ایران، «کیفی‌ترین» کاروان المپیک 2024

فرخ حسابی
روزنامه‌نگار

آماری جالب در مورد المپیک که سایت
 «composemd. com» منتشر کرده، نشان می‌دهد ایران از نظر نسبت مدال به تعداد ورزشکار، بالاترین رتبه را در المپیک 2024 پاریس دارد، حتی بالاتر از امریکا و چین. این مقایسه بین کشورهایی که در بازی‌های المپیک پاریس بیش از 10 مدال کسب کرده‌اند، انجام شده است.
ایران به طور میانگین با کسب 29. 0 مدال به ازای هر ورزشکار، بیشترین تعداد مدال به ازای هر ورزشکار را در المپیک 2024 پاریس کسب کرده و از این حیث بالاتر از چین و کره با 23. 0 مدال به ازای هر ورزشکار و امریکا با 21. 0 مدال به ازای هر ورزشکار قرار گرفته است. از سوی دیگر ایران از نظر کسب مدال در ادوار المپیک، فقط در لندن 2012 بهتر از امسال عمل کرده است که در مورد لندن هم با توجه به تعداد ورزشکار و مدال این نسبت به 24. 0 می‌رسد که باز هم از عملکرد ایران در پاریس 2024 پایین‌تر است.
این آمار نشان می‌دهد که کاروان ورزشی کشورمان از نظر کیفی نمره کاملاً خوبی می‌گیرد. در واقع داشتن «کاروان کیفی» شعاری بود که در چند سال اخیر کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در دستور کار قرار دادند و به هدف خود نیز رسیدند. در المپیک توکیو 2020 کاروان ایران با 66 ورزشکار فقط هفت مدال کسب کرد و نسبت مدال به تعداد ورزشکار به 10درصد می‌رسید که عملکردی بسیار ضعیف به حساب می‌آمد. از همان زمان مسئولان ورزش ایران عزم خود را جزم کردند که کاروانی با تعداد کمتر ورزشکار اما با شانس بیشتر مدال را راهی المپیک پاریس کنند که در این هدف موفق بودند. ایران با 41 ورزشکار 12 مدال کسب کرد که آماری قابل تحسین به شمار می‌رود و اگر کمی دقت بیشتری در فینال‌هایی که ورزشکاران ایران به میدان رفتند، صورت می‌گرفت شاید یک رتبه تاریخی از نظر کسب مدال طلا نیز برای ایران رقم می‌خورد.
در تمام ادوار المپیک، فقط در هلسینکی 1952 بوده که ایران با 22 ورزشکار، هفت مدال کسب کرد و آمار 31. 0 یعنی بالاتر از پاریس 2024 را از نظر تعداد مدال و ورزشکار به دست آورد که البته در آن دوره موفق به کسب مدال طلا نشد (3 نقره و 4 برنز). همه این آمار و ارقام نشان می‌دهد که ایران در این دوره از رقابت‌های المپیک بهترین عملکرد در همه دوران خود را داشته است. نقد برخی منتقدان این است که مدال‌های ایران در پاریس 2024 فقط در دو رشته (تکواندو و کشتی) به دست آمده یک ضعف به حساب می‌آید. این نقد تا حدی درست است اما نباید فراموش کرد که کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری تنها رشته‌هایی هستند که ورزش ایران برای کسب مدال در المپیک روی آنها حساب می‌کند و از مجموع 88 مدالی که در همه ادوار المپیک توسط ورزشکاران ایرانی کسب شده «فقط سه مدال» در رشته‌هایی غیر از این سه رشته بوده است (طلای تیراندازی، طلای کاراته و نقره دو و میدانی). بنابراین محدود بودن رشته‌های مدال‌آور ایران مورد جدیدی نیست اما کیفی بودن کاروان نکته جدید و مثبتی است که باید به آن تکیه کرد و همین فرایند درست را برای دوره بعدی المپیک نیز به کار گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی