صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هجده - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

دولت آلمان با تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ چه هدفی را دنبال می‌کند؟

تنفس مصنوعی به اپوزیسیون جعلی

دولت آلمان در تازه‌ترین اقدامات ضدایرانی خود، به صورت همزمان به مراکز اسلامی واقع در فرانکفورت، برلین، مونیخ و هامبورگ حمله‌ور شده و اموال و دارایی‌هایی این مراکز را مصادره کرد. همزمان وزارت کشور آلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ و سازمان‌های تابعه آن ممنوع است. این اقدام واکنش ایران را به همراه داشت. چه آنکه ساعاتی پس از حمله پلیس آلمان به مراکز اسلامی، هانس اودو موتسل سفیر این کشور از سوی مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این نشست، ضمن محکوم کردن اقدام خصمانه و مغایر با اصول بنیادین حقوق بشر، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.
مکمل پروژه اپوزیسیون
دلیل اقدام اخیر آلمان را که اتفاقاً پیش از این هم رخ داده، باید در روابط حسنه دولت این کشور با گروه‌های ضدایرانی جست‌و‌جو کرد. درخواست بستن مرکز اسلامی هامبورگ نیز یکی از بندهای طرح ۲۲ ماده‌ای احزاب دولت ائتلافی آلمان علیه ایران است؛ طرحی که به بهانه «دفاع از حقوق بشر» و مشخصاً برای حمایت از اغتشاشگران و چگونگی ادامه ناآرامی‌های ایران، در سال 1401 تدوین شده بود. علاوه بر ممنوعیت فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ، «تشدید تحریم‌ها علیه ایران و حمایت از نیروهای اپوزیسیون ایران در آلمان» نیز از دیگر بندهای این طرح است.
آلمان از جمله کشورهای غربی است که لابی‌ رژیم صهیونیستی و برخی گروه‌های اپوزیسیون در آن فعال است. گروهک تروریستی منافقین، سلطنت‌طلبان حامی دیکتاتوری پهلوی و گروه‌های تجزیه‌طلب ضدایرانی حضور مستمر و پررنگی در آلمان دارند.
چه آنکه در جریان اغتشاشات سال 1401 با تلاش‌های این گروه‌ها، دولت آلمان به همراه امریکا، انگلیس و فرانسه ضمن دخالت در امور داخلی کشورمان به حمایت از جریان برانداز جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان به نمایندگی از دولت این کشور چند مرتبه حمایت صریح خود را از برهم‌زنندگان امنیت مردم ایران اعلام کرد. همچنین در خلال اغتشاشات خیابانی ایران بود که اشتانمایر رئیس‌جمهور آلمان در اقدامی غیرمتعارف با یکی از لیدرهای گروه‌های ضدایرانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد!
دو ماه بعد از این دیدار و در اسفندماه 1401، وابستگان به گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب از جمله عبدالله مهتدی دبیر گروهک کومله با چراغ سبز آلمان، در شهر بن این کشور نشستی ضدایرانی برگزار کرده و طی آن نشست نسبت به پیگیری اهداف تجزیه‌طلبانه خود تأکید و بر نقشی که در اغتشاشات ایران داشتند، اذعان کردند. چند روز پس از این نشست بود که وزیر خارجه آلمان در جریان سفر خود به بغداد، در راستای حمایت از تجزیه‌طلبان ضدایرانی، حملات موشکی و پهپادی سپاه به مواضع تروریست‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق را محکوم کرد.

یک بام و دو هوای آلمان
دولت آلمان در توضیح علت حمله پلیس این کشور به مرکز اسلامی هامبورگ مدعی شده که این مرکز و سازمان‌های تابعه آن اهداف اسلام‌گرایی افراطی را دنبال می‌کردند.
به‌رغم این مدعا، مرکز اسلامی هامبورگ که فعالیت خود را از سال ۱۳۳۲ آغاز کرده، همواره مشغول فعالیت‌های فرهنگی بوده است. متهم کردن مرکز اسلامی هامبورگ به فعالیت‌های افراطی(تروریسم) درحالی است که دولت آلمان از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک رژیم تروریستی در اروپا بوده است.
از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی تاکنون که بیش از 39 هزار نفر از مردم مظلوم فلسطین به شهادت رسیده‌اند، دولت آلمان هر نوع صدای اعتراض نسبت به جنایات صهیونیست‌ها در غزه را بایکوت می‌کند. در راستای همین حمایت‌ها بود که در جریان عملیات وعده صادق ایران علیه سرزمین‌های اشغالی، آلمان به همراه برخی دیگر از کشورهای اروپایی برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای ایران، به کمک رژیم صهیونیستی آمد.
به همین خاطر نیز سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه چند روز پس از انجام عملیات، خطاب به آلمان، فرانسه و انگلیس هشدار داد که «فکر نکنند همه ‌چیز تمام شد و رفت؛ حساب آنها سرجای خودش است.»

جستجو
آرشیو تاریخی