یاسوج در صدر فهرست شهرهای مهاجرپذیر قرار گرفته است

اجرای طرح «تکام» برای تشویق مهاجرت معکوس در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - مرکز کهگیلویه و بویراحمد هم‌اکنون بیش از۲۰۰ هزار نفر در آن ساکن هستند و روزانه به طور میانگین سه نفر به تعداد جمعیت آن اضافه می‌شود و طبق اعلام فرمانداری بویراحمد، مهاجرت از مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد به یاسوج، جمعیتی نیم برابری را به این شهر تحمیل کرده است. از این رو یاسوج در صدر فهرست شهرهای مهاجرپذیر کشور قرار گرفته است. البته حضور مهاجران در این شهر هم مانند سایر مهاجرت‌ها تصادفی نبوده و علل و انگیزه‌هایی موجب شده است تا مردم در این شهر ساکن شوند.
بخشدار مرکزی بویراحمد با اشاره به اینکه حضور مهاجران مزیت و مشکلاتی برای این شهر به دنبال داشته است، گفت: روز به روز جمعیت این شهر افزایش می‌یابد در حالی‌که زیرساخت‌های موجود در آن با این رشد جمعیتی متناسب نیست. به‌طوری که سرانه ورزشی، آموزشی و معابر در بیشتر روستاهای اطراف شهر یاسوج رعایت نشده و اکنون با بحران مواجه شده‌اند. علی اکبری تبار با بیان اینکه گسترش روزافزون جمعیت شهری در یاسوج و پدیده حاشیه نشینی به معضلی جدی سر راه ارائه مطلوب خدمات شهری تبدیل شده است، افزود: توجه به مشکلات و زیرساخت‌های روستاهای شهرستان بویراحمد ضروری است و باید در توزیع اعتبارات و توسعه روستاها بیش از هر جای دیگر به روستاهای شهرستان بویراحمد توجه شود.

تدبیر برای مهاجرت معکوس
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اعلام اینکه افزایش مهاجرت از روستا به شهرها و حاشیه شهرهای استان نگران کننده است و باید برای مهاجرت معکوس تدبیری اندیشید، گفت: روستاها به عنوان مهم‌ترین مراکز و محل برای تولید بوده و توجه به مناطق روستایی علاوه بر رفع محرومیت این روستاها به توانمند کردن مردم کمک می‌کند تا به درآمدزایی خوبی برسند. علی محمد روستا با اشاره به اینکه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در جهت توسعه استان و کاهش هزینه‌ها در انجام‌ طرح‌ها ضروری است، تصریح کرد: رویکردها در مواجهه با طرح‌های اشتغالزایی و توسعه‌ای باید پژوهش محور باشد و البته آماده تصویب طرح‌های علمی پژوهشی جهت توسعه استان‌ است.
وی تأکید کرد: به طورحتم با عمران و آبادی روستاها و رسیدگی به مشکل روستاییان از طریق اعطای امکانات به روز به آنها شاهد کاهش این نوع مهاجرت‌ها خواهیم بود.

 

برش

اجرای طرح «تکام» در چهارچوب طرح سند تحول روستایی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهارداشت: در چهارچوب طرح سند تحول روستایی، توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه (طرح تکام) در ۵۲۷ روستای استان در حال اجرا و عملیاتی است. این طرح به منظور توسعه و پیشرفت روستاها در جوانب مختلف و همچنین ایجاد الگوی مهاجرت معکوس بر اساس تقویت حکمرانی روستاها اجرا می‌شود.
جهانگیر شاهینی با بیان اینکه اجرای این طرح در استان کهگیلویه و بویراحمد، فرصتی مهم برای توسعه پایدار در این استان است، افزود: این طرح می‌تواند زمینه‌های لازم را برای رفع مشکلات روستاییان و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی در روستا فراهم کند.
به گفته وی این طرح در سه مرحله تثبیت جمعیت روستایی، ایجاد مهاجرت معکوس از شهر به روستا و توسعه پایدار روستاها در استان اجرا می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی