تماس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با مقام‌های ایران درباره حمله احتمالی علیه رژیم صهیونیستی ادامه دارد

تقلای بی‌نتیجه برای مهار خشم تهران

ترس در تل‌آویو و پایتخت‌های غربی از حمله احتمالی ایران به اسرائیل رو به افزایش گذاشته است. گزاره‌ای که اگر چه بیشتر درباره تل‌آویو و کشورهای پیرامونی این رژیم مصداق دارد اما از نقطه نظر آسیب تاریخی این رژیم در منطقه بویژه در روند مواجهه با مؤلفه‌های قدرت
بی بدیل منطقه‌ای ایران نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد؛ رویکردی که در هفته‌های اخیر تا سر حد ترور «اسماعیل هنیه»، یکی از رهبران سیاسی جبهه مقاومت در تهران پیش رفته است و حالا بانیان آن باید در انتظار پاسخ سهمگین و ویرانگر جمهوری اسلامی باشند. این را می‌توان از مواضعی دریافت که مقام‌های دیپلماتیک و نظامی کشور در روزهای اخیر مطرح کرده و از پاسخی پشیمان کننده به تل‌آویو سخن به میان آورده‌اند.
علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه روز گذشته در نشستی با حضور سفرا و رؤسای نمایندگی‌های مقیم تهران، ترور «هنیه» را بخشی از پروژه نسل‌کشی فلسطینی‌ها خواند و بی پاسخ گذاشتن ترور او را باعث جری شدن جنایتکار و نضج گرفتن شرارت دانست.  باقری این مواضع را در گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته با«عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین نیز تکرار کرد. او با اشاره به تداوم تجاوزات اسرائیل و جنایات علیه کودکان، زنان و تمامی مردم بی‌گناه غزه، بر ضرورت توقف رفتار شرورانه این رژیم در گسترش شعاع جنگ به پایتخت لبنان، یمن و بویژه جنایت و گستاخی این رژیم در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در خاک جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.  باقری هرگونه سکوت در برابر گسترش شرارت‌های اسرائیل را به ضرر ثبات منطقه دانست و افزود: سکوت در برابر اقدامات اخیر این رژیم، به نوعی پاداش دادن به آنها تلقی می‌شود؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران بر اساس قواعد و رویه‌های بین‌المللی انجام اقدام متقابل را حق خود می‌داند. این مقام ایرانی همچنین در گفت‌وگویی دیگر با وزرای امور خارجه اسلوونی و مجارستان، از رویکرد منفعلانه نهادهای بین‌المللی نسبت به اقدامات سبعانه تل‌آویو در منطقه انتقاد و تأکید کرد عدم واکنش شورای امنیت ملل متحد و اتحادیه اروپایی به جنایات رژیم صهیونیستی از جمله در کشتار گسترده کودکان و زنان، نسل‌کشی در غزه و ترور شــــخصیـــــت‌های فلسطــــینی در کشورهای دیگر یکی از مهم‌ترین عوامل بی‌ثباتی در منطقه است. همچنین سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در موضعی مشابه ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران را محکوم و تصریح کرد که وقتی مقام‌های رژیم صهیونیستی پاسخ محکمی دریافت کنند، می‌فهمند همچون همیشه در محاسبه اشتباه کرده و این بار هم این اشتباه را تکرار کرده‌اند.
 نشست اضطراری
سازمان همکاری اسلامی
وزرای سازمان همکاری اسلامی هم در ادامه تلاش برای کاستن از تنش و با هدف بررسی تحولات بحرانی منطقه روز چهارشنبه پیش رو در عربستان نشستی اضطراری برگزار می‌کنند. این نشست را می‌توان در ادامه تحرکات مقام‌های عربی از کنترل دامنه تبادل آتش احتمالی میان ایران و اسرائیل ارزیابی کرد. یکشنبه گذشته بود که «ایمن صفدی» وزیر خارجه اردن در سفری ناگهانی به تهران آمد و با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور و سرپرست فعلی وزارت خارجه ایران دیدار کرد. این سفر در پی تماس‌های دیپلماتیک امریکا و دیگر کشورها از جمله فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و مصر برای جلوگیری از تشدید بیشتر در منطقه صورت گرفت. اما آن طور که منابع خبری داخلی و بین‌المللی از جمله رسانه امریکایی «وال‌‌استریت ‌ژورنال» اعلام کرده‌اند، ایران تعدیل موضع خود در قبال ترور اسماعیل هنیه را رد و بر ضرورت نشان دادن پاسخی سهمگین تأکید کرده است.
 
درخواست گروه «هفت»
موج نگرانی از ابعاد پاسخ نظامی احتمالی ایران علیه اسرائیل در پایتخت‌های غربی تشدید شده است. کشورهای عضو گروه هفت شامل آلمان، امریکا، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و کانادا در نشست روز گذشته خود خواستار خویشتنداری و کاهش تنش در خاورمیانه شدند و در بیانیه‌ای گفتند که رویدادهای اخیر می‌تواند به درگیری گسترده‌تری در منطقه بینجامد. با تشدید تنش‌ها «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا با «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل درباره احتمال حمله ایران به فلسطین اشغالی گفت‌وگو و در ادامه مواضع ادعایی ایالات متحده بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تأکید کرده است. پیش‌تر «یوآو گالانت» در دیدار با وزیر دفاع بریتانیا، تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی علیه ایران و گروه‌های همپیمان آن در منطقه برای دفاع از این رژیم را خواستار شده بود. در همین راستا رسانه‌ صهیونیستی «کان» به نقل از شماری از دیپلمات‌های غربی مدعی شده است که امکان ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران که هنگام انجام عملیات «وعده صادق» تشکیل شده بود، در مواجهه با حمله احتمالی جدید ایران وجود دارد؛ ائتلافی که مواضع صریح کشورهایی همچون اردن، امارات و مصر در رایزنی با مقام‌های ایرانی نشان می‌دهد حضور این کشورها در ائتلاف ادعایی تل‌آویو محلی از اعراب ندارد. رئیس‌جمهور امریکا نیز روز گذشته با مشاوران امنیت ملی نشستی اضطراری برگزار کرد. او پیش از این نشست با «ملک عبدالله» دوم پادشاه اردن گفت‌وگو کرد. پادشاه اردن در این دیدار ضمن ابراز خشم خود از حمله رژیم صهیونیستی به رفح، بر ضرورت آتش‌بس دائمی در غزه تأکید کرد.
 
تل آویو بدون استراتژی
به سمت شکست
تحلیلگران و صاحبنظران محافل غرب با رصد وضعیت ملتهب خاورمیانه، شتاب گرفتن رویکرد خشونت‌آمیز اسرائیل را نشأت گرفته از موقعیت رو به تزلزل این رژیم در منطقه می‌دانند. رسانه امریکایی «فارین افرز» حمله طوفان الاقصی  را ضربه مهلکی به وضعیت بازدارندگی این رژیم دانسته و معتقد است اکنون، اسرائیل می‌خواهد ریسک‌های بزرگ‌تری کرده و هزینه‌های بالاتری را بپردازد، بنابراین در تلاشی دیوانه‌‌وار برای احیای بازدارندگی‌اش، به دنبال بهره‌‌گیری از مزایای تاکتیکی خود برآمده است. «فارن افرز» یادآور شده است که تأثیر عملیات «وعده صادق» ایران به سرزمین‌های اشغالی را نباید نادیده گرفت. چه تل‌آویو در هنگام هدف قرار دادن نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنسولگری ایران در دمشق، واکنش بی‌سابقه و عظیم از خاک ایران به سمت اسرائیل  را پیش‌بینی نمی‌کرد؛ حمله‌ای که  به تصویر اسرائیل در اتکا به خود خدشه‌ وارد کرد. بنابراین این رژیم در حالی که برخلاف شرایط پیش از حمله طوفان الاقصی دیگر اعتماد به نفس بیش از حد گذشته را ندارد، بدون هیچ استراتژی سیاسی روشنی به سمت شکست پیش می‌رود. از این رو دور از ذهن به نظر می‌رسد که اقدامات نظامی خونین برای بازگرداندن بازدارندگی و دو برابر کردن توان برای رویارویی با ایران و متحدانش بدون برنامه سیاسی یا استراتژیک، نگرانی‌های اسرائیل در مورد تحولات سیال منطقه‌ای از سوی جبهه مقاومت را کاهش دهد.

 

بــــرش

روایت خالد قدومی از نخستین لحظات بعد از ترور شهید «اسماعیل هنیه»

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه روز گذشته با حضور در دفتر حماس در تهران، با «خالد قدومی» نماینده این جنبش در تهران دیدار و رایزنی کرد.‌ خالد قدومی در گفت‌وگویی با «الجزیره» به روایت ماجرای شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران پرداخته و می‌گوید: پیکر شهید وسیم أبوشعبان، درحالی که قرآنی روی سینه‌اش بود و خون پاکش بر آن ریخته بود، روی زمین قرار داشت. ساعت 1:37 دقیقه صبح زود و در حالی که ما در ساختمان بودیم، ضربه شدیدی به ساختمان وارد شد. فکر کردم ممکن است که زلزله یا طوفان و رعد و برق باشد. از اتاق خارج شدم و متوجه شدم همه جا دود است. رفتم طبقه چهارم و دیدم که جسد شهید کف اتاق افتاده بود. دیوارهای خارجی و سقف اتاق فروریخته بود و جسد شهید در وسط اتاق بود. البته من در طبقه دوم ساختمان بودم و زمانی که از اتاق خارج شدم، برادرانی را که در راه دیدم به من گفتند حادثه صورت گرفته و حاجی شهید شده است. از میزبانان اجازه خواستم تا به عنوان نماینده، جسد را بررسی کنم. به محل حادثه رفتم اما همه جا تاریک بود. زیرا برق به دلیل حادثه قطع شده بود. مشاهده کردم که دیوارهای بیرونی اتاق به سمت خارج از ساختمان فرو ریخته بود. البته در اتاق مجاور که یک سالن بود جسد شهید «وسیم ابوشعبان» افتاده بود در حالی که قرآن را در بغل گرفته بود و خون پاکش روی قرآن ریخته بود. این تقریباً چیزی بود که در اتاق یادشده دیدم. او در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که از او پرسید که آیا موشک یا پهپاد از خارج از ساختمان شلیک شده بود یا به ادعای گزارش‌های غربی حادثه ناشی از انفجار بمب بوده است، گفت: هرگز، هیچ منطقی این امر را نمی‌پذیرد که این حادثه ناشی از بمب باشد. آنچه باعث وقوع حادثه شده، از بالا آمده و به درون ساختمان نفوذ کرده است. شدت این حمله آنچنان بالا بوده که حتی به طبقه‌های پایین ساختمان هم آسیب رساند. حتی طبقه دوم ساختمان هم که من در آن بودم نیز به دلیل حمله‌ای که ساختمان را از بالا هدف قرار داده بود، آسیب دیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی