صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

مدیرکل شیلات هرمزگان در گفت‌و‌گو با «ایران»، از افزایش 32 درصدی صادرات خبر داد

هرمزگان رتبه اول صادرات آبزیان

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

استان هرمزگان سال‌هاست که با بهره‌برداری مناسب و مسئولانه از ظرفیت‌های صید و صیادی و تأمین بالغ بر یک چهارم تولیدات شیلاتی کشور، رتبه اول صید کشور را به خود اختصاص داده است. استانی که با تولید ۴۵ درصدی از صید جنوب کشور، دستاوردهایی ارزشمند در حوزه اشتغالزایی، توسعه و رونق اقتصادی، ارزآوری، افزایش صادرات غیرنفتی و... کسب کرده و با بهره‌گیری صحیح از ظرفیت‌های موجود، موجبات آبادانی و رونق شهرها و روستاها را فراهم کرده است. فعالیت‌های شیلاتی با محوریت ارتقای
خدمات دهی به جامعه صیادی که به یک حوزه ارزآوری تبدیل شده و می‌تواند نقش مهمی را در افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور ایفا کند.

قطب پرورش ماهی در دریا
«مسعود بارانی»، مدیرکل اداره کل شیلات هرمزگان درباره وضعیت صید وصیادی استان هرمزگان به «ایران» می‌گوید: «استان هرمزگان با داشتن 2 هزار و 237 کیلومتر نوار ساحلی، ۱۹ بندر صیادی، ۳۹ مرکز تخلیه صید و ۲۲ موج شکن مهم‌ترین استان شیلاتی از نظر صید و صیادی در کشور و قطب پرورش ماهی در دریا محسوب می‌شود. همچنین همه انواع روش‌های صید در جنوب کشور در این استان انجام گرفته و مطابق آمار صید، استان هرمزگان در سال ۱۴۰۱ به میزان 321 هزار و 216 تن، حدود ۴۵ درصد صید جنوب کشور را به خود اختصاص داده است.» وی می‌افزاید: «استان هرمزگان به دلیل وجود بیشترین صیدگاه‌ها، شناورها، جامعه بهره بردار، انواع روش‌های صید در استان و همچنین میزان صید سطح زیان ریز در رتبه نخست صید و صیادی در کشور قرار دارد. این در حالی است که با توجه به آمار جمع بندی شده در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ وضعیت صید استان افزایشی بوده است.» طبق گفته این مقام مسئول، «استان هرمزگان، رتبه اول صادرات آبزیان به میزان 91 هزار و 410 تن و به ارزش گمرکی ۲۰۳ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ را داراست که نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد رشد داشته است. این آبزیان به کشورهای حاشیه خلیج فارس (امارات - قطر- عمان) روسیه - مالزی - تایلند - چین - ویتنام- سریلانکا و... صادر می‌شود.»

ارتقای مشارکت جامعه صیادی
مدیرکل اداره کل شیلات هرمزگان به اقدامات مؤثر در راستای بهبود معیشت جامعه صیادی نیز اشاره کرده و می‌گوید: «۴۸هزار و 500 نفر صیاد در استان مشغول به کار بوده و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند. همچنین جهت بهبود وضعیت معیشت و ارتقای مشارکت جامعه صیادی در مسئولیت‌های اجتماعی این جامعه اقداماتی نظیر معافیت بیمه‌ای ۵ نفر از پرسنل شناورهای صیادی، پیگیری سخت و زیان آور محسوب شدن شغل صیادی و پیگیری اتحادیه صیادان برای قرارداد با بیمه تکمیلی واحد جهت رفاه صیادان در راستای وضعیت بیمه خانوار و... انجام شده است.» وی به مهم‌ترین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در حوزه شیلات اشاره کرده و می‌گوید: «برخورداری از رتبه اول در حوزه‌های تولیدات شیلاتی، صید آبزیان کشور، تعداد تعاونی‌های صیادی جنوب کشور، ایجاد مزارع پرورش میگو و صادرات محصولات شیلاتی و... بخشی از توانمندی‌های استان در حوزه شیلات محسوب می‌شود. ظرفیت‌هایی در حوزه آبزی پروری و صیادی که به رونق منطقه و توسعه اشتغالزایی منجر شده و شیلات را به محور طلایی توسعه پایدار استان هرمزگان و یکی از ارکان تحقق شعار سال در استان هرمزگان تبدیل کرده است.»

توسعه صید فراساحلی
«مسعود بارانی» به توسعه صید فراساحلی و آب‌های دور در استان هرمزگان اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: «ساماندهی بنادر صیادی، استفاده از ظرفیت‌های موجود صید و صیادی درتوسعه آبزی پروری‌، سوق دادن جامعه صیادی به سوی آبزی پروری در راستای کاهش فشار بر ذخایر، تشدید برخوردها با صید غیرمجاز، توسعه صید اصولی و پایدار، ارتقای مشارکت جامعه صیادی در مسئولیت‌های اجتماعی، بهره‌برداری ازظرفیت‌های صید ساردین ماهیان و... تنها بخشی از اقدامات مهم شیلات هرمزگان در حوزه صید و صیادی محسوب می‌شود.» این مقام مسئول با اشاره به وجود 91 فروند شناور آب دور در ۴ شهرستان سیریک، جاسک، میناب و بندرعباس ادامه می‌دهد: «صید این شناورها در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۰ هزار تن رسیده و بیشترین میزان صید در شهرستان سیریک از انواع گونه‌های ماهی آب دور شامل هوور، مسقطی، گیدر، مارلین، شیر، زرده و …. صورت گرفته است.» مدیرکل شیلات هرمزگان، در عین حال از آغاز رهاسازی ۳۰ میلیون قطعه بچه میگو در آب‌های استان خبر داده و می‌گوید: «این بچه میگو‌ها در وزن ۲ گرم و با هدف کمک به بازسازی ذخایر میگو در دریا رهاسازی شده‌اند. این اقدام، همزمان با پنج استان کشور در ساحل روستای دوربنی جزیره قشم انجام شده است.»

حفاظت از ذخایر دریایی
وی تصریح می‌کند: «آغاز عملیات اجرایی ساخت سه مرکز بازسازی ذخایر آبزیان در سه شهرستان جاسک، بندرلنگه و قشم، ساخت و استقرار بیش از 5 هزار قطعه سازه زیستگاه مصنوعی در آب‌های استان هرمزگان از جمله اقدامات انجام شده برای بازسازی ذخایر آبزیان است.» این مقام مسئول، با اشاره به اینکه تأمین مولد سالم و با کیفیت می‌تواند باعث تولید ایمن و پایدار شود، خاطرنشان می‌کند: «تأمین خوراک خوب و مغذی برای آبزیان از اهمیت ویژه و خاصی در صنعت تکثیر و پرورش آبزیان بویژه میگوی پرورشی برخوردار است.»
مسعود بارانی همچنین به بخشی ازاقدامات انجام شده در حفاظت از ذخایر دریایی استان اشاره کرده و می‌گوید: «از سال گذشته تاکنون ۱۵۰۰ سازه زیستگاه مصنوعی ساخته شده و در شهرستان بندرلنگه و جزایر کیش و قشم برای ایجاد سایت در دریا مستقر شده است. همچنین در فاز دوم ۳۵۰۰ سازه برای شرق استان(سیریک و جاسک) ساخته شده و همزمان در بخش‌های مختلف آماده ایجاد سایت‌های جدید است. از سوی دیگر، مقابله با صید غیرمجاز از طریق یگان حفاظت منابع آبزیان و همکاری با دریابانی، تشکیل گروه اقدام، بازدید و بررسی ‌نظارت بر شناورهای صیادی، برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی ممنوعیت روش‌های صید مخرب از جمله ترال و‌پرساین و شب چراغی ۵ و تدوین برنامه زمانی ممنوعیت صید گونه‌های آبزی و ابلاغ به جامعه صیادی نیز بخش دیگری از اقدامات اداره کل شیلات در حفاظت از ذخایر دریایی استان هرمزگان محسوب می‌شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی