صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

برداشت خرما در استان‌های گرمسیری آغاز شد

صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری خرما

 
 تابستان فصل برداشت رطب از نخلستان‌هاست و استان‌های سیستان و بلوچستان خرمای مضافتی و ربی، خوزستان خرمای برحی و گنطار، بوشهر خرمای شکر-کبکاب، کرمان خرمای مضافتی، هرمزگان خرمای مرداسنگ میناب و خرمای پیارم حاجی‌آباد و خرمای شاهانی جهرم قطب‌های اصلی تولید خرما در کشور محسوب می‌شوند.
ایران با تولید سالانه یک میلیون تن خرما در رتبه دوم تولید خرمای جهان قرار گرفته اما در رده‌بندی جهانی دارای بیشترین سطح زیرکشت خرما و رتبه اول تنوع ارقام خرما را در جهان داراست.
بخش عمده صادرات خرما مربوط به ماه مبارک رمضان است. به طور معمول سالانه حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که از این آمار ۷۰ درصد مصرف داخلی برای مصارف مردم و صنایع تبدیلی است و ۳۰ درصد صادر می‌شود. صادرات خرمای کشور شامل ارقام پیارم، کبکاب، زاهدی، خاصویی و مضافتی است و در بازار صادراتی نیز ایران بعد از مصر مقام دوم را دارد. رقیب ایران در بازار جهانی عربستان است که با حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن در جایگاه سوم ایستاده است.
سال گذشته درآمد حاصل از صادرات حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود که طی برنامه ۵ ساله قرار است این عدد به یک میلیارد دلار برسد، اما صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه این روند را تحت‌شعاع قرار می‌دهد. این در حالی است که میزان صادرات در سال 1401، ۳۰۰ هزار تن خرما به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار به کشورهای هدف بوده است.
 در استان خوزستان برداشت محصول خارک و رطب از نیمه اول مردادماه آغاز شده است. بر اساس آمار ارائه شده در سال گذشته ۱۰۰ هزار تن خرمای صنعتی صادراتی توسط کارگاه‌های بسته‌بندی و صادرکننده خریداری شده است که مقاصد صادراتی خرمای استان به طور عمده کشورهای اورآسیا، حوزه خلیج فارس، هند، پاکستان، چین و ژاپن هستند.
محمد حسنی‌نسب، مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان که یکی از استان‌های مهم در تولید خرما محسوب می‌شود در گفت‌و‌گویی با اشاره به اینکه بیشترین نخیلات استان در شهرستان‌های شادگان، آبادان و کارون است، گفته است: برآورد می‌شود در سال‌جاری ۳۳۰ هزار تن محصول از نخیلات استان برداشت شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به طرح جامع احیای نخیلات گفته است: هدف و محور اصلی برنامه بهسازی نخیلات استان، جایگزینی و بهسازی نخیلات پیر و فرسوده و توسعه ارقام تجاری خرما بوده که در حال انجام است و در این زمینه در سال گذشته بیش از ۹۰۰ هکتار نخیلات در شهرستان‌های خرماخیز استان احیا و بهسازی شد.
سیستان و بلوچستان از نظر تولید میوه‌های گرمسیری یکی از استان‌های سرآمد کشور است و ۴۱ درصد سطح محصولات باغی آن به کشت خرما اختصاص دارد.
خرمای مضافتی با سطح زیرکشت ۲۸ هزار و ۴۰۰ هکتار و خرمای ربی با سطح زیرکشت ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند. حدود ۳۰۰ هزار تن انواع خرما نیز در سال 1402 از این استان برداشت و روانه بازار مصرف شده است.
اردشیر شهرکی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به برداشت خرما از تیرماه در این استان گفته است: از ۶۲ هزار و ۹۱۴ هکتار نخلستان در سیستان و بلوچستان، ۴۹ هزار و ۷۱۸ هکتار بارور بوده و سالانه بیش‌از ۲۵۰ هزار و ۸۹۸ تن انواع خرما در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
خوشبختانه امسال با حمایت‌های وزارت جهادکشاورزی ممنوعیت‌های صادراتی برای خرما اعمال نشد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان سال زراعی به ۳۰۰ میلیون دلار ارزآوری از صادرات محصول خرما برسیم.

جستجو
آرشیو تاریخی