رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران هشدار داد

کشورهای جهان سوم متقاضی عمل‌های تأیید نشده

دکتر پرویز زرین‌بخش، رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با اشاره به خطرات عمل تغییر رنگ چشم به «ایران» گفت: برخی از عمل‌های جراحی چشم روی متقاضیان انجام می‌شود اما هنوز به تأییدیه سازمان‌های معتبر مثل FDA نرسیده است، همچون عمل تغییر رنگ چشم که هنوز مشخص نیست چه آسیب‌هایی را می‌تواند بر بینایی افراد بگذارد.
وی ادامه داد: تغییر رنگ چشم به سه روش انجام می‌شود؛ روش اول تزریق رنگدانه داخل ضخامت قرنیه است و با توجه به اینکه قرنیه بافت بسیار ظریف و حساسی دارد، اگر رنگ پخش شود ممکن است به بینایی فرد آسیب وارد کند. روش دوم لنزهای رنگی را داخل اتاقک جلوی چشم روبه‌روی عنبیه و قسمت رنگی چشم قرار می‌دهند که بسیار خطرناک است و سبب مسدود شدن گوشه چشم شده به همین دلیل مایع اتاقک قدامی چشم خارج نمی‌شود و در نهایت منجر به خونریزی یا آب‌ سیاه چشم می‌شود.
دکتر زرین‌بخش به روش سوم که با استفاده از لیزر صورت می‌گیرد اشاره کرد و افزود: با لیزر رنگدانه‌های قهوه‌ای چشم را می‌سوزانند تا رنگ سبز یا آبی زیر آن به نمایش گذاشته شود. در این روش هم رنگدانه‌ها داخل زاویه چشم قرار می‌گیرند و سبب مسدود شدن آن بخش می‌شود که همین امر احتمال ابتلا به گلوکوم یا همان آب‌ سیاه را افزایش می‌دهد و همان طور که می‌دانید «آب سیاه» باعث نابینایی افراد می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با اشاره به اینکه اینگونه عمل‌ها در کشور‌های عقب‌مانده و جهان سوم انجام می‌شود، عنوان کرد:  کشورهای عقب‌افتاده مثل کشورهای امریکای‌لاتین، هند، پاکستان و البته کشور ما از جمله کشورهایی هستند که اینگونه عمل‌ها را انجام می‌دهند چراکه برای به خطر انداختن سلامتی مردم قانون و مجازات بازدارنده‌ای نوشته نشده یا به درستی اجرا نمی‌شود. در ایران، قوانینی برای این امر وجود دارد و نظام پزشکی اجازه به خطر انداختن سلامتی افراد را به پزشکان نمی‌دهد اما هنوز نمی‌تواند جلوی تبلیغات این عمل‌های زیبایی روی چشم افراد را در فضای مجازی بگیرد.

کاشت مژه ممنوع
این جراح و متخصص چشم پزشکی به کاشت مژه‌های مصنوعی هم اشاره کرد و گفت: خشکی چشم، افزایش چربی چشم، به خطر انداختن عمل‌های رایجی مثل لیزیک و ترس از نور از جمله عوارض کاشت مژه هستند. بانوان برای زیبایی با کاشت مژه سلامتی خود را که بزرگ‌ترین نعمت است به خطر می‌اندازند و این در حالی است که برای پرپشت کردن مژه می‌توانند از داروهای موجود استفاده کنند و به صورت طبیعی مژه‌های بلند و پر داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی