صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنج - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۷

یوروی غیرقابل پیش‌بینی

داود عطایی
روزنامه‌نگار

سه‌شنبه و چهارشنبه با برگزاری دیدارهای مرحله نیمه‌نهایی یورو 2024 چهره فینالیست‌های خوشبخت این رقابت‌های جذاب و دیدنی مشخص می‌شود. فوتبال زیبا و تهاجمی تیم‌های یورو بیشتر از هر اتفاقی چشمنواز و هیجان‌انگیز بود. علی‌رغم حذف ترکیه و سوییس در مرحله یک‌چهارم نهایی، نوع نگاه مربیان این دو تیم به فوتبال باعث حیرت کارشناسان شد. هم سوییس و هم ترکیه در عین شایستگی از راه یافتن به نیمه‌نهایی باز ماندند. ریشه این شایستگی را باید در جسارت و ریسک‌پذیری مربیان باانگیزه‌شان جست‌وجو کرد.
صعود اسپانیای مقتدر، انگلیس با فوج ستاره‌های چند ده میلیون یورویی و فرانسه خسته و خوش‌شانس به علاوه هلند منظم و باانگیزه به نیمه‌نهایی اگرچه تعجب‌برانگیز نبود اما حذف آلمان، پرتغال، بلژیک و ایتالیا در کوران رقابت‌ها معادلات فوتبال اروپا را با چالش‌های تازه و البته هیجان‌انگیزی روبه‌رو کرد. تا اینجای کار به غیر از اسپانیای دلافوئنته که روی کاکل جوانان آینده‌ساز فوتبال دنیا مانند لامین یامال، نیکو ویلیامز، دنی اولمو و پدری همه موانع را از سر راه خود برداشته، پیش‌بینی مسابقات یورو واقعاً دشوار بوده است.  
آنالیز دقیق مسابقات توسط کارشناسان برای مسئولین فوتبال ایتالیا، بلژیک و حتی پرتغال و آلمان نسخه جوان‌سازی می‌نویسد. مولر، نویر و کروس از آلمان؛ کریس رونالدو، روی پاتریسیو و په‌په از پرتغال؛ فرتونگن، دبروینه و ویتسل از بلژیک و بازیکنان زیادی از ایتالیا با نحوه عملکردشان ثابت کرده‌اند که مقابل اکسیر جوانی بازیکنان نورسته فوتبال جهان و هوش و استعداد جوانان امروزی فوتبال دنیا بی‌تردید کم می‌آورند.
شاید اگر دلافوئنته، گاوی مصدوم را در اختیار داشت یا یامال را در دقیقه 60 بازی با آلمان از زمین بیرون نمی‌کشید یا حتی تونی کروس در دقایق اولیه بازی با آن خطای نابخشودنی، پدری را از جریان بازی اسپانیا و آلمان بیرون نمی‌کرد، جوانان اسپانیایی خیلی زودتر نسخه تیم میزبان را می‌پیچیدند و حکم حذف آنها را امضا می‌کردند.
چند بار تذکر دادیم که نقشه راه تیم‌های موفق در یورو باید توسط کادرفنی تیم ملی و در رأس آنها امیر قلعه‌نویی به عنوان راهنما استفاده شده و الگوبرداری شود. 15شهریور ماه تیم ملی وارد چالش بزرگ انتخابی جام جهانی 2026 می‌شود؛ جام جهانی کانادا، امریکا و مکزیک که برای نخستین‌بار با حضور 48 تیم برگزار می‌شود. گروه شش تیمی ایران و صعود دو تیم از این گروه فرصت مناسبی برای کادرفنی است تا پروژه جوانگرایی را تکمیل کنند. تا اینجای کار امیر قلعه‌نویی با جسارت بازیکنان زحمتکش اما پابه‌سن گذاشته زیادی را از فهرست تیم ملی کنار گذاشته اما با الگو‌برداری از تیم‌های جوان شده‌ای مانند اسپانیا که با فوتبال تهاجمی و رو به جلو همه اهالی فوتبال را به تحسین وادار ساخته، می‌تواند تا آغاز مسابقات مقدماتی با اعتماد به جوانان شایسته فوتبال کشور این پروسه را تکمیل کند. قلعه‌نویی در صورت ارائه فوتبال هجومی و زیبا توسط جوانان پرانگیزه راه‌یافته به ترکیب اصلی و لیست نهایی تیم ملی در دو مسابقه 15 و 20 شهریور می‌تواند به پشتیبانی کارشناسان و علاقه‌مندان فوتبال امیدوار باشد؛ راهی که دلافوئنته در فوتبال اسپانیا طی کرد و نسلی را به فوتبال اروپا و جهان معرفی کرد که بی‌هیچ شک و تردیدی ستاره‌های تابناک فوتبال جهان در دهه آینده خواهند بود.

جستجو
آرشیو تاریخی