صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و یک - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و یک - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

یحیی سنوار و تعبیر کابوس صهیونیست‌‌ ها

هانی رستگاران
فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی

یحیی سنوار، چریک و مجاهد نام‌آشنا و کهنه سرباز محور مقاومت، جانشین شهید اسماعیل هنیه و رئیس دفتر سیاسی حماس شد. شنیدن همین خبر کافی است تا پایان هرگونه مذاکره عبری – عربی با رژیم صهیونیستی به‌طور رسمی اعلام شود. نام سنوار همواره از زمان تأسیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در کنار احمد یاسین شنیده‌ شده و این موضوع او را پس از شهادت یاسین به‌عنوان رهبر معنوی حماس مطرح کرده است.
پس از شهادت اسماعیل هنیه در تهران تنها بازمانده هسته مرکزی ایجاد تشکیلات این جنبش آزادی‌بخش از دسامبر 1387، یحیی سنوار است که برخلاف گمانه‌زنی‌ها، مبنی بر احتمال جانشینی خالد مشعل، دیپلمات برجسته فلسطینی و رئیس سابق دفتر سیاسی حماس که بیش از 15 سال این مسئولیت را بر عهده داشت، اینک او که شخصیتی نظامی و کارکشته در زمینه حرکت‌های چریکی، با سابقه اجرای موفق چندین عملیات بزرگ و مهم در خاک اسرائیل است، عهده‌دار این مسئولیت خطیر شده است. شخصی که سال‌ها تبدیل به کابوس صهیونیست‌ها شده بود و بارها خبر شهادت او را برای افزایش روحیه، به دروغ منتشر کرده بودند.
اما انتخاب سنوار که او را رهبر حماس در نوار غزه می‌دانند و برخلاف سایر رهبران و رؤسای شاخه‌های مختلف حماس که عمدتاً در کشور قطر سکونت دارند، در خاک غزه زندگی می‌کند، پیام‌های مهمی را به جهان مخابره می‌کند. پس از سفر شویگو، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه به ایران و دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات بلندپایه نظامی و سیاسی ایران، پیش‌بینی می‌شد که موضوع پاسخ به ترور شهید هنیه در تهران، تبدیل به یک ضرورت و امری غیرقابل‌گذشت برای ایران، در مقابله با اقدامات خصمانه رژیم غاصب و اشغالگر قدس شده است. ازاین‌رو انتخاب سنوار، طراح اصلی عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر به رئیس دفتر سیاسی حماس را می‌توان خبر بدی برای اسرائیل و هم‌پیمانان این رژیم در منطقه دانست که با ترور شهید هنیه، تصور می‌کردند جایگاه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین متزلزل شده و با همین تفکر، نتانیاهو درصدد آغاز جبهه‌های جدیدی علیه مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان و کتائب حزب‌الله و حشدالشعبی در عراق بود. ترجمان دقیق‌تر این پیام می‌توانست با این گزاره تعریف شود که انتخاب خالد مشعل، در قامت یک دیپلمات و مذاکره‌کننده مجرب و کارکشته، به معنی تمایل حماس به ادامه روند مذاکرات و انتخاب سنوار به معنی پایان تفکر مذاکره و تثبیت جایگاه محور مقاومت در رویارویی با اشغالگری و جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیست است.
شخصی که بیشتر از هرکسی پس از احمد یاسین در زندان‌های اسرائیل به مدت 22 سال محبوس بوده و زبان عبری را مانند زبان عربی تکلم می‌کند، امروز در رأس ریاست سیاسی و رهبری معنوی کلیدی‌ترین جنبش محور مقاومت قرارگرفته تا خواب را از چشمان نتانیاهو و جنایتکاران برباید. کسی که هم جنگ و عملیات نظامی را با پوست و گوشت و استخوان خود تجربه کرده و به‌خوبی می‌شناسد و هم در تیمی که در زمان مدیریت هنیه مذاکرات را دنبال می‌کرد به‌طور مستمر حضور داشته و از کم و کیف مذاکرات مطلع است. او با حضور بیش از 40 سال در میان ارکان اصلی صهیونیست‌ها، دانش و شناخت دقیقی از اشغالگران دارد و می‌تواند در صورت تمایل به ادامه مذاکرات، باعث تقویت مواضع حماس در مراحل بعدی شود.
همان‌طور که اغلب مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران طی چند روز اخیر، بر لزوم پاسخ صریح، شفاف و انتقام‌جویانه در قبال انجام اقدام تروریستی در خاک ایران که به تعبیری تجاوز به تمامیت ارضی کشورمان محسوب می‌شود، تأکید داشتند؛ به نظر می‌رسد یحیی سنوار و کابوس او برای صهیونیست‌ها، بخشی از عملیات بزرگ و گسترده انتقام وعده صادق خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی