موسیقی مذهبی بعد از انقلاب اسلامی و دوران هشت سال جنگ تحمیلی تا پایان دهه ۶۰، بخوبی مسیرش را طی میکند و از نیمه دوم دهه ۷۰ به بعد، به واسطه نگاه غلط در کنار توسعه فضاهای مجازی در ساحتهای مختلف، شرایط نسبت به مباحث فرهنگی، زبان فارسی، داشتهها و آیینها دچار تغییر میشود و به راحتی نمیتوان ریشهها و اصالتها را دید و شنید. نسل جدید فعالیتهای خود را در حوزه موسیقی مذهبی ادامه میدهد و شاهد تولید آثار درخشانی در این حوزه هستیم، اما کمیت و کیفیت آنها نسبت به آثار افرادی که راه بیراهه میروند، ترکیبها و تلفیقهای نادرستی است که دست به آزمون و خطاهایی میزنند. این آزمونها و خطاهای از سر مدرنگرایی باعث میشود مردم از ساحت اصلی، قدسی، معنوی و عرفانی فرهنگ عاشورا و فلسفه وجودی عزاداریها دور شوند.
مجاز نیستیم در آثار موسیقی مذهبی به واسطه اینکه جمعیت و گوشهای بیشتری از نسلهای نوجوان و جوان را به خود معطوف کنیم، دست به هر ابتکاری بزنیم، شاید به لحاظ فنی ابتکار باشد، اما به لحاظ محتوایی در فرهنگ روایتگری آزادگی و رشادت مکتب امام حسین(ع) خلل ایجاد میشود.
گفت و گوی ایرنا با رضا مهدوی کارشناس و پژوهشگر موسیقی