بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین با معرفی آثار برگزیده به کار خود پایان داد

داوری جوایز ادبی نیازمند تسلط به نقد است

گروه فرهنگی/ روزهای پایانی هفته گذشته با برپایی اختتامیه بیست و دومین دوره جایزه قلم زرین همراه شد؛ رویدادی ادبی که با حضور جمعی از اهالی کتاب و اعضای انجمن قلم برپا شده و در آن از سال‌ها فعالیت ادبی حسین اسرافیلی در عرصه شعر انقلاب نیز تجلیل شد.

نهال این جایزه ادبی برومند شده
راضیه تجار، دبیر انجمن قلم با ارائه توضیحاتی درباره انجمن قلم و شکل‌گیری جشنواره‌های قلم‌ زرین و فرایند انتخاب آثار گفت: «بیست و دو سال از عمر جشنواره قلم زرین می‌گذرد، این عدد نشانه برومندشدن نهالی است که در سال ۱۳۸۱ کاشته شد. جشنواره‌ «قلم‌ زرین» یکی از جشنواره‌های معتبر سالانه است. معمولاً کتاب‌هایی انتخاب می‌شوند که با اقبال داوران دیگر جشنواره‌ها نیز روبه‌رو شده‌اند.»
محمدرضا سرشار، داستان‌نویس و از مؤسسان انجمن قلم نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود؛ او نیز گفت: «یکی از مشکلات جشنواره‌های خصوصی غیردولتی که خط مشی یکسانی را دنبال می‌کنند این است که در سختی دوام آورده‌ و اعتبار کسب کرده‌اند؛ برخی از جشنواره‌ها هم پر سر و صدا آمدند اما دوام نیاوردند. نکته دیگر اینکه برخی گردانندگان جشنواره‌ها گمان می‌کنند هرکسی شاعر و نویسنده و پژوهشگر شده از عهده داوری جشنواره‌ها هم برمی‌آید. این در شرایطی است که هر شاعر، نویسنده‌ و پژوهشگری نمی‌تواند داور شعر و داستان و نقد ادبی باشد! نوشتن داستان کار خلاقه و آفرینشگری است و برای داوری مقدمه‌ای لازم است که ضرورت تسلط به نقد است.»

گرامیداشت فعالیت ادبی حسین اسرافیلی
در ادامه مراسم که به بزرگداشت حسین اسرافیلی اختصاص داشت، مصطفی محدثی خراسانی، شاعر و منتقد ادبی درباره این شاعر پیشکسوت انقلابی گفت: «حسین اسرافیلی از جمله شاعرانی است که در آستانه انقلاب جوشیدند و هنوز هم در میدان است.» رضا اسماعیلی نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه ادبی اسرافیلی گفت: «اسرافیلی از بزرگان و پیشکسوتان شعر انقلاب و از شاعران نسل اول این عرصه است.»
  اسرافیلی نیز در ادامه طی سخنرانی کوتاهی گفت: «من کجا و این تجلیل‌ها کجا! من انجام وظیفه کرده‌ام. امیدوارم جوانترها کاری را که ما شروع کردیم، به پایان خوش برسانند و سرانجام ماندگارتری داشته باشند.»  در بخش داستان کودک و نوجوان، کتاب‌های «پاک کن جادویی» نوشته زهرا اخلاقی و «آتش در آشیانه اژده‌ها» نوشته رؤیا منوچهری به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند. در بخش شعر بزرگسال نیز «شامِ اَوَد» سروده علیرضا قزوه و در بخش داستان بزرگسال «ماه و بلوط» نوشته محسن مؤمنی شریف موفق به کسب عنوان برگزیده شده‌اند. همچنین در بخش نقد و پژوهش ادبی کتاب‌های «واکاوی پدیده روسپیگری در رمان‌های فارسی دوره پهلوی» نوشته کامران پارسی‌نژاد و «از متن تا معنا» کار مشترکی از بتول واعظ و محمدرضا حاجی آقا بابایی این جایگاه را از آن خود ساخته‌اند. داوران این جایزه به ادبیات کودک هم توجه نشان داده و دربخش شعر کودک کتاب «بهار از کوچ برگشت» نوشته بابک نیک‌طلب را برگزیده اعلام کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی