صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

اسلام‌هراسی دولتی در حمایت از رژیم صهیونیستی

عابد اکبری
کارشناس مسائل اروپا

مرکز اسلامی هامبورگ، از مراکز مهم اسلامی و قدیمی آلمان است که سال ۱۳۳۲ با حمایت آیت‌الله بروجردی در شهر هامبورگ تأسیس شد. انتشار مجلاتی به زبان آلمانی و فارسی و ارائه خدمات مشاوره‌ای، بخشی از اقدامات این مرکز بود. این مجموعه اسلامی، کتابخانه‌ای با بیش از ۶ هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف اسلامی و شیعی دارد که مرجعی برای محققان و پژوهشگران آلمانی به شمار می‌رفت. به نظر می‌رسد تعطیلی این مرکز را باید در ادامه سیاست‌های اسلام هراسانه گروه‌های راست افراطی و لابی رژیم صهیونیستی در آلمان دانست.
وزیر کشور آلمان در خصوص تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ در اظهارات کلیشه‌ای که مشابه آن را در گزارشات سالانه سازمان حفاظت از قانون اساسی آلمان در خصوص این مرکز طی سال‌های اخیر هم شاهد بودیم عنوان کرد«مرکز اسلامی هامبورگ یک ایدئولوژی اسلام‌گرای افراطی و توتالیتر را در آلمان ترویج می‌کند؛ این سازمان و سازمان‌های فرعی آن، از حزب‌الله حمایت می‌کنند و یهودستیزی تهاجمی را گسترش می‌دهند... مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان نماینده مستقیم رهبر ایران، ایدئولوژی انقلاب اسلامی را منتشر می‌کند و به دنبال ایجاد چنین انقلابی در جمهوری فدرال آلمان است.» موضوعی که تعجب و بعضاً تمسخر بسیاری از خبرنگاران و پژوهشگران آلمانی بویژه مرتبطین این مرکز در آلمان را به همراه داشت.
آخرین تحقیقات منتشر شده رسمی در آلمان در خصوص روند اسلام هراسی در این کشور که چند ماه پیش به درخواست وزارت کشور آلمان انجام گرفته و بخش‌هایی از آن در رسانه‌ها منتشر شد نشان می‌دهد که «نگرش خصمانه در برابر مسلمانان در بخش‌های وسیعی از آلمان مشهود است و این یک واقعیت روزمره است.»
علیرغم اینکه این تحقیقات نشان می‌دهد که در هر سال ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مورد توهین، تحریک، تهدید، خسارت مالی و آسیب‌های خطرناک بدنی علیه مسلمان‌ها توسط پلیس آلمان ثبت شده است(طبق گزارشات پلیس آلمان این آمارها طی ماه‌های اخیر در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته میلادی دوبرابر شده است) اما در بخش‌های منتشر شده از این تحقیقات چنین بازنمایی شده که گویا این بیش از پنج میلیون مرد و زن مسلمان آلمانی هستند که عامل تحریک گروه‌های خشونت‌طلب و بعضاً سازمان یافته تروریستی علیه مسلمانان در آلمان به شمار می‌روند. هر چند بسیاری از این گروه‌ها مانند «جنبش شهروندان پاکس یوروپ»که طی ماه‌های اخیر بسیار فعال شده است و تحرکات گسترده‌ای علیه مسلمانان در آلمان صورت داده به زعم رسانه‌های آلمانی نیز گروه خشونت‌طلب و نژادپرست تلقی می‌شود.
پس از طوفان الاقصی در ادامه تظاهرات صورت گرفته در شهرهای مختلف آلمان و اروپا مقامات آلمانی بسیاری از تظاهرات طرفداران فلسطین را به بهانه مقابله با یهود ستیزی و مهار بی‌نظمی ممنوع کردند اما با وجود این ممنوعیت طی ماه‌های گذشته تظاهرات گسترده‌ای در حمایت از فلسطین در شهرهای مختلف آلمان برگزار شده است که این مسأله خشم و عصبانیت دولت آلمان را در پی داشته است.
پلیس آلمان نیز با شدت عمل با تظاهرات کنندگان برخورد کرده و بسیاری از آنها را بازداشت کرد. حامیان فلسطین در آلمان می‌گویند ابراز حمایت علنی از مردم غزه با تبعاتی چون خطر دستگیری، از دست دادن شغل یا بازبینی دولت در وضعیت مهاجرت آنها همراه است و دولت برلین با این اهرم‌ها در تلاش است صدای حامیان پرشمار فلسطین در این کشور را خفه کند.
دقیقاً چند روز پس از طوفان الاقصی پلیس آلمان ضمن یورش به مسجد هامبورگ خشونت گسترده‌ای را به زعم خود برای جلوگیری از ارتباط مرکز اسلامی هامبورگ با جریانات حامی فلسطین در آلمان به کار برد و طی ماه‌های اخیر این فشار ادامه داشت تا به تعطیلی مرکز در روز چهارشنبه منجر شد.
خشونت پلیس آلمان علیه مسلمانان این کشور پس از طوفان الاقصی به حدی بود که کمیسیون شورای اروپا اخیراً در گزارشی نسبت به این وضعیت هشدار داد. این کمیسیون با انتشار گزارشی نگرانی خود را نسبت به افزایش اسلام‌هراسی در سطح اروپا ابراز کرد. بر اساس گزارش سالانه کمیسیون ضد نژادپرستی و عدم تحمل شورای اروپا که در استراسبورگ منتشر شد، جنگ خاورمیانه در نوار غزه از هفت اکتبر باعث افزایش اسلام‌هراسی در اروپا شده است.
طبق این گزارش اظهارات نفرت‌پراکنانه علیه مسلمانان بشدت افزایش یافته است. در بسیاری از موارد، در بحث‌های عمومی، اسلام‌هراسی با بیگانه‌هراسی عمومی ترکیب شده و یا به صورت سیاسی از یک اسلام‌گرایی تهدیدآمیز استفاده شده است.
کمیسیون شورای اروپا نگرانی جدی خود را از اشکال مختلف نفرت ضد مسلمانان و تبعیض که در اروپا مشاهده می‌شود، ابراز کرده است. به همین ترتیب، اقدامات ضد تروریسم و افراط‌گرایی، پیامدهایی برای مسلمانان به طور کلی یا افرادی که به عنوان مسلمان شناخته می‌شوند، داشته است.
طبق این گزارش در این میان زنان مسلمان در آلمان در رأس کسانی هستند که از وضعیت موجود آسیب می‌بینند؛ کسانی که با موارد متعددی از اسلام‌هراسی مواجه هستند و به طور خاص زنان محجبه با محدودیت‌های اجتماعی بیشتری مواجه هستند.
اما این تنها حزب دست راستی آلترناتیو برای آلمان نیست که با یک مانیفست آشکارا بر ضد مسلمانان در پارلمان فدرال این کشور و یا در عرصه‌های عمومی فعالیت می‌کند، در سیاست‌های جناح راست میانه اتحادیه دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی نیز می‌توان «خصومت پنهان با مسلمانان» را مشاهده کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی