آلمان-اسپانیا باید در فینال به هم می‌خوردند

همان مسابقه‌ای که می‌ خواستیم

مهم‌ترین مسابقه‌ای که هواداران فوتبال در یورو ۲۰۲۴ انتظارش را می‌کشیدند، فرداشب در اشتوتگارت آره نا برگزار می‌شود و آلمان به مصاف اسپانیا می‌رود؛ دیدار دو تیمی که باید در فینال انجام می‌شد. لاروخا از ترس ابتدایی برابر گرجستان گریخت و بعد از خوردن گل اول، چهار گل به این تیم زد. تیم لوییس دلافوئنته با وجود آنکه به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی به آلمان نیامد اما با قدرت جوانی و نمایش هجومی و پرانرژی بازی به بازی بهتر شد. آن طرف آلمان است که آزمون سخت و بزرگی را فراروی ماتادورها قرار می‌دهد؛ میزبان تورنمنت که با بازی‌های جسورانه و چشم‌نوازش طرفداران زیادی پیدا کرده و امید زیادی دارد برای اینکه بعد از ده سال به جام مهمی برسد. اسپانیا از نظر بسیاری شانس اول قهرمانی در یورو است. این تیم تنها تیم بعد از ایتالیای یورو ۲۰۲۰ بود که با سه پیروزی و بدون گل خورده مرحله گروهی را به پایان برد. تنها گلی که این تیم دریافت کرده از یک اسپانیایی بوده، روبین لی نورمان که مقابل گرجستان به اشتباه دروازه خودی را باز کرد. اسپانیا بعد از دو بازی مرحله گروهی از صدرنشینی مطمئن شد و به ده بازیکنش برای بازی آخر استراحت داد اما در برد مقابل گرجستان همه را در اختیار داشت. ناچو فرناندس و آیوس پرس که شرایط ایده‌آل بدنی نداشتند، در این مسابقه حاضر نشدند. در واقع دلافوئنته ترکیب اصلی خود را شناخته و ۱۱ نفر ابتدایی تیم در سه تا از چهار بازی ثابت بوده است.
دی مانشافت تیم فوق‌العاده‌ای در ورود به یورو نبود، مدت زیادی بازی‌های رسمی انجام نداده بود و در بعضی بازی‌های دوستانه هم به سختی افتاده بود. اما شاگردان یولیان ناگلزمان به موقع فرم عالی خود را به دست آوردند. با صدرنشینی در گروه در مسیر سخت قرعه قرار گرفتند و در نخستین بازی حذفی، با دو گل برابر دانمارک به پیروزی رسیدند. گل دوم این بازی را جمال موسیالا زد که تعداد گل‌هایش در این تورنمنت را به سه گل رساند. تنها یک بازیکن ۲۱ ساله و کمتر توانسته در یورو بیش از این گل بزند و آن وین رونی یورو ۲۰۰۴ بود. آلمان می‌تواند از جاناتان تاه که در برد ۲ بر صفر مقابل دانمارک محروم بود، استفاده کند و او دوباره زوج آنتونیو رودیگر در قلب خط حمله می‌شود. برخی می‌گفتند کای هاورتز باید جای خود در نوک حمله را به نیکلاس فولکروگ بدهد اما یک گل و بازی عالی‌اش در یک هشتم نهایی احتمالاً برای قرارگرفتن دوباره او در ترکیب اصلی کافی باشد. دیوید رام جای نیکو اشلاتربک را در دفاع چپ گرفت و شاید دوباره در ترکیب اصلی باشد در حالی که فلورین ویرتز برای بازی در نقش بال با لروی سانه رقابت دارد. ناگلزمان نسبت به بازی سوییس در دیدار با دانمارک سه تغییر در تیمش ایجاد کرد که یکی به خاطر محرومیت تاه اجباری بود اما اشلاتربک و فلورین ویرتز با تشخیص مربی به نیمکت رفتند و این اتفاق شاید دوباره رخ دهد.
اسپانیا در چهار بازی آخرش مقابل آلمان شکست نخورده که شامل برد ۶ بر صفر در مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپای سال ۲۰۲۱ هم می‌شود اما سه بازی دیگر مساوی شده که آخرین آنها تساوی یک بر یک در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ بود. آمار دو تیم در تورنمنت‌های معتبر هم نزدیک است؛ اسپانیا در نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ و فینال یورو ۲۰۰۸ و مرحله گروهی یورو 1984 آلمان را شکست داد، در حالی که آلمان در مرحله گروهی جام جهانی 1966 و 1982 و همچنین یورو ۱۹۷۶ و یورو ۱۹۸۸ موفق به پیروزی برابر اسپانیا شده است.
جستجو
آرشیو تاریخی