درباره «ایف»؛ یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های روز جهان

مجموعه‌ای از توهم‌ها و حقیقت‌های شیرین

 وصال روحانی
روزنامه نگار

«ایف» (IF) عنوان فیلم تازه و موفقی است که با ادغامی از بازیگران زنده و موجودات کارتونی ساخته شده و طی دو ماه اخیر در جمع 10 فیلم پرفروش سینمای جهان جای داشته و یک کمدی- فانتزی دلچسب برای تمامی رده‌های سنی به شمار آمده است.
این فیلم توسط جان کرازینسکی، هنرمند امریکایی کارگردانی شده و سناریوی آن را هم خود وی نوشته و او یکی از چهار تهیه‌کننده اصلی این اثر سرگرم کننده هنری بوده که آمار فروش‌اش در سطح جهان از 280 میلیون دلار هم فراتر رفته است. بازیگران زنده فیلم رایان رینولدز، فیونا شاو و کایلی فلمینگ را هم شامل می‌شود و در میان صداپیشه‌های فیلم هم که به جای کاراکترهای کارتونی صحبت کرده‌اند، فوئب والر بریج و لوئیس گاست جونیور نیز مشاهده می‌شوند. اولین قدم‌ها برای تهیه این فیلم در سال 2019 برداشته شد و ابتدا مقررشد جان کرازینسکی خالق و همه‌کاره فیلم باشد. کارگردانی که دستی بر آتش کارتون‌ها و سابقه‌ای قابل توجه در ساخت انیمیشن‌ها دارد. بازیگران زنده و برخی از عوامل تولید در حدفاصل سپتامبر 2021 تا ژانویه 2022 گزینش شدند و به جمع سازندگان فیلم پیوستند و درنهایت محصول نهایی از اواخر اردیبهشت ماه امسال درامریکا، اروپای غربی و آسیای شرقی اکران عمومی شد و از 10 خرداد بر پرده‌های نقره‌ای سایر نقاط دنیا هم نشست. اگر خلاصه‌ترین توصیف را برای داستان این فیلم بطلبید، باید متذکر شویم که فیلم متمرکز بر دختری نوجوان و یکی از همسایه‌های وی است که از توانایی غیرمتعارفی بهره می‌گیرند و آن مشاهده دوستانی خیالی و افرادی است که اگرچه با آنها گفت‌وگو می‌کنند اما بر چشم دیگران عیان نیستند و مشخص نیست که واقعاً وجود دارند و یا فقط حاصل توهم این دختر نوجوان و همسایه وی هستند. کاراکتر اول که همان دختر نوجوان مورد بحث است، 12 سال سن بیشتر ندارد و اسمش «به‌آ» است. ما «به‌آ» را در این فیلم از روزی می‌بینیم که موقتاً به خانه مادربزرگش در شهر نیویورک کوچ کرده، زیرا پدرش دچار عارضه قلبی شده و به بیمارستان انتقال یافته تا هر چه سریع‌تر روی او عمل جراحی صورت پذیرد.
 
مسئولیت سنگین نوجوان فیلم
با این حال این همان بیمارستانی است که چند سال پیش‌تر مادر «به‌آ» هم در آن بستری شد اما چون مبتلا به بیماری لاعلاج سرطان بود، درمان نشد و جان باخت و همین مسأله «به‌آ» را از نظر ذهنی آزار می‌دهد. پدر او با وجود بیماری قلبی‌اش و دغدغه‌ای که قاعدتاً باید او را رنج بدهد، با «به‌آ» شوخی می‌کند و به انواع طرق او را سرگرم می‌کند، اما «به‌آ» معتقد است که هم توانایی اداره پدر بیمارش را دارد و هم از تجربه کافی برای عبور دادن خانواده کم تعداد شده‌اش از این مسیر ناهموار برخوردار است.

جستجو
آرشیو تاریخی