صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

فهرست وزرای منتخب رئیس‌جمهور روز یکشنبه تقدیم مجلس می‌شود

آخرین رایزنی ها برای انتخاب کابینه دولت وفاق ملی

فهرست وزرای پیشنهادی رئیس جمهور برای تشکیل کابینه فردا (یکشنبه) به مجلس تقدیم می‌شود. شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور روز پنجشنبه در حالی این خبر را اعلام کرد که تصریح داشت «اکثر گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌ها مشخص شده‌اند، جز چند وزارتخانه که در حال نهایی شدن است.» در چنین فضایی، طی دو روز گذشته انتشار شایعات و اخبار تأیید نشده به اوج رسید. این شایعات زمینه طرح انتقادات صریح در جلسه برخی اعضای کارگروه‌های انتخاب وزرا با ظریف به عنوان رئیس شورای راهبری شد.
 
پاسخ به نگرانی‌ها
در جلسات معاون راهبردی
ظریف در گزارشی از برگزاری جلسه 200 دقیقه‌ای شورای راهبری با اعضای کمیته‌های مختلف، با بیان اینکه در این جلسات نگرانی‌ها نسبت به برخی شایعات مطرح شده، تصریح کرد: این یک تجربه جدید در مسیر پیچیده و دشوار انتخاب وزراست. هر تجربه جدیدی با چالش‌های فراوانی روبه‌روست. ‌ او با اشاره به گزارش رئیس دفتر رئیس جمهور از مصاحبه‌های پزشکیان با برخی نامزدهای وزارت، افزود: خوشبختانه رئیس جمهور با باور به تغییر، نوآوری و جوانان، گام نخست را در این مسیر دشوار برداشته‌اند که شایسته قدردانی است.

کابینه‌ای برای وفاق ملی و انسجام
با وجود نا‌مشخص بودن پیشنهادهای رئیس جمهور برای اغلب وزارتخانه‌ها، برآورد اخبار حکایت از آن دارد که حضور وزرایی از طیف‌های مختلف سیاسی در کابینه چندان بعید نیست.  در این باره محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس جمهور با این بیان که «دولت چهاردهم، دولت وفاق ملی و انسجام با رویکردهای جدید و خردمندانه است» گفت: ‌‌‌دولت چهاردهم متشکل از همه گرایش‌ها و نگاه‌های سیاسی است. او با تأکید بر حضور گرایش‌های مختلف در دولت، اظهارکرد: نگاه ما به همه مردم کشور است و ایران را برای همه مردم می‌خواهیم و همه ایران با گرایش‌های مختلف، باید در دولت نقش داشته باشند. قائم پناه افزود: دولت باید بیش از ۸۵ میلیون نفر را با نگاه‌ها، فرهنگ‌ها و قومیت‌ها در مناطق مختلف مدیریت کند.

خبر یک منبع آگاه
از سه کرسی مهم وزارت
در میان اخبار و گمانه‌زنی‌ها از وزرای انتخابی کابینه روز گذشته خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع آگاه به انتشار اسامی منتخبان رئیس جمهور برای سه وزارت مهم سیاسی یعنی وزارتخانه‌های دفاع، اطلاعات و‌ امورخارجه پرداخت. بر اساس اعلام این منبع آگاه محتمل است رئیس جمهور عباس عراقچی را به عنوان وزیر امورخارجه، امیر خلبان عزیز نصیرزاده را برای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب را به عنوان وزیر اطلاعات به مجلس پیشنهاد بدهد.
تسنیم نوشت: در صورت صحت این خبر باید گفت پزشکیان ترجیح داده تا وزارت اطلاعات را با توجه به مسائل پیش روی کشور به فردی بسپارد که با توجه به برعهده داشتن مسئولیت این وزارت در سه سال عمر دولت سیزدهم از اشراف غیرقابل انکاری بر مسائل امنیتی و اطلاعاتی حاکم برخوردار است. نصیرزاده نیز که در سال‌های1397 تا 1400 فرمانده نیروی هوایی ارتش بوده اکنون جانشینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد و عباس عراقچی نیز به عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی و چهره‌ای که با بر عهده داشتن معاونت سیاسی وزارت خارجه در دولت دوازدهم، 8 سال از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بوده‌ گزینه مورد وثوقی است که می‌تواند سیاست خارجی دولت چهاردهم را با رویکرد حل مسائل بین‌المللی و تلاش برای پایان دادن به تحریم‌های ظالمانه به خوبی هدایت کند.

آغاز بررسی صلاحیت وزرا
به محض وصول فهرست کابینه
روند بررسی صلاحیت وزرا توسط نمایندگان برای کسب رأی اعتماد از آنها به محض اعلام وصول لیست اعضای کابینه و با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی آغاز خواهد شد. علیرضا سلیمی سخنگوی هیأت رئیسه گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده هر ۱۹ وزیر می‌توانند در تمام کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند و به ارائه برنامه‌های خود بپردازند. وزرا در کمیسیون‌های مرتبط 2 ساعت و در دیگر کمیسیون‌ها یک ساعت فرصت ارائه برنامه‌ خواهند داشت. بر اساس اعلام سخنگوی هیأت رئیسه مجلس کمیسیون‌های تخصصی یک هفته فرصت دارند تا گزارش جمع‌بندی خود را درباره وزرای پیشنهادی به هیأت رئیسه ارائه کنند. به محض دریافت گزارش‌های کمیسیون‌ها، کار بررسی صلاحیت وزرا در صحن آغاز خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی