صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۷

تکواندو در پاریس آبروداری می کند

در جست‌وجوی طلا

فائزه زمانی
روزنامه‌نگار


 تکواندوی ایران در شیاپ‌چانگ پاریس به دنبال آبروداری است. هوگوپوشان ایرانی 3 سال پیش درعین ناباوری با دست‌های خالی المپیک توکیو را ترک کردند؛ آرمین هادی‌پور ملی‌پوش وزن منفی 58 کیلوگرم در دومین مرحله حریف وکاس گوزمان آرژانتینی نشد تا اولین تکواندوکار ایرانی باشد که خیلی زود از المپیک خداحافظی کرد.
 میرهاشم حسینی تکواندوکار وزن منفی68 کیلوگرم هم در مرحله یک‌چهارم نهایی با باخت به رشیدوف ازبک، کاروان ایران را ناامید کرد. اما شکست ناهید کیانی هم مقابل کیمیا علیزاده تکواندوکار تیم پناهندگان، ناکامی تکواندوی ایران را در توکیو تکمیل کرد تا یکی از امیدهای مدال کاروان ایران در سرزمین آفتاب یک ستاره هم نداشته باشد و با یک دنیا حسرت توکیو را ترک کند.  تکواندوی ایران در المپیک 2016 ریو هم در حدواندازه‌های خودش ظاهر نشد و فقط کیمیا علیزاده ملی‌پوش سابق که حالا به خاکش پشت کرده و تابعیت بلغارستان را پذیرفته، با یک برنز اولین مدال تاریخ ورزش دختران را دشت کرد و جور تکواندو را کشید.
در المپیک 2012 لندن هم درحالی که ورزش ایران امیدهای زیادی به مدال طلای یوسف کرمی و محمد باقری معتمد دو تکواندوکار مرد داشت، فقط یک نقره باقری معتمد دستش را گرفت، نتیجه‌ای که در آن مقطع با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد و عده‌ای معتقد بودند تکواندو می‌توانست نتیجه بهتری بگیرد.‌ اما با فلش‌بک به عقب می‌بینیم که در المپیک2008 پکن هادی ساعی یک طلا، در المپیک 2004 آتن هادی ساعی یک طلا و یوسف کرمی یک برنز و در 2000 سیدنی هم هادی ساعی یک برنز برای تکواندو ایران به ارمغان آوردند. نگاهی کلی به نتایج این رشته در المپیک‌های قبلی تنها سیر نزولی تکواندوی ایران را تأیید می‌کند و مهم‌تر از آن حسرت 16 ساله مدال طلای المپیک است. تکواندو بعد از نتایج نه‌چندان مطلوب در مسابقات مختلف به تازگی کمی خودش را جمع و جور کرده و بعد از پوست‌اندازی با ملی‌پوشان جوانش که کارشناسان آن را نسل طلایی می‌دانند، بعداز 8 سال قهرمانی را از چنگ کره‌ای‌ها درآورد و بر بام آسیا ایستاد.
 موضوعی که نوید بازگشت تکواندو به روزهای اوجش را می‌دهد و ورزش ایران را به درخشش هوگوپوشان در المپیک امیدوار‌تر می‌کند. آرین سلیمی در وزن مثبت 80 کیلوگرم و مهران برخورداری در وزن منفی 80 کیلوگرم مردان تکواندوکار ایران در پاریس هستند. تیم دختران هم برای اولین‌بار با سهمیه کامل و با ترکیب ناهید کیانی در وزن منفی 57 کیلوگرم و مبینا نعمت‌زاده در وزن منفی 49 کیلوگرم پا به المپیک می‌گذارد. فارغ از هر اتفاقی و به گفته کارشناسان، تکواندو باید برای میدان‌داری و بازگشت به روزهای اوجش در شیاپ‌چانگ پاریس بجنگد تا طلسم دوری 16 ساله بی‌طلایی را بشکند.

جستجو
آرشیو تاریخی