مقامات صهیونیستی به دنبال هراس از حملات ایران و محور مقاومت تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده‌اند

بقا، تنها در پناهگاه

وب سایت عبری «والا»: به دلیل هراس از حمله انتقام‌جویانه ایران، شین بت در حال آماده‌سازی یک پناهگاه فرماندهی زیرزمینی در اورشلیم است تا نتانیاهو و جمعی از رهبران امنیتی این رژیم در آن پناه بگیرند.


در حالی که زمزمه حملات گسترده لبنان و ایران، جامعه صهیونیست را  به وحشت افکنده، تغییر پارامترهای داخلی در سرزمین‌های اشغالی نیز به شکاف‌ها، درگیری‌ها و اعتراضات ضدجنگ داخلی دامن زده
است.
در این فضا رژیم صهیونیستی بجز قتل‌عام، ترور را پیشه خود قرار داده تا  مفری برای مدفون کردن واقعیت‌های درونی اسرائیل و بحران‌های رو به تزاید سیاسی، امنیتی و اقتصادی  پیدا
 کند.
 نتانیاهو به دنبال سوراخ موش
انتظار برای حمله انتقام‌جویانه حزب‌الله لبنان و ایران، هراس را  بجز در میان شهرک‌نشینان، در سطح مقامات ارشد کابینه صهیونیستی نیز برانگیخته است. به جز انتشار تصاویر مربوط به آمادگی عمومی در اراضی اشغالی، وب سایت عبری «والا» نیز اعلام کرد که شین بت در حال آماده‌سازی یک مخفیگاه و پناهگاه فرماندهی زیرزمینی در اورشلیم (قدس) است تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و جمعی از رهبران امنیتی این رژیم در بحبوحه پیش‌بینی عملیات تلافی‌جویانه ایران، در آن پناه بگیرند. بن کاسپیت، نویسنده مشهور صهیونیستی در این مقاله گزارش داد که این پناهگاه فرماندهی امکان بقای طولانی مدت را فراهم می‌کند و مجهز به تمام ابزارهای فرماندهی و کنترل سایر اتاق‌های جنگ است؛ همچنین در برابر انواع مهمات جنگی موجود مقاوم است. وی در ادامه توضیح داد که این پناهگاه در اعماق زیر زمین در قدس قرار دارد و در برابر هر خطری مانند زلزله، حمله هسته‌ای، حمله شیمیایی، حمله بیولوژیکی متعارف و تهدیدات سایبری محافظت می‌شود.
 
انتشار سند ارتش صهیونیستی در مورد سناریوهای جنگ
در اوضاع کنونی، رژیم صهیونیستی در موقعیت محاسبه ابعاد پاسخ ایران و حزب‌الله لبنان قرار گرفته و از این رو، تلاش می‌کند که سناریوهای محتملی را برای آن در نظر بگیرد. روز گذشته روزنامه «تایمز اسرائیل» گزارش داد یک سند توسط ارتش اسرائیل در میان سران مقامات محلی در مناطق شمالی توزیع شده که در آن سناریوهای ترسناکی همچون قطعی برق به مدت 3 روز در اغلب شهرها، قطعی آب چند روزه، قطعی خطوط تلفن ثابت تا 8 ساعت، قطعی ارتباطات تلفن همراه تا 24 ساعت و قطعی رادیو و اینترنت مندرج است. همچنین طبق این سند حدود 40 درصد از نیروی کار اسرائیل ممکن است نتوانند در طول مدت جنگ کار کنند. نهاد امنیتی اسرائیل نیز ارزیابی می‌کند که ممکن است با یک حمله بی‌سابقه توسط صدها موشک حامل کلاهک‌هایی که 50 کیلوگرم یا 10 برابر این مقدار مواد منفجره حمل می‌کنند، مواجه شوند. بر اساس این سند، مقامات اسرائیلی برنامه‌هایی برای ایجاد اردوگاه‌ها با چادر در جنوب از جمله در مناطقی مانند تمناع، ایلات و پارک اشکول در النقب برای اسکان آوارگانی از مناطق شمالی، حیفا و همچنین در تل‌آویو طراحی کرده‌اند.
 
درگیری‌های تمام نشدنی
در اسرائیل
پس از آنکه دادگاه عالی رژیم صهیونیستی با صدور حکمی یهودیان حریدی را به خدمت در ارتش ملزم کرد،‌ خیابان‌های رژیم صهیونیستی در حال تجربه نوع دیگری از درگیری‌ها و اعتراضات بین شهرک‌نشینان و رژیم صهیونیستی، همزمان با برگزاری تظاهرات معترضان به سیاست‌های نتانیاهو در جنگ غزه شده است. در همین راستا،‌ روز گذشته رسانه‌های صهیونیستی از درگیری‌های میان پلیس این رژیم با یهودیان حریدی معترض به خدمت نظامی اجباری در ارتش، در نزدیکی یکی از مراکز سربازگیری در منطقه «تل هشومیر» در منطقه «رامات گان» واقع در تل‌آویو خبر دادند. معترضان حریدی با سر دادن شعارهایی چون «ما می‌میریم و به ارتش ملحق نمی‌شویم»  مخالفت خود را با خدمت سربازی اعلام کردند.  به تازگی نیز «یتسحاق یوسف» خاخام ارشد حریدی‌ها در مدارس دینی اعلام کرده در صورت دریافت معرفی‌نامه برای حضور در مراکز جذب «سرباز» آن را پاره کنند.
از سوی دیگر، گزارش‌ها از احتمال تشکیل ائتلاف متمایل به اپوزیسیون، در سایه کشمکش‌ها و درگیری‌های سیاسی بر سر مدیریت جنگ غزه خبر می‌دهد. روز گذشته آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» که یکی از شخصیت‌های برجسته مخالف نتانیاهو به حساب می‌آید، رسماً از گیدعون صعر برای ائتلاف دعوت کرد. این اقدام پس از آن انجام شد که نظرسنجی‌های 6 ماه اخیر عمدتاً نشان از تمایل بخشی از جامعه اسرائیل به تشکیل یک ائتلاف جدید با گرایش سیاسی «راست میانه» متشکل از لیبرمن، نفتالی بنت، نخست وزیر سابق و گیدعون صعر، رهبر حزب امید جدید داشت. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اگر چنین ائتلافی تشکیل شود، ضمن برخورداری از پایگاه رأی احزاب «اسرائیل خانه ما» و «یامیناه»، می‌تواند از حزب لیکود و ائتلاف بلوک دولت به رهبری بنی گانتس نیز رأی گرفته و بین 25 تا 28 کرسی را در انتخابات مفروض از آن خود سازد. نکته مهم این است که این تعداد کرسی فرضی به معنای قرار گرفتن ائتلاف مذکور در جایگاه نخست است.

جستجو
آرشیو تاریخی