دفاع از حقیقت و کارنامه درخشان دولت شهید جمهور

ایران ساز باشید مثل_رئیسی

احسان صالحی

سرپرست موسسه مطبوعاتی ایران

 ذات انتخابات، ‌کنش و واکنش است. غیریت‌‎سازی، برجسته کردن دیگری و معرفی کردن خود در این چهارچوب به عنوان منجی. در فضای انتخابات چون عنصر احساس و عاطفه، کارکرد بیشتری از عقلانیت دارد، نامزدها و هواداران تیفوسی آنها تلاش می‌کنند بیش از آنکه در مقام اثبات خود باشند، در مقام نفی رقیب و ساختن چهره هیولایی از او برآیند. تا اینجای کار همچنان که گفته شد اقتضائات انتخابات است و مع‌الاسف با وجود آنکه انتظار می‌رود در نظام اسلامی، اخلاق انتخاباتی به‌گونه‌ای رعایت شود که صحنه رقابت از این‌گونه آلودگی‌ها به دور باشد، باز هم همچنان نمودهای زیادی از این بی‌اخلاقی‌ها بروز می‌یابد. اما آنچه در انتخابات کنونی رخ زشت‌تری از سیاست‌ورزی برخی مدعیان را عیان کرد، تحریف حقایق و رقابت با رئیس‌جمهور شهید و کارآمد بود. کارنامه عملکرد شهید رئیسی در زمان محدود 2 سال و 9 ماه، آن هم در شرایطی که کشور با انبوه مشکلات و نابسامانی‌ها تحویل داده شد، به قدری قابل دفاع است که هر ناظر بی‌انصافی لب به تحسین می‌گشاید اما متأسفانه برخی نامزدهای انتخابات به جای درک این واقعیت وارد رقابت با شهید شدند. در حدود 40 روزی که از شهادت رئیس‌جمهور مغتنم می‌گذرد، گزارش‌های متعددی از باز شدن گره‌های کشور در هزار روز خدمت دولت منتشر شد؛ گره‌هایی که برخی دولت‌های دو دوره‌ای هم از گشودن آنها عاجز بودند. ندیدن این حقایق و خاک پاشیدن بر آفتاب، نشان هر چه باشد نشان صداقت و انصاف نیست. شهید رئیسی کشور را در شرایطی تحویل گرفت که همه شاخص‌های اقتصادی در بدترین وضعیت خود حتی نسبت به سال‌های جنگ تحمیلی بود. نکته مهم اینکه دولت وقت برای جلوگیری از پیشروی بحران کاملاً مستأصل بود و حسّ بی‌دولتی و ناامیدی در کشور سایه سنگینی انداخته بود. در کنار مشکلات اقتصادی، گسترش کرونا و مرگ روزانه صدها جان شریف، فضای مبهم و یأس‌آلودی ایجاد کرده بود. جامعه چشم‌انداز و افق نداشت. در دو سه سال منتهی به پایان دولت دوازدهم، ادبیات جریان رسانه‌ای معاند که امتداد آن در داخل نیز بسامدی قوی داشت، القای فروپاشی قریب‌الوقوع جامعه ایرانی بود. یعنی معاند به دنبال القای این مفهوم بود که کار از مرحله براندازی عبور کرده و به علت انباشت حجم عظیمی از مشکلات و فعال شدن انواع گسل‌های معیشتی، قومیتی، جنسیتی، مذهبی و نسلی، جامعه ایران بدون نیاز به دخالت بیرونی (براندازی)، در حال فروپاشی از درون است. شرایط به قدری وخیم بود که آقای جهانگیری، معاون اول دولت دوازدهم در اولین جلسه دولت با شهید رئیسی صراحتاً اذعان کرد «حتی در سال‌های جنگ تحمیلی هم کشور با این حد از وخامت مواجه نبوده و منابع کشور ته کشیده است». این عین عبارت آقای جهانگیری در جلسه 13 مرداد 1400 است. شهید رئیسی با ایثار کم‌نظیر خود بار اداره کشور را در این شرایط به دوش گرفت. توطئه دشمن که دولت دوازدهم در مقابل آن تقریباً زمینگیر شده بود، چند وجه آشکار داشت: 1) قطع شریان‌های مالی و ارزی 2) وارد کردن کشور به چرخه تورم‌های سنگین و سه رقمی 3) اختلال در مسیرهای انتقال انواع کالا حتی نیازهای ضروری مانند واکسن و کالاهای اساسی 4) ایجاد درگیری‌های داخلی.

کارآمدی دولت مردمی
شهید رئیسی و دولت کارآمد سیزدهم تمام‌قد در مقابل این طراحی ایستادند. مسیرهای درآمدی و حمل و نقل کالا که در دولت قبل از بین رفته و فاش شده بود احیا شد، مین‌های کاشته شده در زمین اقتصاد بخصوص ارز ترجیحی 4200 تومانی با 7 برابر کردن یارانه نقدی به شکلی خنثی شد که کمترین آسیب به مردم برسد، مشکل واکسن کرونا و نجات جان ده‌ها هزار ایرانی با ابتکار و دیپلماسی شخصی رئیس‌جمهور شهید با رئیس‌جمهور چین در ظرف کمتر از یک ماه حل شد، رئیس‌جمهور از رهنمود دادن و پشت میز نشینی، به دل مردم و مناطق مختلف کشور زد و انگاره بی‌دولتی و بی‌خبری از حال مردم را تا دورترین روستاها ابطال کرد، مشکلات عاجل که زمینه تولید بحران‌های منطقه‌ای یا صنفی را داشت (مانند تنش‌های آبی، اعتراضات کارگری و...) بسرعت روی میز قرار گرفت و برای آنها تدبیر شد، برای مسائل زیربنایی و رها‌شده بخصوص در زمینه آب، برق، راه، مسکن و مراکز درمانی از طریق فعال کردن ستاد سفرهای استانی برنامه‌ریزی شد، برای پرونده‌های باز و بلاتکلیف داخلی و خارجی تصمیم‌گیری شد و در یک کلام مردم دیدند جنس رئیس‌جمهور آنها
به کلی با جنسی که به زخم مردم می‌خندد و با رنج مردم طنزپردازی می‌کند (صبح جمعه فهمیدم)
به کلی متفاوت است. دیدند رئیسی مخلص و پر کار از جنس خود آنهاست، با لبخند مردم می‌خندد و با غم و اندوه آنها گریه می‌کند.
رئیسی عزیز اجر جهاد خود را با شهادت گرفت و از آنجا که خداوند اجر اخلاص را در همین دنیا هم می‌دهد، مردم نیز با تشییع‌های چند میلیونی و دل‌های سوخته از فقدان او، از عملیات فشرده و شبانه‌روزی او برای نجات و احیای ایران تشکر کردند. اما در صحنه انتخابات اخیر همچنان‌که اشاره شد در موقعیت‌های متعددی فضای غیرمنصفانه‌ای رقم خورد. برخی کاندیداها خیال کردند آیت‌الله رئیسی هم یک نامزد انتخابات است و یک پای رقابت خود را با شهید تعریف کردند. طرفه آنکه هر چه بیشتر گفته و شنیده شد، مشخص شد که مدعیان یا حرف و برنامه‌ای در چنته ندارند و فقط آمده‌اند که به هر طریق ممکن از جمله دست زدن به شیوه‌های ناجوانمردانه و شعبده‌‎بازی و تحریف حقایق، جلب نظر کنند یا اینکه هر گاه بحث به نقاط جدی و کارشناسی می‌رسید، مشخص می‌شد آنچه کاندیداهای محترم به‌عنوان برنامه در ذهن دارند، بهتر و دقیق‌ترش در دولت فعلی اجرا شده یا در حال اجراست. دستاورد مهم و درخشان دولت که دولت آینده اگر تدبیر داشته باشد، از آن صرف‌نظر نمی‌کند، همین یافتن راه‌های صحیح برای غلبه بر چالش‌های مزمن و رو به قبله نشدن در مقابل فشارهاست.

