انتشار غیررسمی فهرست گزینه‌های پیشنهادی وزارت و معاونت ادامه دارد

چالش انتخاب کابینه چهاردهم

رئیس جمهور منتخب در بخشی از سخنرانی دیروز خود در جمع اعضای ستادهای مردمی به ماجرای دعوتش از شخصیت‌ها و جریان‌های مختلف برای معرفی گزینه‌های پیشنهادیشان به شورای راهبری دولت چهاردهم پرداخت و در جملاتی گلایه‌آمیز گفت: ما شعار انتخاب برتر داده‌ایم و به همه می‌گوییم کمک کنید و همه آدم‌های خودشان را معرفی می‌کنند. او در عین حال یک بار دیگر بر ضرورت تشکیل کابینه‌ای تأکید کرد که باید محل تعین «وفاق ملی» و پاسخی به این شعار باشد که «کشور را نمی‌شود با اتکا به تنها یک گروه و جناح اداره کرد». این موضع رئیس جمهور منتخب نشان داد که باید به همه فهرست‌ها و نام‌هایی که این روزها بازنشر می‌شوند، به مثابه پیشنهاداتی نگریست که از صافی نگاه انتقادی شخص مسعود پزشکیان برای انطباق گزینه‌ها با شعار شایسته سالاری، پاسخگویی به مطالبات مردم و تقویت وفاق ملی عبور خواهند کرد.
 
گزینه‌های متعدد
روی میز پزشکیان
همزمان با در جریان بودن سازکار شورای راهبری، خبرها حکایت از آن دارد که ممکن است تشکل‌های سیاسی حتی از جریان‌های رقیب نیز فهرست‌های پیشنهادی خود را روی میز پزشکیان بگذارند.
چنانچه روز گذشته غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی موسوم به «شانا» که از تشکل‌های حامی رقیب انتخاباتی پزشکیان بود، در نشست این تشکل گفت «آقای پزشکیان هم از بنده و هم از سایر دوستان درخواست کرد که گزینه‌های پیشنهادی خود را برای کابینه معرفی کنیم که دوستان مشورت‌هایی کردند و به ‌هرحال جریان اصولگرا تا قبل از تنفیذ و تحلیف و رأی اعتماد مجلس پیشنهادهای خود را به او خواهد داد.» او با اشاره به دو دیداری که با رئیس جمهور منتخب داشته، افزود: «در هر دو جلسه ما این نگرانی را به ایشان منتقل کردیم که شما چه می‌خواهید بکنید و آیا می‌خواهید که صد درصد این دولت شما به معرفی شورای راهبری و از جریان اصلاحات باشد یا اینکه می‌خواهید این دیوارها را فروبریزید و آزادانه‌تر تصمیم بگیرید که البته اینطور گفتند که می‌خواهند حتی‌الامکان یک دولت اجماع ملی و وفاق ملی تشکیل بدهند که ما هم استقبال می‌کنیم.»

صف گزینه‌های وزارت در رسانه‌ها
قابل انکار نیست که سازکارشورای راهبری و کمیته‌های پنج‌گانه آن با دستور و خواست رئیس جمهور منتخب شکل گرفته و پیشنهادات نهایی آن را مؤثرتر دید.
بر همین اساس و در ادامه فهرست‌هایی که طی روزهای گذشته به نقل از منابع آگاه و به طور غیررسمی برای وزارت‌های بهداشت، ارشاد، کشور و راه و شهرسازی اعلام شدند روز گذشته هم وزارت نفت و وزارت صمت موضوع انتشار فهرست‌های احتمالی بودند.
چنانکه سایت خبری «دنیای اقتصاد» مدعی شد «فرشید گلزاده کرمانی، حسین علایی، محمدرضا (میثم) سعیدی، محمد مسعود سمیعی‌نژاد، حسین سلاح‌ورزی، سعید زرندی، اردشیر سعد محمدی، احمد قلعه‌بانی، جعفر ربیعی و آنه محمد کوسه غراوی» 10 گزینه‌ای هستند که برای بر عهده گرفتن وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده‌اند. بعضی منابع خبری هم از خداداد غریب‌پور به عنوان جدی‌ترین گزینه پیشنهادی وزارت صمت در حالی نام بردند که در فهرست دنیای اقتصاد نام او ذکر نشده بود.
روز گذشته همچنین بهروز نعمتی از نمایندگان سابق مجلس با انتشار توئیتی از ارائه برنامه‌اش برای وزارت نفت به اعضای کارگروه نفت خبر داد. برخی رسانه‌ها هم از «عبدالناصر همتی، داوود دانش جعفری، عباس آخوندی، حجت میرزایی، سعید شیرکوند، کامل تقوی‌نژاد، علی سرزعیم، نصیری اقدم، غلامرضا سلیمانی و امینه محمودزاده» به عنوان گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت اقتصاد خبر دادند. بهمن نامور مطلق، رئیس کمیته معرفی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شورای راهبری هم در گزارشی از گردش کار کمیته تحت ریاستش از فهرستی ۱۵ نفره رونمایی کرد که در مرحله نخست امتیازدهی برای این وزارتخانه مطرح شده‌اند و نام «سمیع‌الله حسینی مکارم، سیدرضا صالحی امیری، یدالله طاهرنژاد، علیرضا تابش، غلام حیدر ابراهیم بای سلامی، ولی تیموری، سیدمحمدرضا سیدحسینی، مرتضی رحمانی موحد، محمدابراهیم زارعی، حسن فرطوسی، علی رحیم‌پور، علی هاشمی بهرمانی، کاظم ماندگاری، سعید اوحدی و پروانه سلحشور» در آن دیده می‌شود. نتیجه آخرین جلسه کارگروه انتخاب گزینه‌های وزارت ارتباطات نیز از میان ۱۶ کاندیدای مطرح برای این سمت نام 8 نفر یعنی «رضا باقری‌اصل، مرتضی براری، مهرداد ترابیان، علی حکیم‌جوادی، رضا فرجی‌دانا، اکرم فداکار، یاسر رضاخواه و ستار هاشمی» را منتشر کرد اما یادآور شد که در کنار این افراد، رزومه محمد فرجود و محمدعلی یوسفی‌زاده نیز برای شورای راهبری انتخاب اعضای دولت ارسال شد تا در صورت لزوم از آنها استفاده شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفده
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفده - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