«ایران» از عمل تغییر رنگ چشم گزارش می‌دهد

حراج بینایی به خاطر چشم آبی

محدثه جعفری
خبرنگار


از زمان گسترش شبکه‌های مجازی، بازار عمل‌های زیبایی هم به اوج خود رسید و با وجود عوارض متعدد جراحی‌های زیبایی باز هم مردم خام تبلیغات فریبنده می‌شوند و سلامتشان را برای رسیدن به زیبایی محض به حراج می‌گذارند، به طوری که جدیدترین نوع آن عمل تغییر رنگ چشم است. کافی است وارد صفحه اکسپلور اینستاگرام شده و با موجی از تبلیغات راجع به چشم‌های رنگی روبه‌رو ‌شوید و مراجعه‌کنندگانی که با پرداخت هزینه‌های گزاف 300 الی 400 میلیونی از چشم‌های رنگی‌شان ابراز رضایت می‌کنند اما این در حالی است که انجام عمل تغییر رنگ چشم هنوز تأییدیه بهداشت جهانی را ندارد و مردم جهان سوم به نمونه‌های آزمایشی زنده این طرح تبدیل شده‌اند.
دکترمحمدناصر هاشمیان، استاد‌تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بخش جراحی قرنیه بیمارستان فارابی در گفت‌و‌گو با «ایران» نسبت به انجام عمل تغییر رنگ چشم هشدار داد و گفت: از گذشته روش‌هایی برای رنگ کردن لکه‌های قرنیه وجود داشت تا سفیدی‌هایی که در قرنیه بر اثر حوادث و تروما ایجاد شده بود اصلاح شود که از طریق آن، رنگدانه‌هایی را به چشم اضافه می‌کردند تا چشم‌ها ظاهر مناسبی داشته باشند؛ البته ناگفته نماند این روش‌ها روی چشم‌هایی صورت می‌گرفت که فاقد بینایی بود و صرفاً برای زیبا‌سازی چشم صورت می‌گرفت.
وی ادامه داد: با پیشرفت علم و تکنولوژی در دستگاه‌های لیزر، روش‌هایی ابداع کردند که بتوانند با برش قرنیه، ناحیه لک را رنگ‌آمیزی کنند که این امر به صورت درمانی در مواردی که قرنیه دارای لک است و ظاهر چشم بد دیده می‌شود برای بیمار انجام می‌شود.
رئیس بخش جراحی قرنیه بیمارستان فارابی با بیان اینکه انجام چنین روش‌هایی روی چشم‌های سالم صرفاً به خاطر زیبایی محض نباید انجام شود، عنوان کرد: این روزها این روش نه برای درمان بلکه برای رسیدن به زیبایی از سوی برخی از پزشکان انجام می‌شود که می‌تواند تبعات و عوارض بسیاری در پی داشته باشد.
وی افزود: برخی از افراد با تغییر رنگ چشم دچار تغییر شیب قرنیه شدند. این عارضه فرد را دچار آستیگماتیک شدید می‌کند به طوری که با استفاده از عینک و لنز هم قابل درمان نیست. از دیگر عوارض جانبی این عمل زیبایی می‌توان به عفونت‌های قرنیه اشاره کرد. همچنین افرادی که دست به تغییر رنگ چشم می‌زنند اگر در آینده بخواهند عمل درمانی روی چشم مثل آب مروارید انجام دهند، جراح دچار مشکل می‌شود و عمل آب مرواریدی که بسیار متداول است با سختی همراه می‌شود، به همین دلیل اکثر جراحان قرنیه عمل تغییر رنگ چشم را برای افرادی که چشم سالمی دارند به هیچ وجه توصیه نمی‌کنند و مخالف آن هستند.
دکتر هاشمیان با اشاره به اینکه عمل تغییر رنگ چشم تأییدیه بهداشت جهانی و FDA را ندارد، اظهار داشت: شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که پشت عمل زیبایی هستند با تبلیغات فریبنده و بزرگنمایی‌های دروغین، این روش را در کشورهای جهان سوم به آزمایش گذاشته‌‌اند تا مشخص شود این روش چه عوارض جانبی‌ای برای افراد در پی دارد. متأسفانه مردم جهان سوم با ناآگاهی به سمت زیبایی افراطی قدم برداشته‌اند و ریسک بزرگی روی سلامتی‌شان می‌کنند. بارها در کنفرانس‌های مختلف علمی عوارض عمل تغییر رنگ چشم بیان شده است، پس اگر چشم‌های سالمی دارید از رنگ طبیعی و خدادادی آن لذت ببرید.

جستجو
آرشیو تاریخی