ایستادگی در برابر فشارها و موانع
دولت شهید رئیسی در مقابل فشارها و موانع، نه تسلیم شد، نه فرافکنی کرد و نه مسئولیت را با بحران‌سازی به گردان دیگران انداخت، بلکه برای هر مسأله راه‌حل پیدا کرد. اگر به نتیجه رسید که کشور برای اداره و جبران کسری بودجه به عنوان عامل اصلی تولید تورم به درآمد نیاز دارد، هم فروش نفت کشور را بالا برد و به بهانه تحریم تزریق خون به رگ‌های کشور را متوقف نکرد هم برای درآمدهای پایدار بخصوص مالیات و جلوگیری از فرارهای مالیاتی برنامه‌ریزی و اقدام کرد. اگر به نتیجه رسید که رشد نقدینگی باید کنترل شود تا تورم کنترل شود در یک برنامه منظم، رشد این شاخص را 16 درصد کاهش داد. اگر به نتیجه رسید که برای روابط خارجی نباید کار کشور را معطل اخم و لبخند چند دولت غربی کرد، در عمل روابط با همه همسایگان و روابط با کشورهای آفریقا، امریکای لاتین، آسیای مرکزی، آسیای شرقی، چین و روسیه را احیا کرد و ایران را به عضویت در شانگهای و بریکس درآورد. اگر به نتیجه رسید که باید برای مردم چتر رفاهی ایجاد و سبد معیشتی آنها را از خوراک تا مسکن، سلامت و آموزش ترمیم کند، یارانه‌ها را پس از سال‌ها از 45 هزار تومان به 300 و 400 هزار تومان افزایش داد، طرح کالابرگ را اجرا کرد، درمان کودکان زیر 5 سال را رایگان کرد، تحصیل در مدارس سمپاد را برای استعدادهای درخشان 4 دهک اول درآمدی رایگان کرد، 17 هزار تخت بیمارستانی به کشور اضافه کرد، میزان دریافتی مددجویان را از 600 هزار تومان به یک میلیون و 640 هزار تومان افزایش داد، 12 میلیون نفر را در دهک‌های پایین درآمدی به صورت رایگان بیمه کرد، به 5 هزار و 500 روستا آبرسانی کرد و به 8 هزار روستا اینترنت پرسرعت رساند، 8 هزار مدرسه را نوسازی یا احداث کرد، 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی را در قالب طرح ملی مسکن شروع به ساخت کرد. در زمینه ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد، کارهای بزرگی همچون شفاف کردن حساب شرکت‌های دولتی  یا اعلام اسامی بدهکاران بانکی که سال‌ها جزو گروکشی‌های سیاسی بود و در مناظرات انتخاباتی با ایما و اشاره درباره آنها صحبت می‌شد، در این دولت شفاف شد، انضباط مالی با حساب متمرکز خزانه برقرار و بساط سوءاستفاده مالی در دستگاه‌های دولتی تا حد زیادی جمع شد. اینها مسیرهای مهمی بود که دولت شهید رئیسی با اعتماد به مردم به پیش برد و کشور را با دعواهای داخلی  یا سراب‌هایی مانند رابطه با امریکا و... بلاتکلیف نکرد. نشان داد که می‌توان کشور را ساخت ولو قدرت‌های بدخواه ملت ایران نخواهند. نشان داد که درد و درمان در بسیاری از موارد در داخل کشور است. این شب‌ها که در مناظرات انتخاباتی بحث از چگونگی و راه‌حل‌ها می‌شد و یکی می‌گفت می‌شود و دیگری می‌گفت نمی‌شود، اگر بنا بر منصفانه دیدن صحنه و حقایق بود کار خیلی روان‌تر و سهل‌تر می‌شد چون بسیاری از آنچه در این مباحث به عنوان باید و نباید و اینکه آیا شدنی است یا نه، بحث می‌شد در این دولت انجام شده است. اکنون ما با یک مسیر رفته، مجرّب و آزمون‌پس داده در حل مسائل کشور با مدل دولت شهید رئیسی مواجه هستیم؛ مدلی که اضلاع اصلی آن را مسئولیت‌پذیری، کارآمدی، پایبندی به منافع ملی و انقلابی‌گری تشکیل می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی