صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

روز گذشته چهار معاون رئیس جمهور منصوب شدند

شکل گیری ساختار دولت چهاردهم

پس از چند هفته بحث و گمانه‌زنی، روز گذشته این احتمال مطرح شد که رئیس‌ جمهور امروز (یکشنبه) با حضور در مجلس فهرست همکاران منتخب خود را برای کسب رأی اعتماد به مجلس می‌سپارد.   به هر صورت اگر  امروز انتظار برای انتشار فهرست کابینه به پایان نرسد، درنهایت سه‌شنبه پیش رو آخرین مهلت قانونی رئیس جمهور برای معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی  خواهد بود.  
این در حالی است که تقدیم فهرست کابینه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی، در حالی صورت گرفته که از صبح دیروز با صدور احکام انتصاب بعضی معاونت‌ها، بازار انتشار فهرست‌های تخمینی کابینه بویژه در شبکه‌های اجتماعی داغ بود. فهرست‌هایی که با وجود نام‌های مشترک، به دلیل اختلاف در تعدادی از گزینه‌ها قابل استناد به نظر نمی‌رسیدند. با این حال در کلیت نشان از آن داشتند که کابینه چهاردهم موافق با وعده مسعود پزشکیان و میثاق او با مردم،  یعنی کابینه‌ای برای حضور همه گروه‌ها و جریان‌ها و به معنای واقعی کلمه کابینه «وفاق ملی» است. همچنان که در میان فهرست‌های مطرح شده نام چهره‌هایی برای بر عهده گرفتن مسئولیت به چشم می‌آمد که در روزهای گذشته از سوی فعالان مدنی به عنوان نخبگان شایسته و مورد اقبال کارشناسان مطرح شده بودند. این نتیجه‌ با توجه به بکار گرفتن سازکارمشورتی تحت عنوان «شورای راهبری دولت چهاردهم» دور از انتظار نبود.
انتصاب معاونان جدید
رئیس جمهور
روز گذشته مسعود پزشکیان در احکام جداگانه‌ای تعدادی دیگر از معاونان خود را از جمله برای ریاست بر سه نهاد مهم زیرمجموعه دولت منصوب کرد. انتصاباتی که به طور بارزی نشان‌دهنده اجتناب از نگاه جناحی در شکل‌گیری دولت چهاردهم و متمرکز بودن بر کارآمدی و توانمندی افراد در پیشبرد اهداف عالی کشور بود.
بر این اساس رئیس جمهور محمد اسلامی را که از ابتدای دولت سیزدهم به عنوان معاون رئیس ‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب شده بود، در سمت خود ابقا کرد. اسلامی پیش از این سمت مسئولیت‌هایی همچون وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم، استانداری مازندران، معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و مدیرعاملی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران را بر عهده داشت.
پزشکیان در حکم انتصاب اسلامی ابراز امیدواری کرد که او با اتکال به خداوند متعال و در چهارچوب قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم و تعامل با هیأت محترم وزیران در تحقق اهداف دولت و حل مشکلات کشور مجدانه بکوشد.
رئیس جمهور همچنین در حکمی «سعید اوحدی» را به معاونت رئیس جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب کرد.‌ اوحدی در حالی با این حکم جایگزین امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی شد که در سوابق کاری‌اش معاونت رئیس جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت دوازدهم، معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، ریاست سازمان حج و زیارت، ریاست سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و معاون و نماینده تام‌الاختیار نماینده ولی فقیه در امور آزادگان دیده می‌شود.
روز گذشته همچنین از سوی پزشکیان «حسین افشین» به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و «زهرا بهروز آذر» به معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده منتصب شدند. معاونانی که باید آنها را در زمره نخبگان جوان و همکاران تازه‌نفس دولت چهاردهم به شمار آورد.

رایزنی‌های دولت و مجلس
برای تشکیل کابینه چهاردهم
رایزنی‌های فشرده معاون پارلمانی رئیس جمهور با نمایندگان مجلس درباره کابینه چهاردهم حتی پیش از تقدیم فهرست وزرای پیشنهادی آغاز شد. شهرام دبیری معاون امور مجلس رئیس جمهور روز گذشته با اعلام اینکه این رایزنی‌ها از هفته گذشته و به محض بر عهده گرفتن مسئولیت آغاز شده، تأکید کرد که دیدار و گفت‌و‌گو با اعضای مجمع نمایندگان استان‌های مختلف و رایزنی با اعضای فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها با هدف همگرایی و تقویت سطح تعامل دولت و مجلس و همفکری و هم‌افزایی ظرفیت‌های دو قوه انجام شده تا با نزدیک شدن دیدگاه‌های دو طرف، دولت جدید در سایه همدلی و همکاری قوا در صحن علنی و زمان بررسی اعتبار وزرا شکل بگیرد .‌وی در این دیدارها با تأکید بر اینکه ارتباط نزدیک و تعامل سازنده و گسترده با نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اولویت‌های اساسی دولت وفاق ملی‌ است، بر ضرورت همگرایی و همکاری دو قوه در رفع مشکلات مردم تأکید کرد.
معاون پارلمانی دولت چهاردهم همچنین با تأکید بر هماهنگی و مشورت پزشکیان با رهبر انقلاب در معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس، کارآمدی، تخصص و پاکدستی را از معیارها و شروط اصلی دولت در انتخاب مدیران عنوان و تصریح کرد: مشی و رویکرد رئیس‌ جمهور در هماهنگی و مشورت با رهبری عزیز هیچ تعارض و منافاتی با اختیارات و آزادی عمل نمایندگان در اعلام نظر و رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت ندارد و معتقد است رأی اعتماد به وزرا، حق نمایندگان مجلس است و در نهایت آنها هستند که باید در این باره تصمیم‌گیری کنند و دولت حتی به نظر مخالف آنان نیز احترام می‌گذارد و آن را قبول دارد.

آغاز بررسی صلاحیت‌
وزرای پیشنهادی در صحن علنی
از 27 مرداد
درصورت تقدیم فهرست وزرای پیشنهادی، کار مجلس برای بررسی صلاحیت آنها آغاز می‌شود. این بررسی ابتدا در کمیسیون‌های تخصصی، و پس از ارسال گزارش کمیسیون‌ها به هیأت رئیسه، این روند در جلسات علنی ادامه خواهد یافت. علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد که جلسه علنی از شنبه آینده (۲۷ مردادماه) برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز می‌شود و این روند به صورت دو نوبت در صحن علنی تا چهارشنبه (۳۱ مردادماه) ادامه خواهد داشت. سلیمی تأکید کرد: مجلس به معیارهایی که رهبر انقلاب برای وزرای دولت مطرح فرمودند، حساسیت دارد و  آنها را  با دقت بررسی می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی