گفت‌و‌گوی «ایران» با مدیرکل گمرک مشهد و ناظر گمرکات خراسان رضوی

«دوغارون»، شاهرگ مهم اقتصادی ایران و افغانستان

گذرگاه مرزی «دوغارون» با قدمتی ۱۰۰ ساله، یکی از اصلی‌ترین کانون‌های اقتصادی کشور و مهم‌ترین دروازه تجاری ایران و افغانستان محسوب می‌شود که بخش اعظم صادرات کالا از کشور را به مقصد کشور افغانستان برعهده دارد. لذا هر گونه معطلی و توقف طولانی مدت کامیون‌ها در «دوغارون» منجر به وارد آمدن ضرر و زیان به فعالان اقتصادی خواهد شد. این در حالی است که تا پیش از دولت سیزدهم، تعداد انبوهی از کامیون‌های ترانزیت حامل بار، ساعت‌های طولانی در این گذرگاه رسمی منتظر ورود به خاک افغانستان مانده و پس از معطلی و سرگردانی سه تا چهار روزه داد از فغان صاحبان بار، شرکت‌های حمل ونقل و کامیون داران بلند می‌شد. با تقویت دیپلماسی اقتصادی دولت مردمی و محوریت ارتباط با کشورهای دوست علی الخصوص همسایگان، گذرگاه‌های مرزی کشور تقویت شده و با شکوفایی استان‌های مرزی، از جمله خراسان رضوی شرایط برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود افزایش پیدا کرد. در همین راستا در دولت مردمی، بخش اعظمی از مشکلات زیرساختی فعال‌ترین واحد گمرکی خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها معبر رسمی در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، مرتفع شده و همزمان با افزایش میزان اشتغالزایی پایدار و ترانزیت کالا در مهم‌ترین مبادی ورود و خروج انواع کالا به سمت دو کشور، صادرات و واردات کالا رشد قابل توجهی پیدا کرد.
تردد کامیون‌ها روان است
«جواد جعفری»، مدیرکل گمرک مشهد و ناظر گمرکات خراسان رضوی به «ایران» می‌گوید: «مرز دوغارون بین سال‌های 1400 تا اوایل 1401 با مشکلاتی نظیر توقف چند روزه کامیون‌ها، زیرساخت‌های نابسامان مرزی و عدم هماهنگی‌های لازم با کشور دوست وهمسایه (افغانستان) مواجه بود. تا اینکه اوایل سال 1401، رایزنی‌های اقتصادی میان دو کشور (ایران و افغانستان) و هماهنگی‌های لازم بین استان‌های خراسان رضوی و هرات مؤثر واقع شده و پس از رایزنی‌های مؤثر، تردد کامیون‌ها روان شده و مشکل ترافیک‌های چندروزه و سردرگمی کامیون داران و رانندگان برطرف شد».
وی می‌افزاید: «از سوی دیگر، استاندار محترم خراسان رضوی با درایتی بی‌نظیر دستگاه‌های مستقر در مرز را هماهنگ کرده و همزمان با ایجاد بخشی از اصلاحات هندسی در گذرگاه، توقف‌های چند روزه به کمترین میزان رسید؛ به گونه‌ای که حالا در اغلب روزهای سال شاهد تردد روان کامیون‌ها بجز در تعطیلات مناسبتی مانند عید قربان و... در گذرگاه دوغارون هستیم».
طبق گفته مدیرکل گمرک مشهد و ناظر گمرکات خراسان رضوی، «یکی از عوامل مؤثر در کاهش ترافیک‌های چندروزه و معطلی‌های پردردسر در گذرگاه دوغارون به افزایش ساعت کاری آن بازمی گردد. پیشتر ساعت کاری این گذرگاه از ساعت 7 صبح آغاز شده و تا 2-3 بعدازظهر ادامه داشت. اما حالا با مدیریت صحیح، ساعت کاری دوغارون افزایش پیدا کرده و از ساعت 7 صبح تا 11 شب فعالیت دارد.
در همین راستا با افزایش ساعت کاری این گذرگاه، دیگر شاهد توقف‌های طولانی و چندین روزه در مرز نبوده و صادرات و واردات به سهولت و بدون هیچ گونه ترافیک سرسام‌آوری انجام می‌شود».
جعفری ادامه می‌دهد: «بیش از نیمی از کل صادرات ایران و صادرات خراسان رضوی به افغانستان از طریق مرز دوغارون انجام می‌شود. گذرگاهی بین‌المللی و توسعه یافته‌تر نسبت به گذرگاههای دیگر با کشور افغانستان که به دلیل قدمت دیرینه ارتباطات میان تجار دو کشور، از اهمیت ویژه‌ای در حوزه تجارت بین‌الملل برخوردار است».
افزایش صادرات از «دوغارون»
وی به آمار صادرات کالا در سال‌جاری اشاره کرده و می‌گوید: «میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی طی دوماهه1403، معــادل 551 هـزارتـن و بـه ارزش 304 میلیـون دلار است کـه نسبـت به مدت مشابه در سال 1402، در وزن 37.7 درصـد افزایش و در ارزش دلاری 21.9 درصد رشد داشته است. همچنین، از کل ارزش صادرات غیرنفتی در دوماهه1403، رقـم 2,991 چمـدانی و رقم 14,342 هزار دلار از محل بازارچه‌های مرزی است. این در حالی است که سهـم صادرات استان خراسان رضوی، بدون احتساب صادرات چمـدانی، از صادرات کل کشـور از لحاظ وزن و ارزش دلاری به ترتیـب 2,3 درصد و 3,8 درصد است».
مدیرکل گمرک مشهد و ناظر گمرکات خراسان رضوی می‌افزاید: «صادرات تجاری استان خراسان رضوی از گمرک دوغارون در دوماهه اول سال 1403، 99,300تن به ارزش 32,367 هزار دلار است که در مدت مشابه سال 1402، 77,697 تن به ارزش 23,584 هزار دلار صادرات انجام شده است. همچنین صادرات بازارچه‌ای استان خراسان رضوی از دوغارون، در 2 ماهه 1403، 31,423 تن کالا به ارزش دلاری 12,969 است که در مدت مشابه سال 1402، 2,915 تن کالا به ارزش 1,220 هزار دلار صادرات انجام شده است».
جستجو
آرشیو تاریخی