صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

پایان نگرانی از بارش‌های اندک در آغاز سال آبی استان اردبیل

حجم ذخایر سدهای اردبیل 30 درصد افزایش یافت

اردبیل- به دنبال افزایش ۲۴ درصدی بارش‌های فصل بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در استان اردبیل، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای این استان از افزایش 30 درصدی حجم ذخیره سدهای داخلی اردبیل نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
شروع سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با کاهش نسبتاً شدید بارش‌های پاییزه برای استان اردبیل همراه بود، اما با بارش‌های خوب زمستان و بهار نه تنها کسری بارش فصل پاییز جبران شد، بلکه متوسط بارش استان طی ۹ ماه اخیر نسبت به سال قبل هفت درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۳۴درصد افزایش یافت.
بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، متوسط بارش استان در فصل بهار ۱۴۰۳ برابر با ۱۵۳ میلی‌متر بوده است که نسبت به مدت مشابه طی سال‌های گذشته (نرمال) و همچنین بهار ۱۴۰۲ افزایش ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد.
 معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با توجه به اینکه اوایل سال آبی بارش قابل‌توجهی در استان اتفاق نیفتاد وضعیت نگران‌کننده‌ای را در سدهای استان شاهد بودیم که با بارش‌های زمستانی و بهاری این وضعیت به مراتب بهتر شد.
حمید فضایلی به تأمین آب مرکز استان از طریق سد یامچی اشاره و تصریح کرد: سد یامچی نسبت به سال گذشته در اوایل سال آبی حجم کاهشی داشت، به ‌طوری که ۲ تا سه میلیون مترمکعب حجم این سد پایین آمده بود.
فضایلی به صرفه‌جویی پنج میلیون مترمکعبی در مصرف آب استان اشاره کرد و افزود: در اثر بارش‌های زمستان و بهار وضعیت بهتر شده و با همکاری آب و فاضلاب استان و مشترکان شاهد صرفه‌جویی پنج میلیون مترمکعبی آب در استان هستیم که معادل یک ماه مصرف آب شهر اردبیل است.
وی بیان کرد: سد یامچی که حجم ۸۰ میلیون مترمکعبی برای آن پیش‌بینی شده در حال حاضر ۲۷ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که ۲ میلیون مترمکعب آن حجم مرده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به وضعیت شکننده منابع آب ذخیره شده در پشت سدها اشاره کرد و ادامه داد: در صورت تداوم گرمای تابستان و نبود بارش‌ها به سختی می‌توانیم فصل زراعی جاری را پشت‌سر بگذاریم.
وی در زمینه کشت دوم در مغان به عنوان مطالبه کشاورزان گفت: به دنبال سفر معاون وزیر نیرو، مطالبه کشاورزان مغان در تأمین منابع آب برای کشت دوم مطرح شد که به صورت محدود با این پیشنهاد موافقت شده تا با همکاری جهاد کشاورزی و ارزیابی صورت گرفته در اراضی محدود کشت دوم انجام شود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اولویت این کشت را تأمین علوفه مورد نیاز دامداری‌ها و دامپروری‌ها اعلام کرد و افزود: با رعایت محدودیت، کشت دوم در مغان انجام خواهد شد و امیدواریم کشاورزان با توجه به توصیه‌های جهاد کشاورزی، کشت دوم خود را انجام داده و بجد از کاشت محصولات پرآب‌بر خودداری کنند.
بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان اردبیل، طی فصل بهار ۱۴۰۳ به غیر از شهرستان‌های اصلاندوز و پارس‌آباد که کاهش ۱۰ و ۶ درصدی بارش نسبت به شرایط عادی یا نرمال داشته‌اند، بقیه شهرستان‌های استان با افزایش بارش مواجه بوده‌اند.
 میزان این افزایش بارندگی در نمین و نیر ۳۸ درصد، مشگین‌شهر و خلخال ۳۴ درصد، اردبیل ۲۵ درصد، انگوت، سرعین و گرمی ۱۸ تا ۲۰ درصد، کوثر هفت درصد و بیله‌سوار بدون تغییر بوده است.
جستجو
آرشیو تاریخی