ایران در ایران

رشد صددرصدی پرداخت عوارض آلایندگی از صنایع بوشهر
بوشهر - با توجه به افزایش عوارض آلایندگی صنایع بوشهر از ابتدای سال‌جاری تا پایان تیر، ۳ هزار میلیارد تومان از این طریق به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان تزریق شده که نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته، رشد صددرصدی داشته است. «محمدجواد رستمی» مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر با اعلام اینکه 240 هزار میلیارد ریال از مطالبات عوارض آلایندگی صنایع این استان تا پایان سال 1401 در مراحل قطعی‌سازی قرار دارد، اظهار داشت: براساس قانون به واحدهای آلاینده که جمعیتی آن بیش از ۵۰ نفر باشد، عوارض آلایندگی تعلق می‌گیرد و توزیع این عوارض نیز مختص همان شهرستان متأثر از آلایندگی است. وی ادامه داد: از مبلغ ۲۴۰ هزار میلیارد ریال یادشده تاکنون 10 هزار میلیارد ریال وصول و 8 هزار میلیارد ریال آن بین شهرستان‌های عسلویه، کنگان، دیر و جم توزیع شده است. رستمی با اشاره به اینکه وصول و توزیع اعتبار آلایندگی بین شهرستان‌های متأثر باعث جهش طرح‌های عمرانی خواهد شد، گفت: براساس قانون، شهرداری‌ها مکلف هستند حداقل ۵۰ درصد از این مبلغ را در راستای طرح‌های رفع آلایندگی هزینه کنند. در این راستا تأکید شده شهرداران این مبالغ را در پروژه‌هایی که به سلامت مردم مربوط می‌شود، هزینه کنند. وی با بیان اینکه همه شهرهای استان بوشهر متأثر از صنعت آلاینده هستند، افزود: به‌دلیل اینکه در قانون جدید دامنه آلایندگی متفاوت است، طیف وسیع‌تری از صنایع وارد آلایندگی می‌شوند، اما صنایع آلاینده که از میزان فروش بالاتری برخوردار هستند در جنوب استان مستقر هستند.

سفر دریایی آزمایشی از خرمشهر به بصره
خرمشهر - سفر دریایی آزمایشی خرمشهر به بصره به‌منظور برقراری سفر در ایام اربعین حسینی و خدمت به زائران سیدالشهدا(ع)، با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق و سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد.«علی‌اکبر مرزبان» سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندر خرمشهر علاوه بر اربعین حسینی، آماده برقراری سفر دریایی دائم به عراق در طول سال است. وی افزود: برقراری و راه‌اندازی خط دریایی از بندر خرمشهر به بصره و برعکس از جمله اولویت‌های مهم کاری در راستای سیاست‌های دریایی‌محور در دستور کار قرار گرفته است. سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: شناور بخش خصوصی با ظرفیت ۳۲۰ مسافر آماده شده و زمینه برقراری سه سفر دریایی در روز در ایام اربعین حسینی وجود دارد.

بازپس گیری 89  هکتار زمین راکد شهرک‌های صنعتی گلستان
گرگان - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان از بازپس گیری ۸۹ هکتار از زمین‌های راکد شهرک‌های صنعتی استان خبر داد و گفت : یکی از رسالت‌های مهم این شرکت، تعیین تکلیف قراردادهای سال‌های گذشته است. رضا شهمرادی  اظهار کرد: این زمین‌ها در سال‌های گذشته واگذار شد اما از آنجا که سرمایه‌گذاری در آن اتفاق نیفتاد تعیین تکلیف و به سرمایه‌گذاران جدید واگذار شده است. وی افزود: وظیفه اصلی شهرک‌های صنعتی، تأمین زمین، زیرساخت و انجام پروژه‌های عمرانی است که در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در این بخش افتاد. مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان از رشد قابل‌توجه پروژه‌های شهرک‌سازی استان در سه سال اخیر خبر داد و افزود: ۶۵۰ واحد صنعتی فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان وجود دارد که برای ۹ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وضعیت بحرانی آب در استان مرکزی
اراک- بنا بر اعلام استاندار مرکزی وضعیت ذخیره آب در این استان بحرانی و شکننده است و مدیریت مصرف باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
«فرزاد مخلص‌الائمه» با تأکید بر اینکه دیگر نمی‌توان با روش‌های گذشته مصرف آب را مدیریت کرد، افزود: تأمین منابع مالی برای کمک به زیرساخت‌های تهیه آب قابل دسترسی برای بهره‌برداران دشوار است. استاندار مرکزی با اعلام اینکه ۱۶ درصد از صنعت بازچرخانی آب در این استان استفاده می‌شود، گفت: مطالعات انتقال آب از دریا به استان مرکزی تمام شده و اقدامات اولیه هم در این خصوص انجام شده است. همچنین ضروریست طرح مطالعاتی جلوگیری از تبخیر آب استخرهای کشاورزی استان نیز در دستور کار قرار گیرد. «محمد اسدی»، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی هم در این زمینه گفت: لازم است مراجع قضایی در مدیریت مصرف آب با مجموعه آب منطقه‌ای همکاری بیشتری داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی