صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سه - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۷

هلند و ترکیه هر دو مدعی صعود هستند

نبرد جذاب در برلین

هلند و ترکیه در ورزشگاه خاطره‌انگیز المپیک برلین آخرین تیم مرحله نیمه‌نهایی یورو 2024 را تعیین می‌کنند. برنده این دیدار برای رسیدن به فینال با برنده مسابقه سوییس و انگلیس روبه‌رو می‌شود و با توجه به برد قاطعانه مرحله قبل، هر دو تیم مدعی صعود هستند.
هلند با وجود آنکه در مرحله گروهی شروع چندان خوبی نداشت اما با اقتدار راه خود را به جمع هشت تیم برتر یورو 2024 هموار کرد. تیم رونالد کومان که یکی از مدعیان نیمه آسان جدول حذفی مسابقات است، در مرحله گروهی لهستان را برد، برابر فرانسه مساوی کرد و 3 بر 2 به اتریش باخت. اما قرعه خوبی در یک‌هشتم نهایی نصیبشان شد و با سه گل رومانی را بردند که می‌توانستند بیشتر از این هم بزنند، آنها در محوطه جریمه رومانی 50 لمس توپ داشتند که برای هلند یک رکورد محسوب می‌شود. کومان حالا انتظار تکرار موفقیتی را دارد که در روزهای بازی‌اش کسب کرد؛ او بخش مهمی در تیم پرستاره 1988 هلند بود که تنها افتخار فوتبالی تاریخ این کشور را در خاک آلمان به دست آورد و مربی سابق بارسلونا بعد از 36 سال می‌خواهد به عنوان سرمربی این دستاورد را تکرار کند. ژاوی سیمونز پتانسیل‌های بالای خود را به فعلیت درآورده، کودی خاکپو هم دو بار جایزه بهترین بازیکن زمین را به دست آورده و در کورس آقای گلی جام نیز قرار دارد؛ این یعنی هواداران هلند می‌توانند رؤیاپردازی کنند هر چند حریف امشب سرسختی خود را نشان داده. ترکیه کارش در یک‌هشتم نهایی را با سریعترین گل تاریخ مراحل حذفی جام ملت‌های اروپا شروع کرد آن هم برابر تیم شگفتی‌ساز اتریش. مریح دمیرال که در 47 بازی ملی قبلی خود تنها دو گل زده بود، در این بازی به اندازه تمام آنها دروازه حریف را باز کرد. تلاش تیم رالف رانگنیک برای جبران نتیجه فقط از سنگینی آن کاست.
ترکیه کاپیتان خود، هاکان چالهان اوغلو را به دلیل محرومیت در اختیار نداشت اما آردا گولر، ستاره رئال مادرید، یک بار دیگر ارزش خود را در تیم ملی به اثبات رساند. وینچنزو مونتلا، او و کنان ییلدیز را در ترکیب اصلی قرار داد تا برای نخستین بار در تاریخ مراحل حذفی یورو دو بازیکن زیر 20 سال از ابتدا در زمین باشند. مربی ایتالیایی که می‌خواهد برای دومین بار در تاریخ ترکیه این تیم را به جمع چهار تیم پایانی برساند، برای این بازی محرومان بیشتری دارد، اورکان کوکچو نمی‌تواند مقابل کشور محل تولدش بازی کند مثل اسماعیل یوکسک که دومین کارت زردش را مقابل اتریش گرفت. احتمال محرومیت دمیرال به خاطر شادی گل جنجالی‌اش هم وجود دارد. ضمن اینکه هشت بازیکن ترکیه در صورت دریافت کارت زرد از بازی بعدی محروم می‌شوند.
هلند و ترکیه در مقدماتی جام جهانی 2022 با هم روبه‌رو شدند که هر یک در خانه به پیروزی رسیدند.
استیون برخواین بین دو نیمه بازی با رومانی تعویض شد و اگر مصدومیت رفع نشده باشد، جرمی فریمپونگ و دونیل مالن آماده بازی هستند که دومی به عنوان یار جانشین درخشید.
خاکپو تا به حال سه گل در یورو زده و ممفیس دپای هم تنها چهار گل تا رکورد 50 گل روبین فان پرسی فاصله دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی