صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۷

یادداشت

المپیک از رگ گردن نزدیک‌تر است

داود عطایی

المپیک 2024 پاریس از رگ گردن به ورزش ایران نزدیک‌تر است. علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی چهل ورزشکار صاحب سهمیه که از مدت‌ها قبل در اردوی‌های مختلف تمرینات منظمی را پشت‌سر می‌گذارند اما متأسفانه فضای ورزش کشور المپیکی نیست. حدود بیست روز دیگر در پنجم مرداد افتتاحیه المپیک در شهر پاریس برگزار می‌شود و تا چند روز دیگر کاروان ورزش ایران رهسپار فرانسه شده و قهرمانان ورزش ما به امید خوشحالی و سربلندی مردم عزیز کشور پای در مهم‌ترین رویداد هر چهار سال یکبار جهان می‌گذارند.
المپیک نقطه اوج ورزش دنیاست. همه قهرمانان سال‌ها کوشش می‌کنند و تمرینات سخت و طاقت‌فرسا و به دور از خانواده را پشت‌سر می‌گذارند. در رقابت‌های مختلف کسب سهمیه با رقبا مبارزه می‌کنند که در روز افتتاحیه مهم‌ترین تورنمنت ورزش دنیا بتوانند از حیثیت ورزش کشور خود دفاع کنند.
کاروان ورزش ایران هم با حضور یازده کشتی‌گیر آزاد و فرنگی‌کار، چهار تکواندوکار، دو وزنه‌بردار و بیست و سه ورزشکار باانگیزه در رشته‌های گوناگون شانس معقولی برای کسب مدال و افتخارآفرینی در این رویداد جهانی فوق‌العاده ارزشمند دارد. الحق‌والانصاف فدراسیون‌هایی مانند کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری هم چیزی برای ورزشکاران خود در حد بضاعت‌شان کم نگذاشته‌اند اما مشکل اینجاست که همه شرایط را فدراسیون مدیریت نمی‌کند. هم وزارت ورزش، هم کمیته المپیک و هم مسئولین مملکتی باید توجه خاصی به ورزشکاران اعزامی علی‌الخصوص معدود افرادی که شانس مدال و بویژه کسب مدال طلا دارند، نشان دهند.
اینکه منتظر بمانیم قهرمانان ما راهی المپیک شوند و بعد از کسب مدال طلا با آنها عکس یادگاری بگیریم، چندان کار دشواری نیست. ابتدا اینکه هم وزارت ورزش و هم کمیته المپیک باید شفاف و روشن به جامعه ورزش اعلام کنند که چه توقعی از رشته‌ها و ورزشکاران اعزامی دارند. کمترین خوبی اعلام نظر کارشناسی کمیته المپیک و معاونت ورزش قهرمانی این است که مردم ورزش‌دوست توقع نابجا از ورزشکاران اعزامی نخواهند داشت. در نقطه مقابل فدراسیون‌هایی که بودجه خوب و قابل قبولی برای آماده‌سازی ورزشکاران اعزامی دریافت کرده‌اند هم پس از پایان المپیک پاسخگوی عملکردشان خواهند بود.
همه چیز باید در شفافیت و مقابل دیدگان جامعه میلیونی ورزش و البته میلیون‌ها ایرانی باشد که عاشقانه قهرمانان ملی خود را دوست دارند و به خاطر اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در میادین مختلف ورزشی بویژه المپیک اشک شوق می‌ریزند و به وجود مدال‌آوران با انگیزه‌شان افتخار می‌کنند.
بنابراین در فاصله کوتاه تا اعزام کاروان، توجه بیشتر و انجام کارهای انگیزشی برای افزایش روحیه ورزشکاران و مربیان الزامی است. حتی وزارت ورزش می‌تواند پس از انتخاب رئیس‌جمهور منتخب ملت با هماهنگی مناسب زمینه دیدار قهرمانان میهن را با رئیس‌جمهور چهاردهم فراهم سازد. این کار، هم انگیزه ورزشکاران کاروان را افزایش می‌دهد، هم رئیس‌جمهور منتخب بدون واسطه و از نزدیک با خواسته‌ها و مشکلات قهرمانان نام‌آور کشور آشنا می‌شود؛ قهرمانان، مربیان و ورزشکارانی که در حقیقت عصاره ورزش قهرمانی کشور هستند و حرف دلشان، حرف اکثریت اهالی ورزش و دغدغه‌مندان این حوزه شادی‌آفرین و مهم برای آحاد مردم است.

جستجو
آرشیو تاریخی