صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سیزده - ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۷

کار بزرگ و مهم فدراسیون برای موفقیت کشتی‌گیران

اقامت خارج از دهکده

محسن وظیفه/ بازی‌های المپیک همیشه با حواشی عجیب و غریب زیادی روبه‌رو بوده و حالا المپیک پاریس هم با حواشی جالب توجهی روبه‌رو شده است.
 یکی از این حواشی مربوط به خروج ورزشکاران بعضی از کشورهای شرکت‌کننده در این بازی‌ها از دهکده است.  طبق قانون کمیته بین‌المللی المپیک تمامی ورزشکاران کشورهای مختلف که به شهر میزبان بازی‌ها می‌آیند باید در دهکده بازی‌ها مستقر شوند اما در چند دوره بعضی از کشورها تصمیم گرفتند این قانون را رعایت نکنند و بعضی ورزشکاران خود را در خارج از دهکده مستقر کنند.
 به طور مثال امریکا در المپیک 2016 ریو کاروان ورزشی‌اش را که با ستاره‌های بسکتبال کامل شده بود، خارج از دهکده و با اجاره یک کشتی تفریحی گرانقیمت مستقر کرد.
حالا برای اولین‌بار قرار است یک تیم از کاروان ورزشی ایران هم خارج از دهکده مستقر شود. تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران با تصمیم فدراسیون کشتی در هتلی در منطقه شانزلیزه پاریس اقامت می‌کنند.
 در حالی که حضور در دهکده بازی‌ها با هزینه کشور میزبان انجام می‌شود اما واقعیت این است که معمولاً دهکده‌ها به لحاظ کیفیت معمولاً با مشکلاتی روبه‌رو بوده و صدای اعتراض بعضی ورزشکاران و کشورها را درآورده است.
 به طور مثال در المپیک 2016 ریو اتاق‌هایی که در دهکده مدنظر قرار گرفته بود از کیفیت لازم برخوردار نبود و صدای اعتراض خیلی کشورها را درآورد؛ تا جایی که ملی‌پوشان والیبال ایران هم به کیفیت غذا و اسپیلت‌هایی که آبش اتاق‌ها را برداشته بود، اعتراض کردند. علاوه بر این اتفاق‌ها، کیفیت غذای دهکده هم معمولاً موردپسند تیم‌ها و ورزشکاران نبوده و همیشه اینطور بوده که غذا با یک کیفیت مشخص برای همه ورزشکاران در نظر گرفته می‌شود و بعضاً به دلیل تفاوت در ذائقه، بسیاری از ورزشکاران از کیفیت غذا هم گلایه می‌کنند. به لحاظ روانی هم حضور همه ورزشکاران در کنار هم مشکلاتی را به وجود می‌آورد. همه این موارد باعث شد تا علیرضا دبیر که خودش دو بار تجربه حضور در المپیک به عنوان ورزشکار را دارد، روند امریکایی‌ها را در پیش بگیرد و با فراهم کردن یک هتل مناسب کشتی‌گیران آزاد و فرنگی‌کار را از دهکده خارج کند؛ هتلی که تنها 9 دقیقه با سالن مسابقات کشتی فاصله دارد. این کار هزینه زیادی روی دست کشتی گذاشت اما برای رئیس فدراسیون کشتی آرامش ملی‌پوشان مهم است و به نظر تأثیر مهمی در موفقیت کشتی ایران می‌گذارد و نباید از کنار این موضوع به سادگی گذشت.
جستجو
آرشیو تاریخی