برگزاری اردوهای کتابخوانی، شروعی برای کوچ خدمات فرهنگی به ایل محسوب می‌شود

«کتاب»، میهمان سیاه چادرهای عشایری فارس

ایران زمین- برگزاری اردوهای کتابخوانی در میان عشایر فارس، شروعی تازه برای کوچ خدمات فرهنگی به میان عشایر محسوب می‌شود تا با اجرای آن عدالت فرهنگی توسعه پیدا کرده و با دسترسی آنها به کتاب و منابع اطلاعاتی، این جامعه بزرگ از خدمات عمومی کتابخانه‌ها محروم نمانند.
استان فارس با میزبانی از ۱۲ درصد جمعیت عشایری ایران و تنوع اقوام مختلف مانند ایلات بزرگ قشقایی، لر، خمسه، کهمره و دیگر طوایف مستقل، ایرانی کوچک و قطب عشایری کشورمان ایران محسوب می‌شود. جامعه‌ای که پیشتر خدمات فرهنگی را تنها از طریق آموزش و پرورش دریافت می‌کردند؛ اما با ابتکار اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی فارس و برپایی اردوهای کتابخوانی عشایری، فرصتی برای آموزش و ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان این جامعه بزرگ فارس فراهم شده و بخش زیادی از عشایر کتابخوان شدند.

ترویج کتابخوانی در ایلات فارس
 اردوهای کتابخوانی عشایری فارس از یکم شهریور ماه سال گذشته کلید خورده و در ۱۰ نوبت در نقاط مختلف عشایری استان برگزار شده است. مهم‌ترین هدف این اردوهای کتاب‌محور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و معرفی و اهدای کتاب به فرزندان ایلات فارس بود تا این جامعه بزرگ از خدمات عمومی کتابخانه‌ها محروم نمانند. این اردوهای مفرح و پرنشاط همراه با برنامه‌های نمایش، نقاشی، مسابقه و جایزه برگزار می‌شود تا خاطره‌ای خوش را از کتاب و کتابخوانی در ذهن کودکانه بچه‌های ایل برجای بگذارد. اما در کنار این هدف، اردوهای کتابخوانی به بستری برای آموزش جامعه عشایری استان و احصا و حل مشکلات آنها از سوی دستگاه‌های متولی تبدیل شده است؛ چنانکه همواره نماینده‌ای از اداره ‌کل امور عشایر فارس، کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی را در این سفر همراهی کردند تا از نزدیک مسائل ومشکلات جامعه کوچ‌رو استان را احصا کرده و بخشی از مشکلات آنها نیز با همراهی سپاه عشایر فارس و کمیته امداد امام خمینی(ره) حل و فصل شود. علاوه بر آن به تناسب، کارشناسانی از منابع طبیعی، محیط زیست و هلال احمر نیز در این اردوی کتابخوانی حضور پیدا می‌کنند تا آموزش‌های لازم را مردم کوچ‌رو فارس ارائه کنند. این اردوهای کتابخوانی که در پی تفاهمی سه‌جانبه میان اداره کل امور عشایری، کتابخانه‌های عمومی و آموزش و پرورش عشایری فارس شکل گرفته قرار است در ۱۴۰۳ نیز تداوم یابد.

نهضت فرهنگی در جامعه عشایری
طبق گفته «عبدالعلی کریمی» مدیرکل امور عشایر فارس، این اردوها به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی برای توسعه و تعالی جامعه عشایری، منعقد شده و در سال نخست منجر به کسب تجربه‌هایی ارزشمند شد. وی افزود: در نخستین دور، جامعه هدف اردوهای کتابخوانی، دانش‌آموزان عشایر بودند و امیدواریم با تجربه‌های به دست آمده، جامعه هدف را به اقشار مختلف عشایر استان افزایش دهیم.‌ این مقام مسئول معتقد است که باتوجه به گستردگی جامعه عشایری در استان پهناور فارس و پراکندگی جمعیتی عشایر استان، برگزاری اردوی کتابخوانی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، نهضت فرهنگی مؤثری در جامعه عشایری فارس به شمار می‌رود.

برگزاری 15 اردوی کتابخوانی
طبق گفته «محمدحسین فیروزی» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، تا‌کنون ۶ شهرستان فارس برای برگزاری اردوی کتابخوانی عشایر در سال‌جاری اعلام آمادگی کرده‌اند. وی افزود: امیدواریم با کسب تجربه مفیدی که در اردوهای کتابخوانی سال گذشته در ۱۰ شهرستان به دست آمد، دست‌کم ۱۵ اردو نیز در سال ۱۴۰۳ برگزار شود. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس اظهار کرد: تجربه اجرای اردوی کتابخوانی عشایر نشان داد، ظرفیت فرهنگی برای رویدادهای متنوع فرهنگی در مناطق بکر عشایری مهیاست و نیازمند همت جمعی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی است. همچنین این رویداد، تجربه متفاوتی در میان دستگاه‌های خدمات‌رسان به جامعه عشایری استان است تا دستگاه‌های فرهنگی در اجرای وظایف خود نسبت به جامعه عشایر احساس تکلیف کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی