صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

پیام ها و پیامدهای انتخاب سنوار

محمد محسن فایضی
کارشناس مسائل فلسطین


 
انتخاب جانشین اسماعیل هنیه، تنها انتخابی مهم در روند حماس نبود، بلکه روند مقاومت و پرونده فلسطین را هم به خود وابسته کرده بود. این اهمیت باعث ورود و کنشگری بازیگران نزدیک به حماس در منطقه شد. انتخاب شورای مرکزی 15 نفره حماس که به عنوان شورای مجلس حماس هم یاد می‌شود، بسیار متفاوت از گمانه زنی‌ها و تحلیل‌ها بود.
انتخاب یحیی سنوار، کسی که به واسطه سیف القدس و طوفان الاقصی اکنون او را مرد شماره یک تصمیمات حماس و فلسطین می‌دانند، رسانه‌ها را شوکه کرد.
علی رغم اینکه همه می‌دانستند در ماه‌های اخیر، به‌واسطه روحیه مشارکتی شخص شهید هنیه تصمیماتی مانند پاسخ به طرح آتش بس و... حتماً با نظر مستقیم یحیی سنوار به عنوان فرمانده میدانی طوفان الاقصی در نوارغزه گرفته می‌شد، اما به‌واسطه شرایط سنوار در نوارغزه کسی گمان نمی‌کرد او را به عنون رهبر نخست حماس انتخاب کنند.
انتخاب سنوار اما از سوی دیگر عجیب نبود، نخست به‌واسطه امتیازات شخصیتی او مانند محبوبیت در غزه و فلسطین و حتی اعراب 1948، توان اطلاعاتی، نظامی و حتی سیاسی و همچنین مقبولیت او در میان طیف نظامی حماس یعنی عزالدین قسام. حتی اگر سنوار را جزو طیف نظامی حماس بنامیم هم بیراه نیست.
مجموعه این امتیازات در کنار نزدیکی او به محور ایران و حزب‌الله از دیگر ویژگی‌های مهم انتخاب یحیی سنوار است که مورد توجه رسانه‌های عبری هم قرار گرفت.
یحیی سنوار، جدا از آنکه به طیف خاصی از حماس که به جریان نظامی این جنبش مشهورند، نزدیک است از منظر شخصیتی در موضوعات دینی و شریعتی نشان داده بسیار به شیعیان نزدیک و همفکر است. تکرار استفاده از ادبیات امام علی(ع)، مفهوم کربلا، اسلام سیاسی، وحدت و... در سخنان او نشان از جهت‌گیری ذهنی اوست که او را همدل‌تر با جمهوری اسلامی ایران می‌کند.
 شهید هنیه پس از ترور هدفمند 3 پسر و 3 نوه‌اش در قلب اردوگاه الشاطی شهر غزه گفته بود هدف از این ترور تحت فشار قرار دادن رهبران حماس برای پذیرش آتش‌بسی بدون تحقق اهداف امت اسلامی است، اما من مصمم‌تر از قبل هستم.
انتخاب یحیی سنوار، پاسخی محکم به ترور شهید هنیه بود و شورای مرکزی و رهبران حماس نشان دادند که اگر ترور هدفمند هنیه در تهران، قصد دشمن برای تحت تأثیر قرار دادن مقاومت است، اما آنها را در اتخاذ مسیر طوفان الاقصی برای دفاع از هویت، امت و مسجدالاقصی مصمم‌تر کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی