حواشی همیشگی قرعه‌کشی لیگ برتر فوتبال

نمایش فوتبال آماتور با چاشنی بی‌نظمی

ایلیا بهزاد اول
خبرنگار


قرعه‌کشی فصل جدید لیگ برتر ایران در شرایطی برگزار شد که فوتبال ایران، با انواع و اقسام حواشی و ناکارآمدی‌ها درگیر است و این مراسم نیز جا برای انتقاد کم نداشت.
اگر بخواهیم رویکرد لیگ‌های بزرگ و معتبر اروپایی را در نظر بگیریم، هیچ‌کدام از این لیگ‌ها برای قرعه‌کشی رقابت‌های ۳۴ یا ۳۸ هفته‌ای خود مراسمی برگزار نمی‌کنند و با نزدیک شدن به شروع فصل، نتیجه قرعه‌کشی لیگ در سایت رسمی لیگ‌های مختلف قرار می‌گیرد. پس از آن، باشگاه‌های حاضر در لیگ با انتشار برنامه فصلی خود در فضای مجازی، زمان بازی‌های خود را اطلاع‌رسانی می‌کنند‌. اتفاقی که اکنون برای هر پنج لیگ معتبر اروپایی رخ داده و زمان دقیق بازی‌های این لیگ‌ها قابل مشاهده است. در واقع می‌توان گفت برگزاری مراسم قرعه‌کشی، بیشتر مخصوص رقابت‌های تورنمنتی و ملی مانند جام جهانی و جام ملت‌هاست و مسابقات دوره‌ای، بدون مراسم، قرعه‌کشی می‌شوند. از اینکه بگذریم، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرده که مراسم بهترین‌های فصل فوتبال ایران روز ۱۷ مرداد برگزار می‌شود و در واقع فدراسیونی که در تجهیز ورزشگاه‌ها و VAR برای مسابقات ناتوان است، دو مراسم مختلف و پرهزینه را پیش از شروع فصل برگزار می‌کند.
این درحالی‌است که نهادی معتبر مانند یوفا، برای کاهش هزینه و صرفه‌جویی در وقت باشگاه‌ها و بینندگان، قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا و مراسم برترین‌های فصل فوتبال اروپا را در یک شب برگزار می‌کند. بی‌نظمی و تأخیر، به یک اتفاق عادی در مراسم‌های سازمان لیگ و فدراسیون تبدیل شده و این مراسم نیز با ۳۵ دقیقه تأخیر نسبت به زمان اعلام شده آغاز شد. نکته دیگر در این مراسم صحبت‌ها و سخنرانی‌های خسته‌کننده مسئولان برگزاری مسابقات بود‌. در این سال‌ها تماشا و یاد گرفتن از قرعه‌کشی نهادهای معتبر جهانی یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای پیشرفت در برگزاری این نوع مراسم‌ها بوده اما انگار سازمان لیگ و فدراسیون، برنامه‌ای برای پیشرفت در این زمینه ندارند.
سهراب بختیاری‌زاده و محمدرضا مهدوی به عنوان دو بازیکن سابق فوتبال ایران، در این مراسم حضور پیدا کردند اما در این مراسم نه ویدیویی از دوران بازی آنها پخش شد و نه مجریان مراسم صحبتی درباره دوران بازی این بازیکنان در لیگ برتر ایران مطرح کردند، درست برخلاف روال معمول جهانی که در چنین شرایطی، از بازیکنان حاضر در مراسم با پخش ویدیویی از دوران حرفه‌ای یا مصاحبه‌های خاص قدردانی می‌شود.
دیگر بخش قابل توجه این مراسم، صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص فساد بود. آن هم درست در روزی که نام برخی اعضای رده بالای فدراسیون به عنوان متهم مطرح شده بود؛ اعضایی که همگی در این مراسم حضور پررنگی داشتند! در کل می‌توان گفت مراسم قرعه‌کشی فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران، یک مراسم پرهزینه اما بی‌نظم و بدون هیچ جذابیت بصری و رسانه‌ای برای هواداران فوتبال بود‌. مراسمی که در آن از هیچ جلوه رسانه‌ای جذاب و هیچ ستاره‌ای استفاده نشد و تنها حاضران آن، مدیران نه‌چندان فوتبالی باشگاه‌های لیگ بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی