پزشکیان در دیدار با فعالان ستادهای مردمی مطرح کرد

گام اول انتخاب کابینه وفاق ملی

رئیس‌جمهور منتخب روز گذشته در مراسم دیدار با اعضای ستادهای مردمی خود در تالار وزارت کشور، ضرورت‌ها، الزامات و البته دشواری‌های ناظر بر تشکیل کابینه چهاردهم را تشریح کرد. مهم‌ترین الزام مسعود پزشکیان که می‌توان از آن با عنوان راهبرد، خط‌مشی یا رویکرد کلی دولت چهاردهم یاد کرد؛ تشکیل کابینه وفاق ملی است. چرایی ضرورت تشکیل چنین کابینه‌ای، از سوی رئیس‌جمهور منتخب بیان شده است. پزشکیان با اشاره به شعار انتخاباتی خود مبنی بر اینکه مملکت با یک دسته و جناح اداره نمی‌شود، تأکید کرد که «خودمان هم باید به آن پایبند باشیم و برهمین اساس باید کابینه‌ای را شکل دهیم تا افراد صادق، باتجربه و بادانش انتخاب شوند.» سخنان پزشکیان البته نکات مهم دیگری نیز داشت، نکاتی که نشان می‌دهد رئیس‌جمهور منتخب برای تشکیل کابینه‌ای مبتنی بر وفاق ملی با دشواری‌هایی هم روبه‌روست، زیرا شواهد و از جمله اظهارات پزشکیان در این نشست نشان می‌دهد که او برای تشکیل کابینه وفاق ملی، از افراد مختلف در جریان‌های سیاسی مختلف نظرخواهی کرده تا افرادی را به او معرفی کنند. اما به نظر می‌رسد مبنای معرفی افراد از جناح‌ها یا شخصیت‌ها، به جای اینکه تخصص و کارآمدی باشد، بیشتر سیاسی یا دور و نزدیکی به شخصیت‌هاست. این معضل، در سخنان رئیس‌جمهور منتخب بخوبی تشریح شده است: «انتخاب مسئولین برای من معضل شده است، به هر کس می‌گویم آدم معرفی کنید، همه افراد خودشان را معرفی می‌کنند.» اما به نظر می‌رسد به‌رغم نظرخواهی‌ها که به جای راه‌حل بودن به چالش تبدیل شده است، شاخص مدنظر پزشکیان برای تشکیل کابینه وفاق ملی، سیاسی یا جناحی نیست، بلکه اصل مهم‌تری را در نظر دارد. این اصل، در این اظهارنظر رئیس‌جمهور منتخب قابل تشخیص است: «در هر بخشی، اگر کسی می‌خواهد خدمتی ارائه دهد، باید مراجعه‌کننده را راضی کند و با رضایت از اداره بیرون برود، لذا رضایت مردم شاخص مدیریت ماست.»
من همان آدم قبل هستم
رئیس‌جمهور منتخب سخنان خود در این مراسم را که در تالار وزارت کشور برگزار شد با پاسخ به شور و شوق فعالان ستادهای مردمی خود آغاز کرد.
به گزارش ایرنا، پزشکیان با بیان اینکه وقتی شور و شوق شما را می‌بینم، بار سنگینی روی دوش‌های خودم احساس می‌کنم که تحمل آن سخت است، اظهار کرد: یکی از مشکلات من این است که همه می‌خواهند با من ملاقات کنند (در حالی که من چگونه می‌توانم) و باید پاسخ همه را بدهم؟
وی با بیان اینکه من همان آدم قبل هستم، اضافه کرد: اینطور نیست که چون رئیس‌جمهور شده‌ام، عوض شده باشم؛ خیلی‌ها گله می‌کنند که خودت را گم کرده‌ای، در حالی که شب و روز ندارم.
 
معضل انتخاب مسئولان
برای رئیس‌جمهور منتخب
رئیس‌جمهور منتخب در ادامه، با اشاره به اینکه انتخاب مسئولان برای من معضل شده است، این معضل را اینطور بیان کرد: به هر کس می‌گویم کسی را معرفی کنید، همه افراد خودشان را معرفی می‌کنند.
وی در عین حال، قدم اول را انتخاب کابینه وفاق ملی برشمرد و در تشریح ضرورت تشکیل کابینه وفاق ملی گفت: این شعاری که سر می‌دادیم مبنی بر اینکه مملکت با یک دسته و جناح اداره نمی‌شود، خودمان هم باید به آن شعار پایبند باشیم، در نتیجه باید کابینه‌ای را شکل دهیم تا افراد صادق، باتجربه و با‌دانش انتخاب شوند و به سمت اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری حرکت کنیم.
 
رضایت مردم، شاخص مدیریت
رئیس‌جمهور منتخب در ادامه، اظهار کرد: هر اتفاقی بیفتد و هر کسی که بخواهد سمتی داشته باشد، یک اصل را با همه توافق خواهیم کرد که اگر خلاف این اصل باشد مورد قبول نیست و آن اصل، رضایت مشتری و مردم است.
پزشکیان ادامه داد: در هر بخشی اگر کسی می‌خواهد خدمتی ارائه دهد باید مراجعه‌کننده را راضی کند، لذا رضایت مردم شاخص مدیریت ماست، باید کاری کنیم که مردم از گفتار، رفتار و کردار ما احساس رضایت کنند نه احساس نارضایتی.
 
با عمل جناحی
به ضلالت می‌افتیم
رئیس‌جمهور منتخب با طرح این پرسش که حق چیست، اظهار کرد: خدا پیامبران را فرستاده تا بر اساس حق حکم کنند؛ اگر ما تابع هوای نفس شویم و منیت و غرور ما را فرابگیرد، یا اگر جناحی و حزبی عمل کنیم، به ضلالت می‌افتیم. صراط مستقیم یعنی همه دست به دست هم دهیم.
پزشکیان با بیان اینکه کشور ما در وضعیت خوبی نیست؛ بشدت تحریم هستیم و مشکلات ما به اختلافات ما برمی‌گردد، اضافه کرد: اگر قرار است با قدرت بمانیم و مشت محکمی بر دهان آنان (دشمنان) بزنیم، باید همه در کشور با هم متحد شویم و دست به دست هم دهیم و عزت و غرورمان را به دنیا نشان دهیم.
 
اول وحدت، دوم حق
رئیس‌جمهور منتخب در بخش دیگری از سخنان خود، قدم اول را وحدت و قدم دوم را رفتن به دنبال حق برشمرد و تصریح کرد: اگر نخبگان، توانمندان، عالمان، تولیدکنندگان و کارشناسان ما در صحنه باشند و به آنان احترام بگذاریم، خواهیم توانست این کشتی را راحت به ساحل نجات برسانیم، اما اگر هر یک از اینها را حذف کنیم، قطعاً مشکل پیدا خواهیم کرد.
پزشکیان با اشاره به اینکه دشمنان نمی‌خواهند ما سر پای خود بایستیم و مستقل باشیم، تصریح کرد: پس از وحدت، قدم دوم این است که دنبال حق باشیم؛ حق، شامل حقوق فردی، حقوق اجتماعی، حقوق جنسیتی، حقوق قومیتی و حقوق مذهبی است.
وی لازمه عمل به حق را دورکردن نفس از سرکشی‌ها برشمرد و تأکید کرد: من را آنقدر بزرگ نکنید که تصور کنم کسی شده‌ام؛ من نماینده شما شده‌ام تا بتوانم دنبال حق شما بروم؛ شما به من اعتماد کرده‌اید و رأی داده‌اید، من نیز خود را متعهد می‌دانم به حرف‌هایی که گفته‌ام پایبند باشم.
 
دعوت از ملت برای تلاش
در مسیر عزت کشور
رئیس‌جمهور منتخب با تأکید بر اینکه در دوره انتخابات، وعده‌ای مبتنی بر عدد و رقمی نداده‌ام و تنها گفته‌ام پیگیر حقوق شما خواهم بود، اظهار کرد: دعوا نخواهم کرد، دروغ نخواهم گفت و تنها دنبال محرومان و مشکلات مردم خواهم بود، تا پای جان خواهم ایستاد.
پزشکیان، حق‌جویی و پشتیبانی از مظلومان را راه امام علی(ع) و دستور خداوند برشمرد و تأکید کرد: چه کسانی که به من رأی دادند، چه کسانی که به طرف مقابل رأی دادند یا آنان که اصلاً رأی ندادند، از همه می‌خواهم بیایید برای عزت کشور با هم تلاش کنیم.
وی در همین رابطه اضافه کرد: هر جایی که حق مظلومی را نادیده گرفتند، پشتیبان مظلوم باشید. اگر کسی حق را به ما گفت، نهراسیم بلکه آن را بپذیریم. هر کجا دیدید راه را اشتباه می‌رویم یا بر اساس عدالت عمل نمی‌کنیم، حتماً گوشزد کنید، با تمام وجود تلاش می‌کنیم وحدت و انسجام ایجاد کنیم و خدمتگزار مردم باشیم.

 

بــــرش

 ادامه دیدارهای مسئولان با رئیس جمهور منتخب

دیدار مسئولان بخش‌های مختلف کشور با رئیس جمهور منتخب، روز گذشته نیز ادامه یافت. سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی پس از دیدار با مسعود پزشکیان، گفت: نگاه دکتر پزشکیان این است که با تمام کشورها از جمله آنها که امروز با آنها مشکل داریم ارتباط برقرار کنیم و حتی باید با آنها گفت‌و‌گو و زمینه‌های توسعه روابط را ایجاد کرد.‌ وی گفت وظیفه همه است که در این راه به دولت کمک کنیم تا بتواند روابط خارجی فعال همراه با احترام و توأم با گفت‌و‌گوهای سازنده برقرار کند. رضا صحرایی وزیر آموزش و پرورش، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی هم از اعضای دولت سیزدهم بودند که روز گذشته با رئیس جمهور منتخب دیدار و آخرین گزارش‌ها درباره حوزه‌های کاری و مأموریتی خود را با مسعود پزشکیان در میان گذاشتند. مطابق اظهارنظر اعضای دولت پس از این جلسات، گویا جلسه با رئیس جمهور منتخب، به نوعی گفت‌و‌گو نیز تبدیل شده است. کما اینکه فرزین رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه در این جلسه تلاش کردم وضعیت ارزی، پولی و بانکی را خدمت دکتر پزشکیان ارائه کنم، اظهارکرد: ایشان نیز درباره موضوعات کنونی کشور و وضعیت بانک مرکزی سؤالاتی داشتند و قرار است جلسات دیگری با تیم اقتصادی ایشان برگزار شود‌. خاندوزی وزیر اقتصاد هم با اشاره به اینکه پس از گزارش او، موضوعاتی که باید روی آنها تصمیم‌گیری شود، از سوی پزشکیان مورد استقبال قرار گرفت، گفت: خود ایشان نیز در مقابل برخی از پیشنهادات چند نکته افزودند و بنا شد در روزهای آینده مستندات تکمیلی را خدمت دکتر پزشکیان ارسال کنیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفده
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفده - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