پرتغال - فرانسه، تکرار فینال یورو ۲۰۱۶

خیلی منتظر گل نباشید

تکرار فینال یورو ۲۰۱۶ در یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴؛ پرتغال به دنبال موفقیتی دیگر است و فرانسه به جبران آن ناکامی بزرگ می‌اندیشد؛ برنده بازی فولکس پارک اشتادیون هامبورگ در جمع چهار تیم برتر اروپا قرار می‌گیرد.
این نهمین حضور پرتغال در یورو است بعد از آنکه اولین‌بار در سال ۱۹۸۴ در رقابت‌های قهرمانی قاره شرکت کرد.
 این تیم سه‌بار در نیمه‌نهایی ناکام شده بود قبل از آنکه در سال ۲۰۱۶ به نخستین افتخار بزرگ فوتبالی خود نایل شود.
 فرانسه که در سال ۱۹۶۰ بازی در یورو را شروع کرده، این یازدهمین تورنمنت قاره‌ای این تیم است که دو بار در آن به قهرمانی رسیده، در سال ۱۹۸۴ به عنوان میزبان و در سال ۲۰۰۰. آخرین حضور این تیم در فینال به سال ۲۰۱۶ مربوط می‌شود که در خانه نتوانستند قهرمان شوند. هر دو تیم در یورو ۲۰۲۰ در مرحله یک‌هشتم نهایی حذف شدند.
پرتغال و فرانسه ۲۸ بار با هم روبه‌رو شده‌اند که اولین آنها دیداری دوستانه در سال ۱۹۲۸ بوده. فرانسه ۱۹ برد و شش باخت و سه تساوی برابر پرتغال داشته. در پنج بازی آخر فرانسه دو برد، دو تساوی و یک باخت به ثبت رسانده و در چهار تا از این پنج بازی تنها یک تیم موفق به گلزنی شده است.
روبرتو مارتینس مثل چهار بازی قبلی از سیستم 1-3-2-4 بهره می‌گیرد و کریستیانو رونالدو با وجود خراب کردن پنالتی که جنجال زیادی به همراه داشت، احتمالاً باز هم رهبری خط حمله را در اختیار خواهد داشت.
 تیم دیدیه دشان باز هم 3-3-4 بازی می‌کند اما باید دید راندال کولو موآنی با بازی خوبش مقابل بلژیک در ترکیب اصلی قرار می‌گیرد یا مارکوس تورام نفر سوم خط حمله تیم می‌شود.
مسأله اصلی برای پرتغال این است که روی ضدحملات فرصت‌های خوبی به رقبا می‌دهد و با درخشش دیگو کاستا درون دروازه مقابل اسلوونی گل نخوردند. پپه ۴۱ ساله با بازی خوبش در یک‌هشتم نهایی احتمالاً جایش در ترکیب اصلی را از دست نمی‌دهد، این تیم اما گزینه‌های هجومی زیادی دارد؛ امثال ژوائو فلیکس، پدرو نتو و گونچالو راموس در بازی قبلی به طور کامل روی نیمکت بودند.
فرانسه خط دفاعی فوق‌العاده‌ای دارد اما آدرین ربیو با کارت زردی که مقابل بلژیک گرفت، برای این بازی محروم است. کلید موفقیت فرانسه ایجاد موقعیت‌های گلزنی است و اینکه از آنها درست استفاده کنند. تفکرات دفاعی دشان باعث شده تیمی با این استعدادهای هجومی در چهار بازی تنها سه گل بزند که دوتایش گل به خودی بوده و دیگری از روی نقطه پنالتی توسط امباپه به ثمر رسیده است. کیلیان امباپه به فرم ایده‌آل نزدیک شده و به دنبال رسیدن به گل در دیداری است که احتمالاً خیلی نزدیک دنبال می‌شود.
پرتغال هر ۱۰ بازی‌اش با فرانسه در سال‌های 2015-1978 را باخت اما نتایج چهار بازی آخر دو تیم عادلانه بوده؛ این دو تیم در مرحله گروهی یورو ۲۰۲۰ به تساوی ۲ بر ۲ رضایت دادند.
جستجو
آرشیو تاریخی