«ایران» در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی گزارش می‌دهد

دل‌های عاشورایی

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

 
چند روزی است که میادین، خیابان و کوچه‌ها و پس‌کوچه‌های شهرها و تمامی روستاهای کشور سیاهپوش شده‌اند. محرم آمده و در دل‌های شیعیان در جای جای کشور غم شهادت سرور و سالار شهیدان غوغایی به پا کرده، گویی هرچه در این ماه بر سر و سینه می‌زنی و عزاداری می‌کنی باز هم از سنگینی غمت کم نمی‌شود. از هر سن و سالی چه نوزاد در آغوش مادر چه جوان و چه کهنسال در حسینیه‌ها، خیمه‌ها و مراسم مختلف حاضر می‌شوند تا بلکه حسین(ع) شفاعت کرده و در دنیایی دیگر دستگیرشان باشد. حالا علامت‌ها، علم‌ها و کتل‌ها، حجله‌ها و چایخانه‌ها و خیمه‌های سیاه در همه جای شهرها و روستاها به چشم می‌خورند، بر در و دیوار شهرها رنگ غم پاشیده و همگان خود را آماده عزاداری در شب‌های تاسوعا و عاشورای حسینی کرده‌اند، چرا که این روزها دعا‌های شیعیان همه عاشورایی است. یکی از کارهای فرهنگی در این عرصه که چشمان هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، این روزها دیوارنگاره میدان ولیعصر است که به خوبی پیام محرم را در چشم بیننده تداعی می‌کند. طرح دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) تهران به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری و عزاداری امام حسین(ع) سیدالشهدا و یاران باوفایش ترسیم شده و با الهام از نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، ترسیم شمایل امام حسین(ع)، خیمه‌های خاندان وی در صحرای کربلا، قدس شریف، لشکر حزب‌الله، شهدای بیمارستان المَعْمَدانی، لشکر اشقیا (نیروی اسرائیل) طراحی و نصب شده است. در توضیح این دیوارنگاره جمله «اگر حسین بن علی(ع) بود چه می‌کرد؟» آمده و یادی از شهدای غزه نیز به چشم می‌خورد: «در اول ماه غم دلم جا مانده، از قصه غزه غصه برجا مانده، فریاد که کیست تا مرا یار شود، یاران حسین! غزه تنها مانده». وقتی این دیوارنگاره و آثار دیگر تداعی‌کننده کربلا و غزه را می‌بینی، دوست‌ داری با پای پیاده صحرا و جاده‌های خاکی را به عشق سرور و مولای خود اشک‌ریزان تا خود ضریح مرقد مطهر راهپیمایی کنی.

راه‌اندازی رواق‌های هنری
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره محرمی شدن و سیاهپوشی خیابان‌های تهران می‌گوید: محرم امسال با نصب ۲۹۰ کتل عاشورایی در میادین اصلی، ۲۰۰ تیغه علامت هنری با موضوع عاشورا و غزه، ده‌ها المان سرو، کتل چهاروجهی، حجله بزرگ عاشورایی و راه‌اندازی رواق‌های هنری که نقاشی قهوه‌خانه‌ای و مقتل را به تصویر می‌کشد، به استقبال محرم رفتیم. مهدی مذهبی، در ادامه از اقدامات گسترده این سازمان در راستای فضاسازی شهر برای ماه محرم توضیح داده و می‌افزاید: با فرارسیدن ماه محرم، سازمان زیباسازی شهر تهران با هدف ایجاد فضای معنوی و عزاداری امام حسین(ع) در سطح شهر، اقدام به اجرای برنامه‌های متنوعی کرده است. در این راستا، ۱۱۴ میدان در سطح شهر با استفاده از کتیبه‌ها، بنرها، ریسه‌های مشکی و پرچم‌ها فضاسازی شده‌اند. محورهای بی‌آرتی از جمله دماوند - آزادی، ولیعصر(عج) از راه‌آهن تا پارک وی، پیروزی، شهید آیت، خاوران، شهید سلیمانی و جناح، هم محرمی شده‌اند، همچنین 600 نماپرچم در نقاط مختلف شهر نصب شده، ۵۵۰ هزار متر ریسه پارچه‌ای مشکی، ۱۵۰ طاق نصرت، ۱۱ هزار پرچم پایه کوتاه و ۹۶ تخته پرچم اهتزازی در سطح شهر به کار رفته است.
او در ادامه می‌گوید: ما ۳هزار پرچم رفیوژ سبز، ۱۵۰ هزار متر پارچه مشکی و ۱۰۰ هزار متر کتیبه و نیز ۲۰ هزار پرچم محلی را در سطح شهر نصب کرده‌ایم. همچنین ۹۰۰ طرح محرم روی سازه‌ها و ۱۷۰ عدد روی عرشه پل‌های هوایی اکران شده‌اند. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به نصب ۲۹۰ کتل عاشورایی در میادین اصلی، ۲۰۰ تیغه علامت هنری با موضوع عاشورا و غزه، ۱۰۰ المان سرو، ۱۰۰ المان کتل چهار وجهی و ۱۰ المان مدور با محور محرم اشاره کرد و از نصب ۶ المان حجله بزرگ عاشورایی در سطح شهر نیز خبر داد.
برپایی بزرگ‌ترین خیمه عزاداری در شهر
یکی از آیین‌هایی که مردم در همه جای کشور در ماه محرم به جای می‌آورند برپایی خیمه‌های بزرگ و کوچک عزاداری است؛ این خیمه‌ها نماد محرم و عزای شیعیان هستند و تداعی‌کننده عاشورا و زجری است که یاران باوفای امام حسین(ع) کشیده‌اند. در تهران هم محلی برای برپایی بزرگ‌ترین خیمه کشور در نظر گرفته شده است.
مذهبی در خصوص برپایی بزرگ‌ترین خیمه عزاداری در میدان شهدای هفتم تیر می‌گوید: در حدود یک هفته روند برپایی این خیمه طول کشید. در طول این یک هفته فعالیت‌هایی همچون پرچم‌دوزی، کتیبه‌سازی و پارچه‌نویسی محرمی برای استقبال از محرم در این خیمه انجام شده است. همچنین رواق‌های هنری در چهار نقطه شهر که نقاشی قهوه‌خانه‌ای و مقتل را به تصویر می‌کشند، راه‌اندازی شدند.

 

ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین از ساعت ۲۴ در ایام تاسوعا و عاشورا

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ تمهیدات ترافیکی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) را اعلام کرد. سرهنگ جهانشاه بهرام‌آبادی ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین (ع) گفت: پلیس راهور تهران بزرگ برای برگزاری هرچه ایمن‌تر مراسم عزاداری، تصمیماتی اتخاذ کرده است در این راستا نیروهای پلیس در مقابل تمام مراکز مذهبی حضور دارند و از نزدیک ترافیک را کنترل خواهند کرد. همچنین از رانندگان درخواست می‌کنیم در این روزها توجه بیشتری به جلو داشته باشند تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم. وی با اشاره به محدودیت‌های ترددی ایجاد شده، افزود: محدودیت تردد کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین در شهر تهران از امشب ۲۳ تیرماه تا روز سه شنبه ۲۶ تیرماه یعنی عاشورای حسینی، تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت و از این ساعت به بعد این وسایل نقلیه نباید در شهر تردد کنند.

 

افزایش خدمات اتوبوسرانی پایتخت در شب‌های محرم

خدمات‌رسانی اتوبوس‌های پایتخت در شب‌های محرم ۲ برابر شده است.  به گزارش «ایران» ، فعالیت ناوگان اتوبوسرانی تهران به گفته مسئولان این شرکت در شب‌های محرم و با توجه به خیل عزاداران حسینی ۲ برابر شده است. ازا ین رو ساعت خدمت‌رسانی این اتوبوس‌ها از ۲۲:۳۰ تا ۵:۳۰ ادامه دارد و ۸۰ دستگاه برای این امر اختصاص یافته است. همچنین میانگین جابجایی مسافر در بازه زمانی یاد شده  سه هزار و ۵۰۰ نفر است و قیمت کرایه هم چهار تا ۵۵۰۰ تومان است.
این در حالی است که  ۲ خط پر مخاطب شبانه اتوبوس سواران در مسیرهای چهارراه تهرانپارس به میدان آزادی و میدان راه آهن به میدان تجریش همچنان فعال است.

جستجو
آرشیو تاریخی