ترکیب اصلی مرد شماره یک نیمکت همچنان پر از معادله و ابهام

علیپور مهاجم نوک؛ عیسی در سایه

محمد قراگزلو
خبرنگار


 گاریدو و افکارش همچنان برای هواداران پرسپولیس و رسانه‌ها تا حدود زیادی پنهان است اما جدا از مسائلی مثل خصوصیات اخلاقی یا مدل مربیگری و فلسفه فوتبالی، شاید آنچه الان برای هواداران پرسپولیس اهمیت بیشتری دارد انتخاب نهایی او برای چیدن ترکیب اصلی تیمش در مسابقه آغازین فصل خواهد بود.
بعد از سه بازی تدارکاتی نه چندان مهم و جالب که احتمالاً نتوانسته حداقل ساختار تدافعی تیم گاریدو را در معرض آزمون قرار دهد، پرسپولیس در اولین بازی تدارکاتی جدی خود تیم الاهلی بحرین را نیز در ترکیه با 5 گل مغلوب کرد تا امیدواری‌ها نسبت به تیم گاریدو با وجود تمام کمبودهایی که داشته و دارد بیشتر شود.
اما در مورد این بازی و ارنجی که گاریدو به میدان فرستاد چند نکته را می‌توان متذکر شد که برآیند آن نشان می‌دهد احتمالاً تا روز بازی با ذوب‌آهن که کمتر از دو هفته تا آن فاصله داریم سردرگمی‌ها درباره ارنج مد نظر مربی اسپانیایی ادامه دارد و شاید این مربی شگفتانه‌هایی در ارنج ابتدایی داشته باشد.
در دو بازی تدارکاتی اخیر پرسپولیس، گاریدو از مهرشاد اسدی در ترکیب اصلی استفاده کرده و این یعنی که ظاهراً او از امیررضا رفیعی جلوتر است. هر چند احتمالاً الکسیس گندوز با حدود ده روز تمرین کنار تیم به ترکیب اصلی خواهد رسید اما اگر مهرشاد اسدی دروازه‌بان دوم باشد اتفاق جالبی است. مهرشاد اسدی قد و قامت بهتری نسبت به رفیعی دارد و فصل قبل در بازی‌های تدارکاتی و تمرینات آنقدر خوب بود که بازیکنان می‌گفتند او هم می‌تواند در موقع مقتضی جانشین مناسبی برای بیرانوند باشد.
در دفاع چپ همچنان وحید امیری نفر اول برای حضور در ترکیب اصلی است و شاید اگر یحیی عطیه‌الله هم جذب پرسپولیس شود در دو سه بازی ابتدایی احتمالاً امیری مدافع چپ ترکیب اولیه باشد.
معادله پررنگ اما در قلب خط دفاعی است. جایی که گولسیانی خیلی دیر به تمرینات اضافه شده و پورعلی گنجی بعد از یک جراحی سنگین و حدود ده ماه دوری از مسابقه رسمی فوتبال حالا کاملاً آماده است اما گاریدو از بازی دادن به او می‌ترسد و مقابل الاهلی بحرین از زوج کنعانی‌زادگان – فرجی
در قلب دفاع بهره برده که جالب به نظر می‌‎رسد.
در مرکز زمین پرسپولیس مسعود ریگی، سروش رفیعی و یاسین سلمانی بازی کرده‌اند که احتمالاً یاسین کمی جلوتر بازی کرده اما محمد خدابنده‌لو هم می‌تواند با این نفرات رقابت کند.
به نظر می‌رسد دو بازیکن جناح راست پرسپولیس ایوب العملود و فرشاد احمدزاده هم جای ثابتی در ترکیب پرسپولیس دارند اما آنچه اخیراً به چشم آمده و جذاب به نظر می‌رسد استفاده همزمان از دو مهاجم نوک در خط حمله است.
حضور توأمان علی علیپور و عیسی آل‌کثیر در ترکیب اولیه، سیستم پایه گاریدو را همچنان پرابهام‌تر می‌کند و انگار عیسی در نقش مهاجم سایه و علیپور در نوک حمله بازی کرده‌اند و این قضیه حتی در مورد ذخیره‌های آنها ابوالفضل بابایی و علیرضا خدادادی هم مصداق دارد.
با این وجود شاید باز هم نتوان از این ترکیب درباره ارنج ابتدایی بازی با ذوب‌آهن قضاوت کامل و قاطعی داشت چرا که پرسپولیس همین حالا در ترکیه 31 بازیکن دارد که 15 تا از آنها در بازی با الاهلی بحرین به میدان رفتند و احتمالاً در دومین بازی تدارکاتی نفرات دیگری در ترکیب اصلی و به عنوان بازیکن تعویضی به زمین خواهند رفت و در نهایت اگر بازی تدارکاتی دیگری تا شروع لیگ برگزار شود شاید بتوان درباره تیمی که قرار است روز 26 مرداد به میدان برود قضاوت و نظر صریح‌تری داد.

جستجو
آرشیو تاریخی