مصرف برق نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش یافت

تعطیلی برقی 15 استان

ایران زمین- به دنبال افزایش کم سابقه دمای هوا، میزان مصرف برق در کشور رکودشکنی کرده و به مرز هشدار رسیده است. این در حالی است که وزیر نیرو هم اعلام کرده: «میزان مصرف برق کشور نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته و به عدد ۷۶ هزار مگاوات رسیده است. این میزان مصرف در حالی است که در روزهای مشابه سال قبل میزان مصرف برق کشور ۷۱ هزار مگاوات بود.» بر همین اساس مسئولان برای جلوگیری از خاموشی سراسری امروز و شنبه را در 15 استان کشور تعطیل اعلام کرده‌اند تا از طریق کاهش مصرف برق ادارات شبکه را مدیریت کنند. آنطور که تاکنون اعلام شده استان‌های سمنان، زنجان، خوزستان، قم، بوشهر، مرکزی، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، خراسان جنوبی، لرستان، کردستان و قزوین امروز تعطیل هستند.
البته در این شرایط تنها تعطیلی‌ها کارساز نیست و حفظ پایداری شبکه بدون همراهی مردم امکان پذیر نخواهد بود از این رو ضروریست مشترکان برق خانگی با انجام راهکارهای ساده‌ای مانند پرهیز از مصرف همزمان تجهیزات پرمصرف  در ساعات اوج مصرف یعنی ۱۱ تا ۱۷ و تنظیم دمای کولر گازی در دمای آسایش یعنی۲۴ درجه و تنظیم کولر آبی روی دور کند آن، در بهینه‌سازی مصرف برق مشارکت داشته باشند.
تعطیلی تمام دستگاه‌های اجرایی استان یزد
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری یزد از تعطیلی دستگاه‌های اجرایی استان یزد خبر داد و گفت: امور مربوط به دستگاه‌ها امروز(پنجشنبه) به صورت دورکاری انجام می‌شود.
«محمد حسین پارساییان» با اعلام اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی استان از تاریخ ۱۷ تیرتا ۱۵ شهریور در روز‌های پنجشنبه هر هفته تعطیل هستند، افزود: دستگاه‌های خدمت رسان و مراکز درمانی استان از این قاعده مستثنی هستند.
پارسائیان با اشاره به انجام امور دستگاه‌های مشمول تعطیلی روز پنجشنبه، به صورت دورکار، گفت: هدف از اعمال تعطیلی دستگاه‌ها در این روز، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و نیز اجرای محدودیت‌های ابلاغی برای افزایش ضریب پایداری و کارکرد ایمن شبکه گاز و برق کشور است. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری یزد در پایان خطاب به فرمانداران و دستگاه‌های استان، بر ضرورت رعایت شیوه نامه‌های ناظر بر چگونگی تنظیم دمای محیط کاری و صرفه‌جویی در مصرف برق تأکید کرد.

سمنان تعطیل شد
«سید محمدرضا هاشمی» استاندار سمنان هم اعلام کرد: امروز(پنجشنبه) به دلیل گرمای هوا و صرفه‌جویی در مصرف برق و انرژی طبق مصوبه ستاد مدیریت بحران، این استان تعطیل خواهد بود.
 وی با تأکید بر اینکه مراکز حساس و خدمت رسان مانند بهداشت ، درمان و آتش‌نشانی از این موضوع مستثنی هستند افزود:از مردم می‌خواهیم که در مصرف برق و انرژی و به خصوص آب دقت نظر لازم را داشته باشند.

گرما در قم ادامه دارد
«محسن اروجی»، مدیر کل مدیریت بحران استانداری قم از تعطیلی ادارات این استان به دلیل مدیریت مصرف انرژی خبر داد و گفت: با توجه به درخواست مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان و پیشنهاد کارگروه استانی مدیریت تقاضا و مصرف برق با توجه به پیش‌بینی افزایش دما در پایان هفته جاری و به جهت مدیریت مصرف بهینه برق فعالیت تمامی دستگاه‌های اجرایی، ادارات و بانک‌های استان بجز مراکز خدمات‌رسان، مراکز بهداشتی و درمانی روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه نیز تعطیل اعلام می‌شود. وی افزود: کسری ساعات کاری طبق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، می‌بایست از طریق دورکاری جبران شود.

کاهش ساعت کاری ادارات سیستان و بلوچستان
«عباسعلی ارجمندی»، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سیستان و بلوچستان نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به گرمای بیش از حد هوا و به جهت مدیریت مصرف بهینه برق، فعالیت تمامی دستگاه‌های اجرایی، ادارات و بانک‌های استان بجز مراکز خدمات رسان، مراکز بهداشتی، درمانی و مراکز آموزشی امروز از ساعت 6 صبح آغاز و با 2 ساعت تعجیل رأس ساعت ۱۱ تعطیل خواهند شد و کاهش ساعت کاری از طریق دورکاری جبران می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان نیز اظهار داشت: براساس مصوبه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان به علت گرمای هوا ادارات این استان در روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه تعطیل است.
«عباس بابایی» افزود: به دلیل افزایش نسبی دمای هوا و روند افزایشی مصرف انرژی بویژه مصرف برق در مناطق مختلف استان و به منظور جلوگیری از ناترازی انرژی و پیشگیری از قطع احتمالی برق به استثنای مراکز امدادی، دستگاه‌های خدمات رسان، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شبانه‌روزی، امروز در استان تعطیل هستند. مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی باید با کاهش مصرف برق خود در ساعات اداری به میزان حداقل ۳۰ درصد نسبت به زمان عادی و ۶۰ درصد در ساعات غیراداری با اولویت خاموش کردن روشنایی‌های غیرضروری و سامانه‌های سرمایشی اقدام کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی