صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

آیین تکریم و معارفه معاونت امور مجلس رئیس جمهور برگزار شد

اجرای قانون برنامه هفتم توسعه، محور تعامل دولت و مجلس

مراسم تکریم و معارفه سید محمود حسینی‌پور سرپرست معاونت امور مجلس دولت سیزدهم و شهرام دبیری معاون امور مجلس دولت چهاردهم برگزار شد. محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در این مراسم که با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و معاونین پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی برگزار شد در سخنانی تأکید کرد: رویکرد دولت چهاردهم همکاری، هماهنگی و ارتباط کاری در یک فضای صمیمانه و برادرانه با مجلس شورای اسلامی است و یک هدف، مسئولیت و کار مشترک هم دنبال می‌شود که آن اجرای قانون اساسی و قانون برنامه هفتم توسعه ‌است. عارف با اشاره به ارتباطات گسترده کاری بین دولت و مجلس شورای اسلامی و همچنین توقعات مردمی بحق نمایندگان مجلس از دولت تأکید کرد: نگاه دولت چهاردهم به معاونت امور مجلس، پل ارتباطی بین دو قوه مهم مجریه و مقننه است که هر چقدر این ارتباطات قوی‌تر، صمیمانه‌تر، جدی‌تر و کارشناسانه‌تر باشد دستاوردهای بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت. معاون اول رئیس جمهور به تجربه ارزنده نمایندگی رئیس جمهور و همچنین حضور یک دوره‌ای خود در مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: اجرای قانون برنامه هفتم توسعه به‌عنوان یک میثاق ملی است و اینکه احکامی از این قانون نیازمند اصلاح و یا اهداف آن دست یافتنی باشد، در مباحث کارشناسی و فنی مطرح می‌شود اما اجرای این برنامه برای دولت یک اصل و محور تعامل دو قوه مقننه و مجریه است.
عارف افزود: راهبرد دولت در اجرای قانون هفتم توسعه این است که آیین‌نامه‌ها و مقررات بر عهده دولت باید در زمان کوتاه مطرح و کشور وارد اجرای این قانون شود و اگر اصلاحاتی در این قانون همانند اصلاح منابع لازم برای اجرای شاخص‌ها نیاز باشد در طول اجرای برنامه دنبال می‌کنیم.
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه خواست دولت رابطه صمیمی دولت و مجلس است که باید تقویت شود، گفت: باید تعامل با تمامی ارکان و بخش‌های قوه مقننه و با هماهنگی نزدیک گسترش یابد و برجسته‌ترین مدیران و کارشناسان در کمیسیون‌های مختلف مجلس طرح‌ها و برنامه‌های دولت را بررسی و مطرح کنند.
وی افزود: دولت به دنبال آن است که ارتباطات و تعامل خوب با تمامی کمیسیون‌ها، فراکسیون‌های سیاسی و مجامع نمایندگان استان‌ها داشته باشد و دغدغه‌های خوب و آینده‌نگر آنان پیگیری شود و همچنین دولت از طریق مجمع نمایندگان استان‌ها در جریان مشکلات و چالش‌های استان‌ها قرار می‌گیرد که یکی از کانال‌های ارتباطی دولت با مردم برای بررسی وضعیت استان‌ها می‌باشد.
وی با تأکید بر اینکه باید تمامی ارکان دولت در همکاری با مجلس و ارائه لوایح همدل، همساز و هم‌نظر باشند گفت: دولت مجموعه‌ای از جزایر نیست و تمام وزرا مسئول بخش‌های دولت هستند و به تمام وزرای پیشنهادی اعلام شده است که نباید مدیری بر خلاف لوایح دولت اقدامی نماید. عارف با بیان اینکه معمولاً پشتوانه کارشناسی طرح‌ها در مجلس به اندازه لوایح دولت نیست اظهارداشت: شاخص مهم دولت چهاردهم برای ارزیابی عملکرد معاونت امور مجلس نسبت لوایح به طرح‌ها است که باید این عدد بزرگ باشد و مشکلات مطرح شده کشور توسط نمایندگان مجلس در لوایح مطرح و در دولت پیگیری شود تا در قالب یک لایحه به مجلس شورای اسلامی برسد. وی خاطر نشان کرد: باید با مکانیزم تعامل حداکثری با مجلس و در یک جو مشترک مسائل حل و همفکری شود و از طریق دولت به صورت لایحه به مجلس فرستاده شود و نمایندگان مجلس در کمیسیون‌ها این لوایح دولت را با همفکری و هم‌نظری جلو ببرند. عارف ابراز امیدواری کرد تعداد لوایح دولتی برای حل مشکلات کشور بیشتر از طرح‌ها باشد و دو قوه با همزبانی نسبت به حل مسائل کشور توجه کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی