صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

تحلیل جان مرشایمر نظریه‌پرداز مشهور روابط بین‌الملل از درگیری احتمالی ایران و رژیم صهیونیستی:

اسرائیل حسابی گوشمالی خواهد شد

اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه در ایران و ترور فؤاد شکر از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان دچار خطای راهبردی شده و همین موضوع اوضاع را برای سرزمین‌های اشغالی سخت‌تر کرده است. آن هم در شرایطی که بیش از 10 ماه از زمینگیر شدن ارتش رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذرد. این نظر جان مرشایمر دانشمند علوم سیاسی و نظریه‌پرداز مشهور روابط بین‌الملل است. این دانشمند علوم سیاسی در تازه‌ترین اظهارات خود در ارتباط با رویارویی اسرائیل و محور مقاومت گفت: باید به یاد داشته باشید که نه تنها ایران و حزب‌الله هم‌پیمانان بسیار نزدیک به یکدیگر در این نبرد هستند بلکه ما شاهد ترورهای دوگانه بودیم. یکی از این ترورها در ایران رخ داده که احتمال پاسخ بزرگ ایران به اسرائیل را بالا برده است. اما ترور دیگر علیه یکی از فرماندهان بلندپایه حزب‌الله در بیروت انجام گرفته که انگیزه‌ای قوی به رهبران حزب‌الله داده تا علیه اسرائیل تلافی کنند.
توان نظامی و موشکی حزب‌الله لبنان نکته دیگری بود که مرشایمر به آن اشاره کرد. او با تأکید بر اینکه اگر جنگی اتفاق بیفتد در یک طرف آن ایران و حزب‌الله قرار دارند و در سویی دیگر امریکا و اسرائیل، اظهار داشت: وقتی از حزب‌الله حرف می‌زنیم، از تشکیلاتی حرف می‌زنیم که چیزی بین 150 تا 200 هزار موشک و راکت دارد که در حال حاضر اسرائیل را هدف گرفته‌اند که اتفاقاً بسیاری از آنها از دقت بالایی هم برخوردار هستند.
وی تأکید کرد: آسیبی که این حجم از موشک‌ها می‌توانند به اسرائیل بزنند، بسیار هنگفت خواهد بود. گنبد آهنین نیز نمی‌تواند با بسیاری از این موشک‌ها مقابله کند. این موضوع در مورد موشک‌های بالستیک ایران هم صدق می‌کند. بنابراین من فکر می‌کنم در صورت تشدید تنش با ایران و حزب‌الله، اسرائیل حسابی گوشمالی خواهد شد.
نظریه‌پرداز واقع‌گرا در ادامه صحبت‌های خود به اشتباه محاسباتی رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه پرداخت. وی گفت: از شیوه تفکر اسرائیلی‌ها سخت متعجبم. آنها چرا علاقه‌مند هستند این مسیر را بروند؟ از لحاظ راهبردی اصلاً با عقل جور در‌ نمی‌آید. به رغم زمزمه‌هایی که وجود دارد، اسرائیل قادر نیست به صورت زمینی به لبنان حمله کند. چون ارتش اسرائیل بابت آنچه در غزه روی می‌دهد دچار فرسایش شده است. آنها ارتشی ندارند که بخواهد وارد لبنان شود و این تهدید را از بین ببرد.
مرشایمر در ادامه تصریح کرد: اسرائیل واقعاً در دردسر بدی افتاده‌ و نمی‌داند در واکنش به این وضعیت چه کار کند. آنها فقط بیشتر از قبل پایین می‌روند. من هاج و واج مانده‌ام که در مغزشان چه می‌گذرد.
لزوم پاسخ مناسب ایران به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به خاک کشورمان، موضوع دیگری بود که جان مرشایمر درباره‌اش صحبت کرد. وی با تأکید بر اینکه ایران بر خود لازم می‌بیند که اسرائیل را تنبیه کند، گفت: ایرانی‌ها به خودشان می‌گویند که اگر اسرائیلی‌ها تاوان سنگینی نپردازند، به چنین کارهایی ادامه خواهند داد. ایرانی‌ها مایلند تا در برابر اسرائیلی‌ها بازدارندگی برقرار کنند. درست همانگونه که اسرائیلی‌ها می‌خواهند در برابر ایرانی‌ها بازدارندگی ایجاد کنند.
این دانشمند علوم سیاسی افزود: من یقین دارم که ایرانی‌ها احساس می‌کنند بهترین راه برای بازدارندگی در برابر اسرائیلی‌ها این است که به اسرائیل حمله کنند و این را برای آنها روشن کنند که دیگر دست به چنین اقدامات تحریک آمیزی نزنند وگرنه بهای بسیار سنگینی خواهند پرداخت. اینجاست که می‌بینید ایرانی‌ها نفع عمیقی در وادار کردن اسرائیل به پرداخت یک هزینه بالا دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی