صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و نه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

رئیس جمهور در پاسخ به تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه بر ضرورت پاسخ ایران به صهیونیست‌ها تأکید کرد

انتقاد از تناقضات غرب در قبال رژیم صهیونیستی

تماس‌ها و تحرکات برخی دولت‌ها برای ممانعت از پاسخ مشروع ایران به رژیم اشغالگر قدس شریف شتاب گرفته است؛ فضایی که تلاش مقام‌های بلندپایه اروپایی همچون «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه و «جورجیا ملونی» نخست‌وزیر ایتالیا در گفت‌و‌گو با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور و تقاضای خویشتنداری تهران نشانه روشنی از شکست جبهه صهیونیستی در میدان دارد. این خواسته اما با تأکید رئیس جمهور ایران مبنی بر محفوظ بودن حق پاسخ مناسب به اقدامات جنایتکارانه و تروریستی تل آویو مواجه شد و این واقعیت مورد توجه قرار گرفت که چرخه اقدامات خونین رژیم صهیونیستی جز با توقف حمایت‌های مالی و تسلیحاتی ایالات متحده و دیگر همپیمانان غربی اسرائیل از حرکت باز نمی‌ایستد.
«اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس چند روز پیش در حالی که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران به تهران آمده بود، هدف اقدام تروریستی تل‌آویو قرار گرفت و به شهادت رسید؛ اقدامی که با هدف دامن زدن به ابعاد تحولات پرتنش منطقه‌ای و تسری آن به ایران و مرزهای پیرامونی‌اش صورت گرفت. این در حالی است که عزم تهران برای پاسخگویی به این حمله تروریستی که پیشتر در حمله تاریخی و گسترده موشکی و پهپادی عملیات «وعده صادق» پدیدار شده و به فروپاشی هیمنه نظامی پوشالی رژیم اسرائیل انجامیده بود، نگرانی‌ها از تکرار این حمله در ابعادی بزرگ‌تر و همه جانبه‌تر را شدت بخشیده است. در پی این نگرانی‌ها بود که موج فشرده‌ای از تماس مقام‌های منطقه‌ای از عربستان و امارات گرفته تا فرانسه و ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی با تهران آغاز شد و در پی آن، کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی چهارشنبه گذشته در «جده» نشست اضطراری برگزار کردند.

هشدار باقری در نشست جده
با پررنگ شدن احتمال حمله نظامی ایران علیه اسرائیل، اعضای سازمان همکاری اسلامی در جده نشست اضطراری برگزار کردند. این نشست که چهارشنبه گذشته شد، فرصتی بود تا علی باقری سرپرست وزارت خارجه خواسته‌های تهران را پیرامون وضعیت جاری در فلسطین اشغالی مورد توجه قرار دهد. باقری به انتقاد از سکوت نهادهای بین‌الملل و کشورهای غربی از اقدام تروریستی اخیر در تهران پرداخت و یادآور شد که جمهوری اسلامی در غیاب هر گونه اقدام متناسب شورای امنیت در برابر تجاوزات و نقض‌های رژیم اسرائیل، گزینه‌ای جز استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع در برابر تجاوزات این رژیم ندارد. به گفته این مقام ایرانی چنین اقدامی‌برای جلوگیری از تجاوزات افزون‌تر این رژیم به حاکمیت، اتباع و سرزمین جمهوری اسلامی ایران ضروری بوده و در زمان لازم و به صورتی متناسب انجام خواهد شد.
باقری همچنین با تأکید بر اینکه سازمان همکاری اسلامی در برابر جنایات گسترده رژیم اسرائیل در معرض آزمونی جدی قرار گرفته است، خواستار پایان دادن به نسل‌کشی این رژیم در غزه، برقراری آتش‌بس فوری و بی‌قید و شرط، خروج فوری و کامل از کلیه سرزمین‌های اشغالی، بویژه غزه، رفع فوری، کامل و همیشگی محاصره غزه و فراهم شدن زمینه‌های بازسازی زیرساخت‌ها شد.

 دیدارهای دوجانبه
سرپرست وزارت امور خارجه در حاشیه نشست «جده» با شماری از مقام‌های حاضر دیدار کرد. باقری در یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها با «ولید الخریجی»، قائم مقام وزارت امور خارجه عربستان دیدار و تأکید کرد موج گسترده محکومیت جنایت تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن شهید هنیه به‌عنوان میهمان ایران، انزوای سیاسی صهیونیست‌ها را عمیق‌تر کرد و آنها را به‌عنوان یک متجاوز در افکار عمومی جهانی جلوه‌گر ساخت. او همچنین تصریح کرد که روابط دوجانبه ایران و عربستان در مسیر درستی پیش می‌رود و امید است در دوره دولت جدید، دو طرف شاهد توسعه و‌ گسترش بیش از پیش روابط باشند. «ولید الخریجی» نیز بر حمایت همه کشورهای حاضر در این نشست از ایران در محکومیت تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد. مقام سعودی همچنین بر موضع اصولی کشورش در محکومیت هرگونه اقدام تروریستی و تعدی به حریم حاکمیت و امنیت ملی کشورها تأکید کرد. او با اشاره به اینکه روند روابط دوجانبه بخوبی پیش می‌رود و عربستان برای توسعه روابط اهتمام ویژه قائل است، ابراز امیدواری کرد امور عمره‌گزاران ایرانی با تعامل و تفاهم دو کشور بیش از پیش تسهیل شود.

 

بــــرش

حق محفوظ ایران برای پاسخ مناسب به اسرائیل

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور چهارشنبه هفته گذشته در پاسخ به دومین تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه که با ابراز نگرانی از تشدید التهابات در منطقه در پی اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، تقاضای خویشتنداری از جانب ایران داشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان و جلوگیری از تنش، ناامنی و جنگ نقشی محوری ایفا کرده اما رژیم صهیونیستی با اقدامات جنایتکارانه و تروریستی خود علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه و همچنین ترور شهید هنیه به عنوان میهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران به دنبال آتش‌افروزی در منطقه است و متأسفانه امریکا و کشورهای غربی نیز به جای محکومیت، این رژیم را در ارتکاب جنایت، نسل‌کشی و ترور حمایت کرده‌اند.
رئیس جمهور با تأکید بر محفوظ بودن حق پاسخ مناسب به این اقدامات از سوی ایران، از رفتار منفعلانه امریکا و کشورهای غربی، پس از حمله رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و همچنین ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، انتقاد و تصریح کرد: امریکا و کشورهای غربی با رویکردی متناقض و دوگانه از رژیمی که به هیچ یک از قوانین و مقررات بین‌المللی پایبند نیست و از هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای در منطقه فرو‌گذار نکرده، حمایت می‌کنند و در نهایت تأسف، کشورهایی را که هدف این‌گونه اقدامات قرار گرفته‌اند، به عدم پاسخ و خویشتنداری دعوت می‌کنند.
پزشکیان در ادامه با تأکید بر اینکه ‌تا زمانی که رژیم صهیونیستی با حمایت سیاسی، مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای امریکا و کشورهای غربی با خیال راحت به نسل‌کشی، جنایت و ترور اقدام می‌کند، منطقه و جهان روی ثبات، امنیت و صلح را نخواهد دید، افزود‌: اگر امریکا و کشورهای غربی واقعاً به دنبال جلوگیری از جنگ و ناامنی در منطقه هستند، برای اثبات این ادعا باید فوراً فروش سلاح و حمایت از رژیم صهیونیستی را متوقف و این رژیم را وادار به توقف نسل‌کشی و حملات به غزه و پذیرش آتش‌بس کنند. رئیس جمهور تأکید کرد‌: جمهوری اسلامی ایران پرهیز از جنگ و تلاش برای استقرار صلح و امنیت جهانی را جزو اصول اساسی خود می‌داند، اما در چهارچوب معاهدات و قوانین بین‌المللی هرگز در مقابل تعدی به منافع و امنیت خود سکوت نخواهد کرد.
رئیس جمهور در گفت‌و‌گویی دیگر به تماس تلفنی «جورجیا ملونی»، نخست‌وزیر ایتالیا پاسخ گفت. دو طرف در این گفت‌و‌گو علاوه بر بررسی راهکارهای ارتقای روابط دوجانبه، درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و راه‌های برقراری صلح، ثبات و امنیت گفت‌و‌گو کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی