وزش نسیم‌های خلاقانه هنر در جشنواره تجسمی جوانان

سعیده احسانی‌راد
خبرنگار


جشنواره هنرهای تجسمی جوانان یکی از رویدادهای مهم برای شناسایی استعدادهای درخشان هنری جوانان است، سی‌ و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، ۱۹ تا ۲۳ شهریور ماه سال‌جاری در استان خراسان شمالی برگزار می‌شود.
محمد خراسانی‌زاده رئیس شورای سیاست‌گذاری سی‌ و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران و مینا صدری، دبیری این رویداد هنری را عهده دار هستند.
صدری دبیر سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان درباره این رویداد هنری به «ایران» گفت: تمام جشنواره‌ها و بی‌ینال‌ها نوعی گردهمایی جمعی هنرمندان در رده‌های مختلف است، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به این شکل است که اساتید در کنار هنرمندان نوعی مضمون هنری را در رشته‌های مختلف تجسمی دنبال کنند.

اعلام فراخوان از طریق اداره
ارشاد استان‌ها
به گفته صدری فراخوان این جشنواره از طریق اداره کل ارشاد استان‌ها با هماهنگی مؤسسه هنرهای تجسمی در رده سنی 18 تا 24 سال در 11 رشته تصویرسازی، خوشنویسی، رسانه‌های هنری جدید، طراحی، عکاسی، کاریکاتور، گرافیک، مجسمه‌سازی، نقاشی، نگارگری و هنر سرامیک منتشر شده است.
دبیر سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان زمان برگزاری سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی را از تاریخ ۱۹ تا ۲۳ شهریور ماه در استان خراسان شمالی اعلام کرد که آخرین مهلت ثبت‌نام در این جشنواره ۲۱ مرداد است.

شعار جشنواره
صدری شعار جشنواره سی و یکم را شعری از فردوسی با مضمون «همان به که نیکی بود یادگار» بیان کرد و درباره آثار ارسالی گفت: هنرجویان 10 اثر در موضوع آزاد در سایت جشنواره بارگذاری می‌کنند بعد از تأیید رقابت اصلی در جشنواره شروع می‌شود. در مرحله انتخاب، داورانی در رشته‌های مختلف کار‌ها را ارزیابی می‌کنند و در نهایت، حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر یعنی از هر رشته متوسط، حدود ۱۵ نفر وارد فضای کار کارگاهی می‌شوند و ۳ روز در نیمه دوم شهریور ماه مشخصاً از روز ۱۹ تا ۲۳ شهریور در استان خراسان شمالی زیرنظر استادان تراز اول کشور به خلق اثر می‌پردازند و بر اساس آن، بهترین آثار انتخاب شده و برگزیدگان و شایستگان تقدیر در هر حوزه مشخص می‌شوند و نمایشگاه آثار آنها نیز در بجنورد برگزار خواهد شد. تمام متریال، مواد، رنگ و ابزار از طریق جشنواره به شرکت کنندگان داده می‌شود و لوازم جانبی برای شرکت کنندگانی که با لپ تاپ کار کرده نیز در اختیارشان قرارمی گیرد.
وی ادامه داد: جشنواره در دانشگاه هنر بجنورد به صورت استاد کارگاهی است شرکت کننده‌ها فقط در گروه سنی تعیین شده به جشنواره راه می‌یابند و داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط با رشته‌های هنری معیار نیست وفقط اثری که ارائه می‌شود از نظر تکنیک‌های هنری اهمیت دارد.

جشنواره در استان‌های مختلف
صدری برگزاری جشنواره در استان‌های مختلف را خاص و به یاد ماندنی می‌کند که در هر دوره‌ای جشنواره در یکی استان‌های غرب، شرق، شمال، جنوب و مرکز برگزار می‌شود و چون این جشنواره برای جوانان است شورو شوق ویژه‌تری در آن دیده می‌شود.
وی افزود: شرط خاصی برای انتخاب شهر برگزار کننده جشنواره هنرهای تجسمی جوانان نیست، هر استانی آمادگی داشته باشد از طریق اداره کل ارشاد استان به مؤسسه هنرهای تجسمی اعلام می‌کند بعد بر طبق یک سری سیاست‌ها شهر مورد نظر تأیید می‌شود، استان خراسان شمالی که امسال جشنواره در آن برگزار می‌شود از نظر تعداد هنرمندان در خوشنویسی، کاریکاتور و مجسمه‌سازی سرآمد است.

اضافه شدن هنرهای جدید
وی به تفاوت جشنواره امسال با سال گذشته اشاره و بیان کرد در سال گذشته هنرهای جدید نداشتیم اما امسال این رشته اضافه شده، سال قبل گروه نوجوان هم وارد رقابت‌ها شدند که چون رده سنی 14 تا 24 سال بود به دلیل بروز بعضی آشفتگی‌ها امسال فقط رده سنی جوانان در جشنواره حضور دارند، چون هنرمندان از یک استان هستند حال و هوای کار خیلی متفاوت است هنرجوها وقتی در کنار یک استاد قرار می‌گیرند در طی این سه روز کارهای شان قوی‌تر و منسجم‌تر می‌شود.
وی ترکیب بندی، خلاقیت و تمام شدن اثر را شرط لازم برای دریافت جایزه در این جشنواره بیان کرد که بعد از پایان داوری‌ها براساس نظر و صلاحدید هیأت داوران، در هر رشته، نفر برگزیده: تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال و یک نفر شایسته تقدیر لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون ریال می‌گیرد. وی تصریح کرد شرکت کنندگان بعد از پایان جشنواره رها نمی‌شوند علاوه بر برخورداری از حمایت مؤسسه هنرمندان تجسمی، خدمات بیمه‌ای می‌گیرند و از آثارشان نمایشگاه برپا می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی