در پی شتاب گرفتن تحولات غرب آسیا، وزیر خارجه اردن با پیامی به تهران آمد

رایزنی های فشرده با تهران در روزهای سرنوشت ساز منطقه

روزها و ساعات سرنوشت ساز منطقه خاورمیانه در حالی به رایزنی‌های پیدا و پنهان مقام‌های منطقه و فرامنطقه با مقام‌های ایرانی پیوند خورده است که در بطن خود هدف جلوگیری یا کاستن از ابعاد حمله قریب الوقوع ایران علیه رژیم غاصب صهیونیستی را جست‌و‌جو می‌کند؛ هدفی که بی‌تردید زیر سایه عزم جدی جمهوری اسلامی برای تلافی همه جانبه اقدام تروریستی اسرائیل علیه «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران راه به جایی نخواهد برد. در تداوم این تلاش‌ها «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن روز گذشته به تهران سفر و با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه دیدار کرد تا پیام مهمی را از سوی مقام‌های واشنگتن به مقام‌های کشور برساند. هدف از انجام این سفر را می‌توان در تداوم تلاش امریکا و شرکای غربی‌اش ارزیابی کرد که در پی حمله تروریستی تل آویو در ایران، تلاش‌های خود را برای تماس با مقام‌های ایرانی با هدف کاستن از ابعاد واکنش احتمالی آن علیه اسرائیل به جریان انداخته‌اند؛ تلاشی که تاکنون با ممانعت ایران از پذیرش درخواست برای عقب‌نشینی از اقدام تروریستی اسرائیل روبه‌رو شده است. اما به نظر می‌رسد مقام‌های کشور در حالی خواسته وزیر خارجه اردن را برای سفر به ایران اجابت کرده‌اند که قرار است پیام‌های مهمی را خطاب به پایتخت‌های اردن و امریکا ارسال کنند؛ پیامی که بی‌تردید بی‌ارتباط با پاسخی نیست که قرار است جمهوری اسلامی ایران در قالب یک عملیات ترکیبی سخت و شدید علیه اسرائیل به اجرا درآورد. وزارت خارجه اردن هم اعلام کرده که وزیر خارجه این کشور در سفر به تهران حامل پیام مهمی از جانب پادشاه این کشور برای رئیس‌جمهوری اسلامی ایران است.
«ایمن الصفدی»بعد از دیدار با باقری به محورهای گفت وگوی خود اشاره کرد و گفت:سفر من به تهران با هدف حل اختلافات بین ۲ کشور به طور صریح و شفاف صورت گرفته است؛ به نحوی که منافع دوجانبه ما تأمین شود. وی افزود: به همتای ایرانی‌ام گفتم من به تهران نیامدم که پیامی از جانب اسرائیل را به ایران  یا برعکس منتقل کنم.
او همچنین گفت: در دیدار خود با مقام ایرانی بر روابط  خوب و برادرانه با  ایران و عدم مداخله در امور آن تأکید کرده است.

پیام امریکا و مأموریت‌های بی‌نتیجه
تماس‌های متعدد مقام‌های منطقه‌ای با ایران در حالی یکی پس از دیگری انجام می‌شود که «الجزیره» به نقل از یک منبع رسمی و آگاه ایرانی تصریح کرده اسرائیل میانجی‌هایی را برای متقاعد کردن ایران به عدم حمله می‌فرستد که نتیجه‌ای از این مأموریت‌ها نخواهند گرفت. او با بیان اینکه رژیم صهیونیستی همه تابوها را شکسته و باید بهای آن را بپردازد، تأکید کرد که ایران پاسخی سخت به ترور «اسماعیل هنیه» خواهد داد. این منبع ایرانی همچنین با اشاره به اینکه تهران دو پیام را از طریق وزیر خارجه اردن به پادشاه این کشور و دیگری به امریکا و اسرائیل خواهد رساند، تأکید کرده که «پذیرش عدم پاسخ یا پاسخ نمادین برای تهران دور از ذهن است و هرگونه پاسخی تند و دردناک خواهد بود.»
همچنین وال استریت ژورنال نیز از قول منابع خود با بیان اینکه  ایران درخواست‌ها برای تعدیل در پاسخ خود به اسرائیل را رد کرد، نوشت که  ایران اعلام کرده است «برایش اهمیتی ندارد پاسخش به «اسرائیل» به آغاز جنگ منجر شود.»
شنبه شب گذشته نیز وزرای خارجه مصر و اردن برای دومین بار طی ۴۸ ساعت گذشته با سرپرست وزارت خارجه ایران تلفنی گفت‌وگو کرده و با این موضع صریح او روبه‌رو شدند که«عزم ایران برای پاسخگو کردن رژیم اسرائیل جدی است.»
ایران عملیات تروریستی تل آویو علیه رهبر سیاسی حماس در تهران را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود خوانده و با استناد به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل اعلام کرده این اقدام را با حمله‌ای قاطع و پشیمان کننده پاسخ خواهد گفت. در پی این تحولات بود که وزرای خارجه قطر، عربستان سعودی، ترکیه، مصر، عمان، اردن، روسیه، الجزایر، دبیر‌کل سازمان ملل و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سرپرست وزارت امور خارجه تلفنی گفت‌وگو کرده و خواستار خویشتنداری و کمک به کاهش تنش شدند. اما این در حالی است که به اعتقاد مقام‌های جمهوری اسلامی، عبور تل آویو از خط قرمز‌های امنیتی تهران، راهی جز پاسخی سخت و بازدارنده برای جمهوری اسلامی باقی نگذاشته است.

