یادداشت

شهید رئیسی؛ حجت مدیریتی در جمهوری اسلامی

احسان صالحی
سرپرست مؤسسه ایران

در 50 روزی که از شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان می‌گذرد، رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند مرحله، سخنان مبسوطی درباره ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی شهید رئیسی بیان کرده‌اند. از همان روز حادثه که هنوز تکلیف بالگرد سانحه دیده مشخص نشده بود، به‌کارگیری تعبیر «رئیس‌جمهور مغتنم» نشان داد که کشور در آستانه چه فقدانی قرار گرفته است. پس از آن و در پیام تسلیت و بیانات متعدد دیگری نیز که از رهبر انقلاب درباره شهید رئیسی منتشر شد، هر بار آشکارتر شد که کشور چه خسارت جبران‌ناپذیری دیده است.
حتی امسال در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (14 خرداد) بخش اعظم بیانات رهبر انقلاب به تبیین ویژگی‌های شهید رئیسی اختصاص یافت که به نوعی کاشف این حقیقت بود که فتح‌الفتوح مکتب امام بزرگوار، ساختن انسان‌های تراز انقلاب اسلامی است و چه نمونه نقدتر و نزدیک‌تری از شهید رئیسی به‌عنوان شاگرد ممتاز و دست‌پرورده این مکتب.
رهبر انقلاب در طول دوران زعامت خود با 5 رئیس‌جمهور کار کرده‌اند که اگرچه عمر مدیریتی پنجمین آنها یعنی شهید رئیسی کمتر از 3 سال بود اما بیان این حجم از فضائل و صفات برجسته از آن شهید بزرگوار به حد کفایت گویای عیار کم‌نظیر فردی و مدیریتی رئیسی عزیز است.
روز گذشته و در جریان دیدار آخر دولت سیزدهم با رهبری نیز ایشان بار دیگر مجموعه‌ای از خصوصیات شهید رئیسی را بیان و در انتها تأکید کردند که غرض از بیان این خصوصیات، ثبت آنها به عنوان الگوست تا معلوم شود رئیس قوه مجریه می‌تواند مجموعه‌ای از فضائل فکری، قلبی و عملی داشته باشد و آنها را در عملکرد حاکمیتی و فردی خود دنبال کند.
این جمع‌بندی مهم یعنی الگوسازی از شهید رئیسی و ماندگار کردن آن برای آینده که قبلاً نیز رهبر انقلاب آن را با بیان تعابیری دیگر مانند «رئیس‌جمهور انقلاب» و «رئیس‌جمهور تراز» انجام داده بودند، نشان می‌دهد وظیفه زنده نگه داشتن و تبدیل کردن سیره مدیریتی آن شهید بزرگوار چه اندازه برای آینده جمهوری اسلامی اهمیت دارد.
خداوند برای هر کسی حجتی قرار داده است. حجت درونی عقل است و حجت بیرونی، نشانه‌هایی از ارسال رسل و انزال کتب گرفته تا نمونه‌های عینی و قابل فهم برای همه که کسی بهانه‌ای برای سرپیچی از تکلیف نداشته باشد.
شهید رئیسی بدون شک حجتی برای مدیران جمهوری اسلامی است که نشان داد در دنیای کنونی که میدان قدرت در آن بازار مکاره و مملو از فریب و تزویر و نیرنگ است، همچنان می‌توان به قدری از درون
خود‌ساخته و آماده کارهای بزرگ بود که با همه وجود عاشق مردم باشی، برای خدمت شب و روز نشناسی، هیچ چیز را با صداقت معاوضه نکنی، در مقابل امر ولی هیچ شأنی برای خود قائل نباشی و رضایت او را کاملاً بر رضای خود ترجیح دهی، بزرگ‌منش باشی و نفع خود را در نفع ملت و حفظ پیشرفت و آرامش کشور ببینی ولو آنکه در ظاهر بر اثر بی‌اخلاقی‌ها متهم شوی و در یک کلام پاک باشی و خدمتگزار.

جستجو
آرشیو تاریخی