صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و هشت - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

حس و حال متفاوت میهمانان ویژه «نبرد رستم و سهراب»
از تصاویر وایرال شده در فضای مجازی حضور نوید محمدزاده و همسرش فرشته حسینی در اجرای اخیر نمایش «نبرد رستم و سهراب» است. این ویدیو مربوط به اجرای قطعه‌ وطن است که در آن علی زندوکیلی می‌خواند: «وطن شکوه مادرانه منی/ وطن تو اشک بی‌بهانه‌ منی/ وطن وطن وطن» و نوید محمدزاده و فرشته حسینی به همراه بقیه تماشاگران به احترام وطن ایستاده این نمایش را تماشا می‌کنند. از دیگر میهمانان این نمایش در شب‌های اخیر همچنین محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به همراه فرزندش به تماشای «نبرد رستم و سهراب» نشستند.
وزیر فرهنگ پس از تماشای این نمایش بر ضرورت توسعه و تقویت هنر نمایش مبتنی بر داستان‌های کهن برگرفته از آثار ارزشمند ادبیات فارسی همچون شاهنامه تأکید کرد و گفت: «مردم ایران زمین عاشق ادبیات و میراث معنوی خود هستند و همواره برای حفظ آن به اشکال مختلف در قالب هنر تلاش کرده‌اند، آن هم شاهنامه با داستان‌های بسیار عمیق و آموزنده و تأثیرگذار مانند نبرد «رستم و سهراب» که همیشه در میان ایرانیان به گونه‌های مختلف روایت شده است.» نمایش نبرد رستم و سهراب به کارگردانی حسین پارسایی و با بازی امیر آقایی، الناز شاکردوست، سینا مهراد، پردیس احمدیه، بانیپال شومون و با حضور علی زندوکیلی، سیامک صفری، امیررضا دلاوری، امیر کاوه آهنین جان از ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت هشت ونیم شب در ورزشگاه تنیس باشگاه انقلاب روی صحنه است.

«بنکسی» با خلق یک اثر هنری تازه خبر ساز شد
بنکسی، هنرمند مشهور گرافیتی‌کار با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرام خود، طبق روال همیشگی اصالت اثر هنری جدید خود را روی دیواری در لندن تأیید کرد. این هنرمند از جدیدترین اثر هنری خود رونمایی کرد که یک بز را درحالی که بالای یک ستون متصل به دیوار ایستاده است و چند تکه سنگ نیز از زیر پای او به زمین می‌ریزند، نشان می‌دهد. این بز به سبک همیشگی «بنکسی» و این بار روی دیواری در جنوب غربی لندن خلق شده است و یک دوربین مدار بسته در نزدیکی همان دیوار نیز به سمت آن قرار گرفته است. توضیحی درباره معنای این اثر هنری در پست جدید «بنکسی» ارائه نشده و از این رو طرفدارانش این اثر هنری را متفاوت تفسیر کرده‌اند. بنکسی هنرمند گرافیتی‌کار اهل بریستول است که با نقاشی‌های دیواری و هنر گرافیتی اعتراضی خود، شهرت جهانی دارد، با این حال هنوز هویت اصلی او فاش نشده است. نقاشی‌های این هنرمند بیشتر به مسائل سیاسی و موضوع‌هایی مانند گرمای جهانی، جنگ، شنود غیرقانونی و شرایط سخت کاری پرداخته است. تاکنون بارها نقاشی‌های این هنرمند از روی دیوار جدا و به قیمت صدها هزار پوند فروخته شده است.

اعتراض شناگر المپیک 2024 به میزبانی فرانسوی‌ها
این روزها انتشار تصویری از توماس چکان شناگر ایتالیایی و مدال‌آور طلای المپیک توجه کابران بسیاری را به خود جلب کرده؛ عکس مذکور، چکان را در حالی نشان می‌دهد که کنار نیمکتی سیمانی خوابیده است! ظاهراً افزایش بی‌رویه گرمای هوا، فقط ما ایرانی‌ها را مستفیض نکرده و گریبان اروپایی‌ها را که به لطف جغرافیای خود از شرایط آب‌وهوایی نسبتا خنک تری برخوردارند هم گرفته! چکان که این روزها برای شرکت در المپیک پاریس در فرانسه به سرمی‌برد، پیش‌تر هم از وضعیت اسکان در دهکده المپیک گلایه کرده بود. حالا او اعتراضش را با خوابیدن روی چند تکه مقوا، آن هم در پارکی عمومی نشان داده است. انتشار این عکس که از سوی حسین‌ علی‌رضا، قایقران سعودی انجام شده با واکنش‌های مختلفی از سوی کاربران و حتی ورزشکاران روبه‌رو شده است. برخی شرکت‌کنندگان در المپیک پاریس به دنبال انتشار گسترده این عکس در شبکه‌های اجتماعی از تهویه نامناسب هوا، هوای گرم و غذای بد فرانسوی‌ها در میزبانی از المپیک 2024 شکایت کرده‌اند. توماس چکان، شناگر ایتالیایی نه تنها بابت مهارت‌های ورزشی‌اش در عرصه شنا، بلکه به دلیل چهره و ظاهرآراسته‌اش نیز مورد توجه قرار گرفته و به یکی از چهره‌های محبوب این دوره المپیک تبدیل شده است.

تمجید خانم کارگردان از مختارنامه
سریال مختارنامه به کارگردانی داوود میرباقری از معدود مجموعه‌های تلویزیونی است که تصاویری از آن هم به استیکرهای شبکه‌های اجتماعی راه یافته است؛ جالب اینکه به رغم نظر مثبت کارشناسان و البته استقبال مخاطبان، صحبت از این مجموعه تلویزیونی به پایه ثابت شوخی‌های مردمی در فضای مجازی نیز تبدیل شده است. با این حال آزیتا موگویی، کارگردان سینما با انتشار تصویری از فریبرز عرب‌نیا که در این مجموعه در جایگاه شخصیت اصلی مختارنامه و در نقش مختار به ایفای نقش پرداخته بوده نوشته: «برای یک بازیگر در مسیر کار حرفه‌ای، ایفای نقشی مثل آنچه برای فریبرز عرب‌نیا در مختارنامه اتفاق افتاد یک شانس بزرگه و الحق که فریبرز بی‌نظیر بود. بخصوص در صحنه پایانی و مرگ تراژیک مختار. حیف که سینمای ما فعلاً از حضور و وجودش محروم است.» نکته جالب توجه کامنت‌هایی است که همچنان در فضای مجازی درباره این سریال میان کاربران می‌چرخد، از جمله فردی که نوشته: «خدا را شکر تلویزیون این مجموعه را دارد، وگرنه حتماً برای پرکردن ساعت‌های خالی دچار مشکل می‌شد.» فرد دیگری هم نوشته: «من خودم از طرفداران جدی این مجموعه هستم اما حداقل بذارید یکی دو سال فاصله بین آخرین پخش مختارنامه تا پخش جدیدش بیفته. شاید یکم برامون تازگی داشته باشه!»

جستجو
آرشیو تاریخی