صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و هشت - ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۷

گرجستان به اسپانیای بزرگ رسید

جدال فیل و فنجان

اسپانیای مدعی قهرمانی و گرجستان شگفت‌انگیز امشب در کلن بازی جذابی در مرحله یک‌هشتم نهایی یورو 2024 برگزار می‌کنند. لاروخا تنها تیمی بود که هر سه بازی‌اش در مرحله گروهی را برد و گرجی‌ها با پیروزی فوق‌العاده برابر پرتغال به مرحله حذفی صعود کردند، حالا این رقبای ناهمگون برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر اروپا مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.
اسپانیا برای اولین بار از سال 2008 که آغاز دوران کوتاه سلطه فوتبال این کشور بود، توانست با صددرصد امتیاز از مرحله گروهی عبور کند آن هم در شرایطی که برای بازی آخر مقابل آلبانی 10 تغییر در ترکیبش داشت. این پنجمین حضور متوالی اسپانیا در مرحله حذفی تورنمنت‌های مهم است که در سمت سخت قرعه قرار گرفته که تیم‌هایی مثل آلمان و فرانسه در آن هستند.
اسپانیا که زیر نظر لوییس دلافوئنته جوان و متحول شده، سبک بازی مستقیم را در پیش گرفته و هنوز در این تورنمنت دروازه‌اش باز نشده است. آخرین بار که این تیم چهار بازی متوالی در یک تورنمنت مهم گل نخورده، یورو 2012 بود که در نهایت به قهرمانی‌شان منجر شد. در ابتدای مسیر رسیدن به جام هنری دلانوی، لاروخا باید نسبت به عملکردش در جام جهانی 2022 پیشرفت نشان دهد؛ جایی که در یک‌هشتم نهایی‌اش مغلوب مراکش شدند و دوباره به تیمی شگفتی‌ساز خورده‌اند.
تا اینجا، اسپانیا از هفت بازی‌اش برابر گرجستان شش تا را برده ازجمله در مقدماتی همین رقابت‌ها که در تفلیس 7 بر یک و در وایادولید 3 بر یک به پیروزی رسیدند. گرجستان تنها یک بار در رده بزرگسالان هفت گل خورده اما بعد از آن شب تحقیرآمیز پیشرفت چشمگیری از خود نشان داده‌اند. تیم ویلی سانیول که از طریق پلی‌آف جواز حضور در یک تورنمنت را برای نخستین‌بار به دست آورده، در آخرین بازی گروه F برابر تیم صعودکرده پرتغال قرار گرفت و به یک پیروزی تاریخی دست یافت. گئورگس میکوتادزه بعد از آنکه در دقیقه دوم به خویچا کواراتسخلیا پاس گل داد، در نیمه‌دوم از روی نقطه پنالتی گل زد تا به تلاش برای رسیدن به کفش طلای یورو 2024 ادامه دهد. دیگر ستاره این تیم هم گیورگی مامارداشویلی است که در هر سه بازی تیمش درخشیده. او از سال 2021 دروازه‌بان والنسیا است و از 17 شوتی که در این تورنمنت به طرفش زده شده، 16 تا را دفع کرده است.
گرجستان در این سه بازی با 71 ضربه از سوی رقبا مواجه شده که 25 تای آن در چهارچوب بوده و در هر دو مورد رکورددار است اما تیم جذاب سانیول نگران نیست وقتی کریستیانو رونالدو و یارانش را مغلوب کرده است. تنها پیروزی گرجستان برابر اسپانیا در دیدار دوستانه سال 2016 بوده که حالا فراموش شده اما تیمی که توانسته همسایه ایبریایی اسپانیا را شکست دهد، خودش را مقابل اسپانیا بدون شانس نمی‌داند.
جستجو
آرشیو تاریخی