امیدواری «بایدن»
به خویشتنداری تهران
به موازات شتاب گرفتن تحولات بحرانی خاورمیانه و حمله قریب الوقوع ایران علیه رژیم صهیونیستی، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در گزارشی اعلام کرده است که اسرائیل و امریکا در حال هماهنگی فعالیت‌های خود برای مهار حملات احتمالی موشکی و پهپادی هستند و علاوه بر آن امریکایی‌ها سعی دارند ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را در دریای عمان مستقر کنند. در همین حال رسانه امریکایی «اکسیوس» گزارش داده فرمانده سنتکام در روزهای پیش رو به اردن و چند کشور منطقه سفر می‌کند. این در حالی است که پنتاگون در روزهای اخیر از برخی تغییرات در آرایش نظامی امریکا در منطقه خبر داده و اعلام کرده شماری از ناوها در منطقه جابه‌جا می‌شوند و جنگنده‌های بیشتری به آنها افزوده خواهد شد. به نوشته «واشنگتن ‌پست»، ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» هم به همراه پنج ناوچه و ناوشکن خود از آب‌های ایران فاصله گرفته و به اسرائیل نزدیک‌تر شده و در عین حال ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» جایگزین آن در خلیج فارس شده است. با وجود این تحرکات نظامی در آب‌های منطقه، مقام‌های امریکایی امیدوار هستند از طریق کانال‌های دیپلماتیک، تهران را از تصمیم احتمالی خود علیه اسرائیل منصرف کنند؛ تلاشی که ناظر به واقعیت قدرت منطقه‌ای ایران به جریان افتاده و به این واقعیت وقوف دارد که پاسخ نظامی سخت تهران به اسرائیل حاوی پیامدهایی غیر قابل جبران برای اسرائیل به عنوان متحد منطقه‌ای واشنگتن است. این چنین است که «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا ابراز امیدواری کرده که ایران با وجود تهدیدش برای گرفتن انتقام ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، از خود خویشتنداری نشان داده و از عملی کردن تهدید خود دست بکشد. در همین حال «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا که در روزهای اخیر با مقام‌های برخی کشورها از جمله عربستان گفت‌وگو کرده بود، با همتایان خود در بریتانیا و فرانسه نیز درباره جلوگیری از افزایش تنش‌ها و دستیابی به آتش‌بس در غزه گفت‌وگو کرد. در ادامه تلاش‌ها برای ترغیب تهران از پاسخ نظامی به اسرائیل، «آنتونیو تاجانی»، وزیر خارجه ایتالیا نیز که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای گروه هفت را بر عهده دارد، در پیامی خواستار خویشتنداری ایران و اجتناب از اقداماتی شد که تشدید تنش در منطقه را به دنبال خواهد داشت.

نگرانی اسرائیل از اختلالات
در زیرساخت‌های حیاتی
رسانه‌های اسرائیلی هم گزارش داده‌اند که جنگنده‌های پیشرفته این رژیم از چهارشنبه گذشته به گشتزنی دائم بر فراز منطقه مشغول هستند و در زمین نیز سامانه دفاعی «حتص» که ویژه مقابله با موشک‌های بالستیک است، در آماده‌باش قرار گرفته‌اند. اسرائیل ارزیابی کرده که ایران این بار بخواهد عمدتاً از موشک بالستیک که ۱۲ دقیقه تا رسیدن از ایران به حریم هوایی اسرائیل وقت نیاز دارد، استفاده کند. روزنامه اسرائیلی«یدیعوت آحارونوت» هم در گزارشی از نگرانی مقامات اسرائیلی در مورد اختلالات قابل توجه در زیرساخت‌های حیاتی در صورت تلافی‌جویی ایران و جنگ منطقه‌ای خبر داده است. بنا به این گزارش، شرکت‌های تلفن همراه اسرائیلی در تلاش برای تکمیل کارهایی هستند که اجازه می‌دهد خدمات در صورت قطعی طولانی در سناریوی جنگ جدی بیشتر ادامه یابد.  
چه، بسیاری از شهروندان اسرائیلی ممکن است با قطع آنتن دهی از پیام‌های ارتش اسرائیل به مردم و دستورالعمل‌ها و ارزیابی‌های موقعیتی به روز محروم شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی