فرهنگ

وزیر فرهنگ و
ارشاد اسلامی:
 آیت‌الله مستجابی چهره‌ای کم‌نظیر است
آییـــــــــــن نکـــــــوداشــــــــــــت آیت‌الله‌سیدمرتضی مستجاب الدعواتی(مستجابی) از علمای ربانی استان اصفهان و یار دیرین شهید نواب صفوی(ره) روز یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ با حضور پرشمار استادان حوزه و دانشگاه و مخاطبان نشست‌های پاسداشت مفاخرِ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن برگزار شد.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: امروز مراسم تجلیل از چهره کم‌نظیر و مجهول القدر آیت‌الله مستجابی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود. انجمن، محل تجلیل از بزرگان سرزمینی است که در شکل‌گیری غرور و هویت ایرانیان نقش مؤثری داشته‌اند.
اسماعیلی با اشاره به ویژگی‌های برجسته آیت‌الله مستجابی بیان کرد: در دوره‌ای که توفیق داشتم در خدمت مردم اصفهان باشم، به محضراستاد مستجابی ارادت داشتم و این ارادت در طول این سال‌ها ادامه داشته و لطف‌ ایشان به ما نیز برقرار بوده است.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: آیت‌الله مستجابی یکی از بزرگان ماست که باید همواره قدرایشان را بدانیم؛ او از ریش‌سفیدانی است که باید به وی اقتدا کنیم و از ایشان درس بگیریم.
استاد حسین انصاریان نیز دیگر سخنران این آیین بود و گفت: آیت‌الله مستجاب‌الدعواتی در خاندانی بزرگ و اصیل نضج و پرورش یافت و به‌رغم اینکه به کسوت روحانیت درآمد، در مسلک پهلوانان نیز به خدمت به خلق مشغول بود. در حقیقت این پهلوانی جنبه دینی، اعتقادی و الهی داشت که از او پهلوانی با اصالت ساخت.
مؤلف کتاب «تفسیر حکیم» افزود: آیت‌الله مستجابی پس از پناهندگی به محضر و مضجع مولای متقیان(ع) با یکی از سلاله پاک‌ ایشان، مرحوم آیت‌الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی انس پیدا کرد و با اجازت‌ ایشان به مقام رفیع اجتهاد نائل گردید و از همان دوره به مبارزه با ظلم و جور پرداخت و این اقدامات را تا پیروزی انقلاب ایران ادامه داد و پس از انقلاب نیز همواره نقش مؤثری در ارتقای علم و فرهنگ و دیانت از خود بروز داد.
انصاریان تأکید کرد: از مسئولان انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران ممنونیم که از گذشته تا کنون یاد و نام بزرگان دین را در ایران اسلامی زنده نگه داشته‌اند.
محمدرضا طالقانی پیشکسوت عرصه کشتی و ورزش‌های باستانی ایران نیز ضمن نقل خاطراتی از مواجهات خود با آیت‌الله مستجابی تأکید کرد: باید همواره قدردان چهره‌های مهم و تأثیرگذاری چون استاد مستجابی باشیم زیرا مرام‌ ایشان، پهلوانی است و شخصیت او سرشار از علم، معنویت و دیانت است. سیده حورا صدر فرزند امام موسی صدر به عنوان دیگر سخنران این آیین گفت: در آشنایی و مراوده با استاد مستجابی با معارف فراوانی آشنا شدم و پس از انتقال از لبنان به ایران و در ملاقات‌های مکرری که با ایشان داشتم، از محضر پرفیضش بهره فراوان بردم.
سخنران پایانی این آیین محمد‌مهدی عبدخدایی عضو باسابقه فداییان اسلام بود که طی سخنانی با اشاره به ارتباط و فعالیت‌های استاد مستجابی در همراهی با شهید نواب صفوی، خاطراتی از مبارزات وی به همراه فدائیان اسلام و آیت‌الله کاشانی را برای حاضران بیان کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی