محصول کشاورزان گلستان به دلیل عدم تقاضا روی زمین ماند

صدور دقیقه نودی مجوز خرید حمایتی سیب زمینی گلستان

ایران زمین-  گلستان یکی از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی در کشور است اما تولید سیب‌زمینی این استان با حاشیه‌های زیادی همراه است. یعنی یا آنقدر قیمت آن پایین است که حتی جوابگوی هزینه برداشت نیست و سال بعد کشاورز از کشت آن خودداری می‌کند و یا میزان تولید آن در استان به حدی کم می‌شود و قیمت‌ آن بالا می‌رود که مردم توان خریدش را ندارند. از این رو سیب‌زمینی‌کاران و تجار استان از کاهش قیمت و بازار این محصول گلایه‌مند هستند.
 رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران گلستان از خریده ‌نشدن محصول کشاورزان این استان در روزهای پایانی برداشت محصول توسط مدیریت تعاون روستایی گلایه کرد و با اعلام اینکه در سال کشاورزی جاری، 5 هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های مستعد کشاورزی استان زیر کشت سیب‌زمینی رفت، اظهارداشت: امسال سازمان تعاون روستایی کشور مجوز خرید سیب‌زمینی از کشاورزان گلستان به میزان ۱۰ هزار تُن در سال زراعی به ازای هر کیلوگرم ۸۰ هزار ریال را صادر کرده است. بنابراین هم‌اکنون هزار و ۳۰۰ تُن سیب زمینی روی دست کشاورزان استان گلستان باقی مانده و نخریدن این محصول توسط تعاون روستایی استان، خسارت بزرگی به کشاورزان منطقه وارد می‌کند. رمضان مقصودلو نداشتن اعتبار و کمبود محل ذخیره را از مهم‌ترین دلایل خرید نکردن سیب زمینی کشاورزان گلستان اعلام و تصریح کرد: تاکنون مدیریت تعاون روستایی گلستان ۶ هزار و ۷۰۰ تُن سیب زمینی را از کشاورزان این استان به صورت حمایتی و توافقی خریده است.  رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران گلستان به صادرات ۵۰۰ تُن سیب زمینی از استان در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: آزاد شدن صادرات سیب زمینی همزمان با برداشت محصول نقش به‌سزایی در کاهش دغدغه بازاریابی این محصول برای کشاورزان دارد. وی یادآور شد: سال قبل به دلیل صادر نشدن مجوز صادرات ۱۰ هزار تن سیب زمینی تولیدی گلستان، کشاورزان و تجار این خطه از مزایای آن و کمک در ایجاد ارزش اقتصادی برای استان محروم ماندند ولی در سال 1401 - 1400 با صدور مجوز بعد از برداشت محصول، تجار این استان موفق به صادرات ۲ هزار و ۵۰۰ تُن از محصول تولیدی بهره‌برداران این خطه شدند.
مدیر تعاون روستایی گلستان نیز در این خصوص اظهارداشت: باوجود پایان زمان تعیین شده خرید حمایتی سیب زمینی از کشاورزان استان، از طریق رئیس جهاد کشاورزی استان پیگیر دریافت ابلاغیه خرید حمایتی سیب زمینی باقی‌مانده منطقه هستیم که در صورت دریافت ابلاغیه، مقدمات تهیه سردخانه و خرید انجام خواهد شد. محمدرضا جامی تأکید کرد: خرید سیب زمینی کشاورزان با هدف حمایت از فعالان این بخش و ممانعت از سوء‌استفاده دلالان انجام می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی