صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فواید کتاب تصویری برای کودکان

کتاب‌های تصویری، ارتباطی بسیار تعاملی و کاملاً متفاوت را میان والدین و فرزندانشان ایجاد می‌کنند. این کتاب‌ها فرصت گفت‌وگو میان والدین و کودکان درباره موضوع داستان، تصاویر و کلماتش را فراهم می‌کنند که باعث تقویت درک مطلب و تقویت روابط میان فرزندان و والدین می‌شود.
بیشتر کتاب‌های کودکان مصور هستند؛ اما همه کتاب‌های مصور، تصویری نیستند. در واقع کتاب تصویری کتابی است که به کمک تصویرهای زیاد و متن‌های کوتاه و ساده یا گاهی‌ اوقات بدون متن، اطلاعاتی را منتقل یا داستانی را بازگو کند. در کتاب‌های تصویری، تصویرها به اندازه متن و حتی بیشتر از آن اهمیت دارند؛ به صورتی که برخی از کتاب‌های تصویری، بدون داشتن هیچ کلامی هم گیرا و اثربخش‌اند.
مخاطب کتاب‌های تصویری بیشتر کودکان هستند، از سن نوزادی تا هفت‌سالگی و زمانی که پا به مدرسه بگذارند؛ با این حال کتاب‌های تصویری به قدری جذابیت دارند که گاهی بزرگسالان و کودکان پس از دبستان نیز از این کتاب‌ها لذت می‌برند. هر چه گروه سنی مخاطبان کتاب تصویری پایین‌تر باشد، موضوع داستان‌های تصاویر زیاد آن یا مفهوم متن‌هایش ساده‌تر می‌شوند؛ به صورتی که گاهی کتاب‌های تصویری برای نوزادان یا نوپایان، تنها به آموزش رنگ‌ها و شکل‌ها و مفاهیم ابتدایی از این دست می‌پردازد و کتاب‌های تصویری گروه سنی ۲ و ۳ ساله‌ها نیز داستان‌هایی کوتاه و قابل‌فهم را برای آنها مطرح می‌کنند که از حوزه درک کودک فراتر نمی‌روند.
کتاب‌های تصویری بدون کلام از این نظر ارزشمند هستند که به کودکان با سطح سواد و شرایط مختلف اجازه می‌دهد از یک کتاب واحد لذت ببرند. همچنین کتاب‌های تصویری کودک، ابزاری مؤثر در یادگیری و سرگرمی کودکان است. این نوع کتاب‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا با مفاهیم داستان‌گویی نیز آشنا شوند و با استفاده از داستان‌هایی که از نگاه خود برای این داستان‌ها می‌سازند، تخیل خود را تقویت کنند.
کتاب‌های تصویری، ارتباطی بسیار تعاملی و کاملاً متفاوت میان والدین و فرزندان‌شان ایجاد می‌کنند. این کتاب‌ها فرصت گفت‌وگو میان والدین و کودکان درباره موضوع داستان، تصاویر و کلماتش را فراهم می‌کنند که باعث تقویت درک مطلب و روابط میان فرزندان و والدین می‌شود.
این کتاب‌ها به آنها این فرصت را می‌دهند که درباره چیزهایی که در هر صفحه مشاهده می‌کنند گفت‌وگو کنند تا علاوه بر تقویت تخیل و خلاقیت کودکان، به توسعه مهارت‌های زبانی و افزایش توجه و تمرکز آنها نیز کمک کنند. همچنین آشنایی و شروع مطالعه با کتاب‌های تصویری می‌تواند منجر به ایجاد علاقه به مطالعه و خواندن در سنین کودکی و در نتیجه ادامه روند مطالعاتی کودکان در آینده و پس از سواددارشدن باشد.
بنابراین هنگام بلندخوانی کتاب‌های تصویری به کودکان فرصت دهید تصاویر را نگاه کنند و بکاوند و از آنها بخواهید درباره آنچه می‌بینند و کشف می‌کنند، صحبت کنند.

با تو
این اثر از انتشارات مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان است که میلیا پراخمان، نویسنده و تصویرگر هلندی آن را در ۲۸ صفحه نوشته و تصویرگری کرده و سارا یوسف‌پور به فارسی برگردانده است.
«با تو» کتاب تصویری شاعرانه‌ای است که بیشتر متن کتاب، گفت‌وگوهای شخصیت‌هاست و بخش مهمی از بار روایت بر دوش تصویرهای آن است. تصاویر کتاب «با تو» در عین سادگی پر از جزئیات و استعاره‌اند؛ سرشار از نکات ظریفی که معنایی چندگانه و چندلایه به روایت می‌بخشند. تصاویر با ما حرف می‌زنند و جنبه‌هایی پنهان از کنش‌ها، احساس‌ها و تحول هر سه شخصیت اصلی داستان را برای ما هویدا می‌کنند که متن چیزی از آنها نمی‌گوید؛ مثلاً اشتیاق سرخوشانه جست‌وجوی رؤیایی که در سر داریم، دل‌خوری و پریشانی از دست دادن دوست، ترک‌کردن و بازگشت، گذر زمان و چرخه پایان‌ناپذیر زندگی، غافلگیری در عین آشنایی، همه و همه در تصاویر و رنگ‌های درخشان کتاب بازتاب دارند. گاه به نظر می‌رسد برخی از تصاویر کتاب تکرار شده‌اند؛ اما با اندکی دقت درمی‌یابیم که در هر تکرار، چیزهایی تغییر کرده و چیزی افزوده شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی