صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهارده - ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۷

تصمیم عجیب مدیران کمیته ملی المپیک در آستانه بازی‌های پاریس

رونمایی لباس قیچی شد

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

 کاروان ورزشی ایران، برای المپیک 2024 به پاریس رفت، اما خبری از رونمایی لباس کاروان نشد.
 طراحی لباس ورزشکاران المپیکی کشورها بویژه در افتتاحیه بازی‌ها، جذابیت خاصی به مراسم رژه می‌دهد و برای تماشاگران جالب است.
 معمولاً کشورها با الهام از رنگ پرچم، فرهنگ، معماری و نماد خاص خود لباس کاروانشان را طراحی می‌کنند.
 حدود یک ماه مانده به افتتاحیه کم کم کشورها از لباس ورزشکارانشان رونمایی کردند. البته آنچه که در رونمایی، زیبایی لباس‌ها را به رخ می‌کشد، عکسبرداری حرفه‌ای است. برندها و طراحان هم در این زمینه با هم رقابت می‌کنند تا اسمشان در تاریخ بماند و البته افتخاری به رزومه کاری‌شان اضافه کنند. اتفاقاً بعضی خلاقیت‌ها لباس‌ها را ماندگار می‌کند، درست مثل لباس کاروان استرالیا در المپیک 2024 پاریس که در آستر کت‌ها اسم ورزشکاران طلایی از المپیک ۱۸۹۶ تا ۲۰۲۰ را درج کرده است.
با اینکه هر روزعکس رونمایی از لباس‌های خوش آب و رنگ کشورهای مختلف منتشر می‌شود اما ماجراجویی کاروان ورزشی 40 نفره ایران، در پاریس بدون رونمایی از لباسش شروع شد.
در حالی که 23 خردادماه سید مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک، رونمایی از لباس کاروان ایران را به موافقت هیأت اجرایی منوط کرده بود: «لباس کاروان مراحل پایانی‌اش را سپری می‌کند و حالا منتظر تحویل آن هستیم. این لباس باید به تأیید فدراسیون‌ها برسد و در نهایت اگرهیأت اجرایی موافقت کند می‌توانیم از آنها رونمایی هم کنیم.»
 اما حتی تا جمعه که بزرگترین گروه کاروان ورزشی ایران به پاریس پرواز کرد، نه خبری از رونمایی بود ونه اسم برند تولیدکننده لباس‌ها. تنها عکس ورزشکاران در فرودگاه نشان داد، لباس ورزشی و وسایل آنها چه شکل و رنگی دارد. تنها البسه هتلی که به المپیکی‌ها تحویل داده شده برای مردان شامل تی‌شرت مشکی با لوگوی کمیته ملی المپیک و المان بازی‌هاست و برای زنان هم شال فیروزه‌ای رنگ با ست مانتو و شلوار اسپرت مشکی. البته لباس رژه هم کت سفید و شلوار مشکی برای مردان و مانتو سفید و شلوار مشکی زنان.
مراسم رونمایی کاملاً غیرحرفه‌ای از لباس کاروان برای المپیک‌های 2016 ریو و 2020 توکیو به حدی بد بود که اولین و آخرین مراسم رونمایی لباس کاروان شد. کمیته ملی المپیک متقاعد شد برای پاریس قید مراسم رونمایی از لباس را بزند تا حاشیه‌ها گریبان کاروان و المپیکی‌ها را نگیرد. ظاهراً لباس برای مسئولان کمیته ملی المپیک موضوع مهمی نیست و آنها ترجیح دادند المپیکی‌ها لباسشان را بدون مراسم رونمایی در رژه افتتاحیه المپیک بپوشند و با لباس ورزشی به پاریس بروند و تمرکزشان بیشتر روی مسابقات باشد تا لباس.

جستجو
آرشیو تاریخی