نگرانی تأمین ارز خودروهای کارکرده رفع می‌شود

واردات خودروهای نو طبق روال در حال انجام است و از ابتدای امسال تا پایان تیرماه طبق آمار گمرک، حدود ۱۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی ترخیص شده که نسبت به عدد مجموع سال گذشته که حدود ۱۱ هزار دستگاه بوده، میزان واردات این چهار ماهه تقریباً برابری می‌کند. از ابتدای سال بالغ بر ۱.۸ میلیارد دلار ثبت سفارش رسمی انجام شده است. احمد آقایی، معاون صنایع حمل ‌و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه در چهار ماهه سال جاری برابر کل سال گذشته خودرو وارد کشور شده است، از اجرایی شدن واردات خودروهای کارکرده پس از رفع نگرانی‌ها در خلال تدوین دستورالعمل اجرایی آن خبر داد.
 
تدوین دستورالعمل اجرایی
آقایی در مورد واردات خودروهای کارکرده نیز گفت: واردات خودروهای کارکرده که دو هفته پیش ابلاغ شد، در حال تدوین دستورالعمل اجرایی با توجه به آیین‌نامه هستیم. هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف نظیر سازمان استاندارد، محیط‌زیست و بانک‌ مرکزی در حال اجراست تا بتوانیم در دستورالعمل اجرایی، نگرانی‌هایی که پیرامون تأمین ارز، تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و باتوجه به اینکه خودروی دست دوم وارد کشور می‌شود و بحث تأییدیه‌های استاندارد مطرح است را رفع کنیم.
معاون خودرویی وزارت صمت تأکید کرد: تلاش می‌کنیم پس از تدوین این دستورالعمل، به سرعت واردات خودروها را اجرایی کنیم. وی در پاسخ به برخی جوسازی‌هایی که برخی رسانه‌ها درخصوص توقف واردات خودروهای کارکرده در پی ابلاغ شیوه‌نامه ارز بانک مرکزی مطرح کرده‌اند، تصریح کرد: واقعیت این است که به صورت کلی، ابتدای سال توافقات لازم را با بانک مرکزی داشتیم و سهمیه ارزی وزارت صمت در دفاتر تخصصی و دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف وزارت صمت مشخص شده و طبق دستورالعمل آن، به بازرگانان و شرکت‌های تولیدی، سهمیه ارز تخصیص می‌دهیم. این مقام مسئول ادامه ‌داد: با توجه به توافقی که با بانک مرکزی انجام شده، این تخصیص ارز برای واردات خودروهای نو به صورت مستمر و هفتگی در حال انجام است و براساس آن ثبت سفارش‌ها انجام می‌شود و مشکل خاصی وجود ندارد.
آقایی افزود: در مورد ارز واردات خودروهای کارکرده هم با توجه به اینکه مقرر شده است منشأ ارز خارجی مورد استفاده قرار گیرد و افراد خود تأمین کننده ارز واردات باشند، اساساً بانک مرکزی نمی‌تواند مانع از واردات خودروها باشد یا بخواهد از آن جلوگیری کند. شیوه‌نامه ارز بانک مرکزی نیز به‌نوعی در قالب هشدار به مردم است که برای انجام امور واردات دقت بیشتری داشته باشند و دچار زیان‌ها یا برخی سوءاستفاده دلالان قرار نگیرند.
وی در این رابطه تأکید کرد: پس از ابلاغِ شیوه‌نامه ارز بانک مرکزی، بلافاصله موضوع تشکیل کارگروه پیگیری و امروز کارگروه با حضور وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، سازمان حمایت، شورای رقابت، وزارت راه و وزارت کشور تشکیل شد تا روند واردات خودروهای کارکرده تسهیل پیدا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی