آیا گره عملیات اجرایی راهآهن لرستان در دولت چهاردهم باز میشود؟
شاهرگ ریلی کشور روی ریل اجرا
بعد از دستور مقام معظم رهبری، ما دو کار انجام دادیم، یکی برآورد انتهای مسیر با مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان با فهرستبهای سال ۱۴۰۰ که هم تکمیل ۱۱۴ کیلومتر راهآهن لرستان صورت میگیرد و هم ادامه محور تا اندیمشک را به قرارگاه خاتم واگذار کردیم
ایران زمین- راهآهن لرستان یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور محسوب میشود که طولانی شدن احداثش این روزها به یکی از دغدغههای اصلی مردم لرستان تبدیل شده تا با سرعت بخشیدن به روند احداث آن به عنوان یک مطالبه جدی و زیرساختی مهم، شرایط برای رشد و توسعه استان فراهم شود. مطالبهای جدی که با ورود دولت سیزدهم امیدها برای زنده شدن اعتبار پروژه راهآهن لرستان از محل تهاتر نفت را پررنگ کرد؛ حال باید دید آیا این پروژه و مطالبه دیرینه مردم لرستان در دولت چهاردهم به سرانجام رسیده و دوباره به ریل و مسیر تکمیل باز خواهد گشت؟
یکی از مشکلات اساسی استان لرستان، وجود پروژههای نیمهتمام فراوان است؛ پروژههایی که باوجود گذشت سالها، هنوز عملیاتی نشده است. پروژه راهآهن لرستان، پروژهای ملی و بینالمللی و تکمیل کننده کریدور شمال، جنوب و غرب کشور به مرکز محسوب شده و بندر امام خمینی(ره) را به بندر انزلی، شمالغرب و سایر نقاط وصل میکند. این ابرپروژه که شاهرگ ریلی کشور نیز محسوب میشود، اواخر سال ۸۹ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژههای ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار به بهانه توجیه نداشتن اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود؛ هشت ماه پس از دریافت مجوز ماده ۳۲، مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژههای ریلی مهم، محمود احمدینژاد رئیس جمهور وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژهها در مهر سال ۹۰ برگزار شود، پروژهای که همچنان به مرحله تکمیل و اجرا نرسیده است. در جریان سفر رئیس جمهور شهید به لرستان، دوباره این پروژه در بین مصوبات سفر قرار گرفت تا تکمیل این طرح قوت بگیرد؛ اما با وجود تأکیدات شهید آیتالله سیدابراهیم رئیسی در عملیشدن این مطالبه دیرینه مردم لرستان آنطور که باید پیشرفت چشمگیری پیدا نکرد تا اینکه اواخر سال گذشته، دوباره به دلیل نداشتن اعتبار تعطیل شد.
تأمین اعتبار از تهاتر نفت
«خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی، میزان پیشرفت فیزیکی راهآهن لرستان را حدود ۵۱ درصد اعلام کرد و گفت: در جریان سفر اول دولت سیزدهم به لرستان، رئیس جمهور شهید از این پروژه بازدید داشتند، سپس معاون ایشان نیز جلسهای در این رابطه برگزار کردند، بازدید نیز صورت گرفت، آن زمان از محل تهاتر نفت ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه در نظر گرفته شد که بخشی از این اعتبار تأمین و بخشی هم تأمین نشد.
پیشرفت ۱۲ درصدی در یک سال
خادمی با بیان اینکه جدول این پروژههای ریلی با امضای رئیس جمهور به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد که ایشان دستور فرمودند این امر صورت بگیرد، گفت: بعد از دستور مقام معظم رهبری، ما دو کار انجام دادیم، یکی برآورد انتهای مسیر با مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان و با فهرستبهای سال ۱۴۰۰ بود که هم تکمیل ۱۱۴ کیلومتر راهآهن لرستان صورت میگیرد و هم ادامه محور تا اندیمشک را به قرارگاه خاتم واگذار کردیم. در حال حاضر، از لحاظ فنی، قراردادی و پیمان، دیگر مشکل اجرایی نداریم و قرارگاه بیدرنگ وقتی مشکل حل شد باقدرت زیادی کار را آغاز کرد؛ بهطوریکه از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰، در این پروژه ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده و سال گذشته و تنها در یک سال ۱۲ درصد به پیشرفت پروژه افزوده شد.
قرارگاه در انتظار دریافت اعتبار
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ما از هشت هزار میلیارد، دو هزار میلیارد حواله نفت به قرارگاه برای پروژه دادیم، اما با توجه به اینکه قرارگاه نتوانست نفت را بگیرد، پروژه دچار چالش شد؛ البته امیدواریم مشکل اعتباری پروژه بزودی حل شود. چنانچه قرارگاه بتواند نفت را بگیرد، اولویت بعدی قرارگاه بعد از پروژه ریلی چابهار، پروژه راهآهن لرستان خواهد بود. امیدواریم پروژه راهآهن لرستان بهعنوان یک پروژه محوری در کشور پیگیری و بحث تهاتر نفت آن حل شود.