صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و شش - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

با تغییر رویکردهای دیپلماسی توسعه زیرساخت‌های بندری ضرورت دارد

ترافیک تجارت در بنادر

عملکرد بنادر کشور با رونق ترانزیت و تجارت، در حال تغییر است. با توجه به اینکه 98 درصد ورود و خروج بار و ترانزیت کالا از طریق بنادر است و غالب عملکرد بنادر در این سال‌ها شامل واردات کالا بوده است، اما در چند سال اخیر، با ارتقای روابط تجاری بخصوص با همسایگان و همچنین افزایش انتقال کالاهای روسیه از مسیر ایران، ترانزیت و صادرات کالا در بنادر رو‌به‌رشد است، همین موضوع موجب ترافیک کالایی و معطلی کشتی‌ها در بنادر شده است. ایران تلاش دارد جایگاه گذرگاهی برای عبور کالای کشورهای مختلف و همچنین جایگاه اقتصادی خود در منطقه را به‌دست آورد. در حال حاضر بیشترین معطلی کشتی در بندر امیرآباد است. رونق تجارت با همسایگان شمالی و همچنین ترانزیت کالاهای روسی علت افزایش ترافیک در این بندر است. محمدعلی موسی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در گفت‌و‌گو با «ایران» با تأیید افزایش ترافیک و معطلی کشتی در بندر امیرآباد گفت: توسعه زیرساخت‌ها، افزایش تعداد انبارها و سیلوها، رشد تجهیزات استراتژیک، نظارت بر عملکرد پیمانکاران و اپراتورها، اقداماتی است که برای پاسخ به افزایش تجارت در بندر امیرآباد انجام داده‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه در بندر امیرآباد ماندگاری کالا نداریم اما ترافیک سنگین داریم، افزود: در بندر امیرآباد 15 پست اسکله موجود است و ظرفیت پذیرش بر طبق 15 اسکله است. از طرف دیگر ثبت سفارش در بازه زمانی خاصی انجام می‌شود و ترافیک نیز در همین زمان بالا می‌رود. ثبت سفارش محدودیت دارد و تبادلات ارزی هم مشمول همین محدودیت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مشکل معطلی و ترافیک در بندر امیرآباد بیشتر از بنادر دیگر است، گفت: 60 درصد عملکرد بنادر شمالی متعلق به بندر امیرآباد است و ترافیک کالایی در این بندر بیشتر از سایر بنادر شمالی است. به تناسب زیرساخت‌ها، بیشتر کشتی‌ها در این بندر تردد می‌کنند. عملکرد بنادر در 4 ماهه امسال 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد. در این رشد عملکرد سهم صادرات 30 درصد و سهم واردات 60 درصد است. سال قبل 4.7 میلیون تن عملکرد بندر بود و امسال قطعاً رشد عملکرد را خواهیم داشت، البته ممکن است به‌خاطر شرایط جوی متغیر، عملکرد تحت تأثیر قرار بگیرد اما هدفگذاری ما افزایش تبادلات در بندر امیرآباد است. برای دستیابی به اهداف، تعداد شناورهای فعال در این بندر 19 درصد رشد دارد.
مدیرکل بندر امیرآباد خاطرنشان کرد: هدفگذاری تا پایان سال، تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌هاست، وقتی این اقدامات انجام شود، به رسالت خود برای توسعه صادرات و نقش‌آفرینی در واردات می‌رسیم. البته تأکید می‌کنم که ماندگاری کالا مربوط به انبارداری است، بنابراین باید طوری برنامه‌ریزی شود تا کالا در انبار نماند، در این‌صورت هم هزینه صاحب بار کم و هم تنش در بازار کاهش می‌یابد، چون بیشتر واردات ما کالاهای اساسی و کالاهای مورد نیاز بخش تولید است.
یحیی ضیایی، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به رونق تجارت در کشور گفت: در امیرآباد به علت تعداد زیاد کشتی، معطلی داریم. در این بندر اسکله محدودی داریم که هم کار صادرات و هم واردات از این اسکله‌ها انجام می‌شود، از سوی دیگر صادرات رونق گرفته، به همین دلیل برخی کشتی‌ها در لنگرگاه معطل می‌شوند.
وی افزود: برای حل مشکل معطلی کشتی‌ها در امیرآباد، بنا بر این است تا تخلیه برخی کشتی‌ها به بنادر نوشهر و انزلی منتقل شود.
دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی با اشاره به اینکه سیمان و کلینکر در بندر امیرآباد زیاد شده است، گفت: قبلاً بیشتر عملکرد این بندر مربوط به ورود غلات بود که سیلو و دستگاه‌های مکنده به اندازه کافی در این بندر تجهیز شده و مشکلی از این نظر نداشتیم اما با افزایش صادرات، ظرفیت اسکله‌ها پاسخگو نیست. در سال‌های قبل بنادر بیشتر وارداتی بود و صادرات به نسبت کمتر بود اما اکنون رویه عوض شده و متعادل کردن تخلیه و بارگیری و انجام و هماهنگی‌ها زمانبر است.

جستجو
آرشیو تاریخی